Arqueologia 2020-2021

Recerques per aprendre és una nova modalitat Argó que té la finalitat de donar a conèixer les recerques que es fan des de diferents àrees de coneixement de les diverses facultats de la UAB.

Aquesta activitat va dirigida a alumnat de 1r i 2n de Batxillerat i és en format conferència.

La Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB, en col·laboració amb el Programa Argó de l'ICE, organitza aquesta activitat per difondre algunes de les seves línies de recerca.

Data: divendres, 11 de desembre de 2020, de 10 a 11:30 h.

10 a 10:50 h.
  Conferència: Conèixer què menjaven i com vivien els nostres avantpassats a partir de l’estudi de les deixalles. Una aproximació al mètode arqueològic
a càrrec de Raquel Piqué, professora del Departament de Prehistòria de la UAB.
L’arqueologia és l’estudi científic del passat a partir de les restes que han deixat les persones que van viure fa molt de temps. Aquestes restes són principalment deixalles, és a dir aquells objectes, instruments o residus alimentaris que la gent va abandonar.
La tasca de les persones que fem arqueologia és com la dels detectius. Les pistes que fem servir per respondre aquestes i altres preguntes sobre societats passades es poden trobar en les restes de deixalles que desenterrem en els jaciments arqueològics. Estudiem aquestes restes per esbrinar quan van viure les societats que les van produir, com era el seu entorn, com s’organitzaven, quines eren els seus coneixements tecnològics, que menjaven, així com molts altres aspectes de la seva vida quotidiana.
Explicarem el cas del jaciment neolític de La Draga (Banyoles) i de com a partir dels diferents vestigis que hem recuperat al jaciment ens apropem a les practiques culinàries de les primeres comunitats agrícoles i ramaderes que s’assentaren a Catalunya.
10:50 a 11:30 - Torn obert de paraules

Activitat gratuïta. S'assignaran les places per ordre d'inscripció.
S'assignarà un màxim de 10 centres.

Màxim dos grups / classe per centre

Formulari d'inscripció