• Microcredencial UAB
  • Codi de l'estudi: 5159/101
  • 1a edició
  • Modalitat: Presencial
  • Crèdits: 6 ECTS
  • Inici: 17/11/2025
  • Final: 27/02/2026
  • Places: 25
  • Orientació: Professional
  • Preu: 360 €
  • Preu especial 108 €
    Col·lectiu d'aplicació: Import amb el descompte del Fons NextGenerationUE aplicat
  • Idioma de docència: Castellà (50%), Català (50%)
  • Lloc: Facultat de Ciències de l'Educació - UAB
Aquesta microcredencial s'adreça a persones de l'àmbit de l'educació formal, com mestres de primària o professorat d'educació secundària, a artistes i també a totes aquelles persones que en diferents moments de la vida s'interessen en la creació artística, i també en el coneixement del patrimoni artístic i cultural. Persones que vulguin acostar-se a la consciència mediambiental, i el dur una vida curosa amb la natura de la qual som part, a través de la investigació i la creació artística.

Situades en un espai natural activem derives introspectives, accions de reconeixement actiu del paisatge, i ens aproparem al coneixement teòric per a finalment acostar-nos a la formalització d'un llibre d'artista.

Aquest curs en forma de microcredencial es presenta com un laboratori creatiu on la natura és el taller, utilitzant l'art com a eina per fomentar la consciència ambiental i treballar diversos Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), com ara l'educació inclusiva (ODS 4), la igualtat de gènere (ODS 5), la reducció de desigualtats (ODS 10), l'acció pel clima (ODS 13) i la protecció de la biodiversitat (ODS 15); tot reconeixent que som part integrant de la natura, i promovent metodologies actives, col·lectives i creatives que ens connectin amb el planeta i ens inspirin a generar pràctiques sostenibles des de l'educació i l'art.

La proposta s'estructura en tres eixos, que corresponen, en síntesi, al cicle d'una llavor: nodrir, germinar i disseminar.

La primera fase, anomenada nodrir, es desenvolupa a partir d'un marc d'investigació-acció. Les persones participants s'acosten des de la seva memòria sensorial, a través del seu cos, a poder sentir-pensar la natura. Aquest primer procés implica recol·lectar en l'entorn viscut una sèrie de mostres, i la creació d'un arxiu sensorial.

La segona fase, anomenada germinar, implica, en primer lloc, un acostament teòric a partir de lectures i visionament orientat a treballar els conceptes: habitants, hàbitat, biosfera i a pensar les relacions entre natura i cultura, essencials per al desenvolupament d'una consciència bio diversa. D'altra banda, farem una aproximació a llibre d'artista. Es tracta de, a partir d'aquest treball teòric i de recerca per part de les participants, construir o detectar micro-relats sobre aquests conceptes i concebre l'art com una eina de pensament crític.

La tercera fase, anomenada disseminació, parteix de l'arxiu sensorial creat en la primera fase, i, dels micro-relats o definicions conclosos a la segona fase. Es tracta d'una fase de creació, durant la qual adquirim recursos, per a projectar un pensament crític a través de l'art, per a finalment generar una pràctica centrada en la creació del llibre d'artista relacionat amb les temàtiques tractades.

La microcredencial s'emmarca en la nostra realitat a partir del fet que, com espècie, habitem el planeta Terra construint estructures de convivència centrades en l'individu, i no com a part d'un planeta on la humanitat conviu amb altres espècies animals i vegetals. Sentim-Pensem que a escala local, com global, ens enfrontem a una realitat on l'acció individual i governamental és vital. És per això, que el Laboratori, a través d'accions de recerca i de pràctiques artístiques, vol apropar a les participants a fomentar accions individuals i col·lectives a través de l'observació activa de la natura, a prendre consciència multi espècie i a la necessitat de generar contra relats que ens apropin a una consciència planetària.

La formació es desenvoluparà en el transcurs de dos caps de setmana, en els quals es faran un total de 30hs presencials cadascun dels dos caps de setmana, i la resta d'hores serà treball autònom i tutories virtuals (120hs).

CAP DE SETMANA 1: 22 i 23 novembre 2025.
CAP DE SETMANA 2: 24 i 25 gener 2026.

HORARI
Dissabte: 9-14:00h Dinar (lectiu) 14:00h-16:00 h i de 16:00 h a 20:00 h.
Diumenge: 9-14:00 h

Continguts

- Dinàmiques d'autoreconeixement
- Dinàmiques per a conèixer i explorar l'entorn natural.
- Educar a través de les arts: metodologies d'exploració i recerca acció-art.
- Enregistrament i documentació dels processos de recerca-acció.
- Teories del pensament humanístic o científic sobre la natura com a planter creatiu.
- Educar a través de les arts amb una perspectiva ecofeminista.
- Art i natura: referents, tècniques i pràctiques.
- El format del llibre d'artista.
- Creació d'un projecte artístic.

Sortides professionals

La microcredencial està pensada per a la formació de professionals vinculats a l'EDUCACIÓ, LA CULTURA I L'ART.
Especialització en educació artística amb un enfoc ecofeminista a escoles i institucions d'art, i en educació a través de les arts amb un enfoc pluridisciplinar; docència i educació en els vincles entre art i natura.

Beques i ajuts

Consulta tota la informació sobre possibilitats de beques i ajuts a la pàgina de beques, ajuts i convocatòries UAB.

Centres responsables

Escola de Formació Permanent

Centres col·laboradors

Departament d'Educació i de Formació Professional de la Generalitat de Catalunya

Contacte

Cloe Masotta Lijtmaer

Telèfon: 935812651

Més informació

Amb el finançament de

Next Generation UEMinisterio de Ciencia, Innovación y UniversidadesPla de Recuperació, Transformació i ResiliènciaNext Generation CatalunyaDepartament de Recerca i Universitats