• Microcredencial UAB
  • Codi de l'estudi: 5159/101
  • 101a edició
  • Modalitat: Presencial
  • Crèdits: 6 ECTS
  • Inici: 17/11/2025
  • Final: 27/02/2026
  • Places: 25
  • Orientació: Professional
  • Preu: 360 €
  • Preu especial 108 €
    Col·lectiu d'aplicació: Import amb el descompte del Fons NextGenerationUE aplicat
  • Idioma de docència: Castellà (50%), Català (50%)
  • Lloc: A determinar
Aquesta microcredencial s'adreça a persones de l'àmbit de l'educació formal, com mestres de primària o professorat d'educació secundària, a artistes i també a totes aquelles persones que en diferents moments de la vida s'interessen en la creació artística, i també en el coneixement del patrimoni artístic i cultural. Persones que vulguin acostar-se a la consciència mediambiental, i el dur una vida curosa amb la natura de la qual som part, a través de la investigació i la creació artística. Seguint a la teòrica, docent i activista, Yayo Herrero, és una formació que pren com a eix “educar per a la sostenibilitat de la vida”.
Situades en un espai natural activarem derives introspectives, accions de reconeixement actiu del paisatge, i durant el procés, ens aproparem al coneixement teòric per a finalment acostar-nos a la formalització d'un llibre d'artista.
La microcredencial es planteja com un laboratori de creació, essent la natura el taller de l'artista. Així, aquest curs proporciona recursos a través de l'art per a treballar alguns dels ODS directament relacionats amb la consciència ambiental i la cura del nostre planeta.
L'objectiu és la comprensió del fet que som part de la natura, dels hàbitats naturals-culturals, que aquesta no és quelcom distant, com sembla que ho sigui quan diem “anar a la natura” o “cuidar la natura”, sinó que nosaltres som natura i som éssers vius animals dependents de l'equilibri dels ecosistemes i dels éssers vius vegetals i la nostra supervivència depèn de la biodiversitat.
Obrirem processos d'aprenentatge actius, oberts, creatius i col·lectius (accés a l'educació inclusiva, equitativa i de qualitat _ ODS 4) per apropar a les participants des de metodologies artístiques a la consciència sobre la biodiversitat, per a prendre consciència de la necessitat d'aprendre sobre la convivència (reducció de les desigualtats ODS 10, i a la igualtat de gènere ODS 5) per a finalment pensar juntes com, des de l'educació i des de l'art podem crear pràctiques que apropin a la consciència i a l'acció, i així poder contribuir a l'acció pel clima (ODS 13). Les practiques i les tècniques proposades durant tot el procés apropen a les participants en l'ús de matèries primeres sostenibles, a l'estalvi de recursos i la reducció de residus (ODS 15)
La proposta s'estructura en tres eixos, que corresponen, en síntesi, al cicle d'una llavor: nodrir, germinar i disseminar.
La primera fase, anomenada nodrir, es desenvolupa a partir d'un marc d'investigació-acció.
Les persones participants s'acosten des de la seva memòria sensorial, a través del seu cos, a poder sentir-pensar la natura. A través de dinàmiques introspectives, observació activa de l'entorn i lectures col·lectives. Aquest primer procés implica recol·lectar en l'entorn viscut una sèrie de mostres, i la creació d'un arxiu sensorial.
La segona fase, anomenada germinar, en la qual ja partim del fet que som part de la natura, mitjançant dinàmiques de la fase anterior, implica, en primer lloc, un acostament teòric a partir de lectures i visionament orientat a treballar els conceptes: habitants, hàbitat, biosfera i a pensar les relacions entre natura i cultura, essencials per al desenvolupament d'una consciència bio diversa. D'altra banda, farem una aproximació a llibre d'artista i alguns exemples d'aquest. Es tracta de, a partir d'aquest treball teòric i de recerca per part de les participants, construir o detectar micro-relats sobre aquests conceptes i concebre l'art com una eina de pensament crític en relació amb les temàtiques plantejades, i a través del coneixement situat.
La tercera fase, anomenada disseminació, parteix de l'arxiu sensorial creat en la primera
fase, i, dels micro-relats o definicions conclosos a la segona fase. Es tracta d'una fase de creació, durant la qual adquirim recursos, per a projectar un pensament crític a través de l'art, per a finalment

Continguts

- Dinàmiques d'autoreconeixement
- Dinàmiques per a conèixer i explorar l'entorn natural.
- Educar a través de les arts: metodologies d'exploració i recerca acció-art.
- Enregistrament i documentació dels processos de recerca-acció.
- Teories del pensament humanístic o científic sobre la natura com a planter creatiu.
- Educar a través de les arts amb una perspectiva ecofeminista.
- Art i natura: referents, tècniques i pràctiques.
- El format del llibre d'artista.
- Creació d'un projecte artístic.

Sortides professionals

La microcredencial està pensada per a la formació de professionals vinculats a
l'EDUCACIÓ, LA CULTURA I L'ART.
Especialització en educació artística amb un enfoc ecofeminista a escoles i institucions
d'art, i en educació a través de les arts amb un enfoc pluridisciplinar; docència i
educació en els vincles entre art i natura.

Beques i ajuts

Consulta tota la informació sobre possibilitats de beques i ajuts a la pàgina de beques, ajuts i convocatòries UAB.

Centres responsables

Escola de Formació Permanent

Centres col·laboradors

Generalitat de Catalunya

Contacte

Cloe Masotta Lijtmaer

Telèfon: 935812651

Més informació