Divendres del Dret - Descobrint el Dret a la UAB

Aquesta activitat té com a finalitat aproximar els continguts dels estudis que es realitzen a la Facultat de Dret de la UAB a l'alumnat de batxillerat que tingui en ment escollir un dels graus o dobles graus que oferim.

Els Divendres del Dret, tenen un doble objectiu pel que fa als estudiants de batxillerat. En primer lloc, desfer tòpics sobre l’estudi de les carreres jurídiques i afins com, per exemple, la inexistència de pràctiques, la necessitat d’una gran capacitat de memòria, la vinculació a determinats estrats socials, etc. I, en segon lloc, aproximar les nostres disciplines a l’alumnat de secundària que no ha tingut cap contacte curricular amb elles de forma que pugui prendre una decisió sobre el seu futur amb elements derivats de la seva pròpia vivència.

D’altra banda, els nostres alumnes dels diferents graus fan una tasca en comú que té una triple finalitat: tutoria d’acompanyament en l’acabament dels graus, tutoria en l’acompanyament en l’entrada als graus des de l’acció entre quasi iguals i, desenvolupament de les capacitats argumentadores i expositives dels alumnes de grau. Gairebé tots els alumnes pertanyen al Grup d’Argumentació i Expressió oral amb la qual cosa es reforça la capacitat de comunicació i interacció entre tots els participants.

15.30 Acollida

• Recepció a la porta de la Facultat de Dret.

15.45 Benvinguda i explicació del sistema i distribució de grups

16.00 Sessió de treball previ
  • Explicació a cada grup de quina és la seva funció processal
  • Se'ls passarà la llista de qüestions en què s'hauran de fixar

16.30 Construcció del cas (Sala de vistes)
  • El pèrit explicarà molt breument els elements bàsics perquè puguin entendre els vídeos
  • Passi dels fragments de documentals

16.45 Pausa

17.15 Reunió dels grups

• Es passarà l'enunciat al cas definitiu en paper
  • Podran preguntar als professors i als pèrits
  • Intentarem aplicar les tècniques de treball cooperatiu

18.00 Vista (Sala de vistes)

• Fets + interrogatori de testimonis
  • Arguments jurídics
  • Rèpliques
  • Conclusions
  • Jurat - veredicte
  • Sentència "in voce"

19.30 Cloenda

Dates: 28 de febrer i 13 de març de 2020 (al formulari es triarà la data).
LlocFacultat de Dret de la UAB
Preu: 6€ per estudiant.
Inscripció: Formulari d'inscripció
Les places s'aniran assignant per ordre d'inscripció.

El cas:

Anàlisi del "Cas Ana Maria Quezada" o perquè tothom té dret a la defensa

RESUM DELS FETS

27 de febrer: es perd la pista de Gabriel Cruz, un menor de 8 anys, quan es dirigia a casa d’uns familiars a Las Hortichuelas (Níjar, Almeria). La família alerta als serveis d’emergència del 112.
28 de febrer: la Policia Local de Níjar i voluntaris inicien un dispositiu de cerca del nen, al que s’uniran després altres forces de seguretat per recórrer els desèrtics paisatges del Parc Natural del Cabo de Gata.
3 de març: continua la recerca, i els treballs de rastreig comencen a fer-se d’una forma més selectiva.
4 de març: la recerca de Gabriel se centra a la zona pròxima a la depuradora de les Negres en la qual Ana Julia Quezada –parella del pare de l'infant–, afirma haver trobat el dia anterior una samarreta interior de color blanc. La peça és analitzada per determinar si pertanyia al menor.
5 de març: el ministre de l'Interior, Juan Ignacio Zoido, confirma que la samarreta interior conté ADN de Gabriel Cruz.
8 de març: agents de la Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil registren la finca d'uns familiars d'un home detingut sis dies abans per incomplir una ordre d'allunyament respecte a la mare de Gabriel Cruz. Finalment es va saber que no tenia relació amb la desaparició.
10 de març: entorn de 300 persones segueixen amb els rastrejos a la zona sense cap resultat.
11 de març: Ana Julia Quezada desenterra el cadàver de Gabriel Cruz en una finca de Rodalquilar (Almeria), que pertanyia al pare del nen, on ella l'havia mort i enterrat. És detinguda posteriorment per la Guàrdia Civil quan arribava al seu domicili de Vícar (Almeria) amb el cos al maleter del seu cotxe.