Biociències

Recerques per aprendre és una modalitat Argó que té la finalitat de donar a conèixer les recerques que es fan des de diferents àrees de coneixement de les diverses facultats de la UAB.

Aquesta activitat va dirigida a alumnat de 1r i 2n de Batxillerat i és en format conferència en línia.

La Facultat de Biociències de la UAB, en col·laboració amb el Programa Argó de l'ICE, organitza aquesta activitat per difondre algunes de les seves línies de recerca.

Data: divendres, 14 de gener de 2022

Conferència: El declivi dels pol·linitzadors i com aturar-lo.
a càrrec d'Anselm Rodrigo, professor del Departament de Biologia Animal, de Biologia Vegetal i d'Ecologia de la UAB.
En aquesta xerrada proporcionarem una visió general de l'estat i tendències de declivi de les poblacions de pol·linitzadors. Desgranarem els principals factors responsables d'aquesta davallada, com són el canvi d'ús de la terra, la intensificació agrícola, l'ús de pesticides o el canvi climàtic. També mostrarem algunes recerques i projectes propis que demostren que podem fer força coses per intentar revertir aquesta situació.

—————————————

Data: divendres, 25 de març de 2022, de 10 a 11:30 h.
Conferència: Fagoteràpia per al control de patògens bacterians.
a càrrec de Susana Campoy, professora del Departament de Genètica i de Microbiologia de la UAB.
El mètode científic és el que permet a la ciència avançar, respondre preguntes i resoldre problemes. És la base per construir, pas a pas, el coneixement científic fins a arribar a l’elaboració de lleis i teories. En aquesta xerrada, i com a exemple real, es presentaran les preguntes, les hipòtesis, els procediments experimentals, les dades i les conclusions associades al desenvolupament d’una teràpia alternativa a l’ús d’antibiòtics per al tractament de malalties infeccioses en animals.
Us mostrarem un bocí de la recerca que es duu a terme en el grup d’investigació de microbiologia molecular de la UAB associada a l’ús de virus bacterians, coneguts com a bacteriòfags, per al tractament de infeccions causades per bacteris. Des del seu descobriment, ara fa poc més de 100 anys, els científics han explorat el potencial dels bacteriòfags per matar bacteris patògens. Tot i això, la disponibilitat dels antibiòtics i la seva eficàcia pràcticament van fer oblidar la teràpia amb fags. Avui en dia, l’aparició creixent de bacteris altament resistents als fàrmacs i l’absència de tractaments efectius contra ells han fet renéixer l’interès per aquests virus. En el nostre laboratori hem desenvolupat còctels de diferents fags per al control, en animals de producció, de Salmonella enterica, un patogen responsable de la majoria de brots alimentaris i d’alteracions gastroentèriques en el nostre entorn. Els resultats obtinguts són els primers passos per al desenvolupament d’una teràpia alternativa a l’ús dels antibiòtics.

—————————————

10 a 10:50 h - Conferència
10:50 a 11:30 h - Torn obert de paraules

Activitat gratuïta. S'assignaran les places per ordre d'inscripció.

Formulari d'inscripció