• UABDivulga
09/2006

Tumor d'hipfisi

Before a pituitary tumour is operated on, there are three factors that make it possible to identify which patients are most likely to recover following surgery: the size of the tumour, the secretion system of the tumour and the experience of the neurosurgeons. This was the conclusion reached by a group of doctors from Sant Pau Hospital after studying 289 patients with pituitary tumours who were operated on in their hospital by the same two neurosurgeons between 1982 and 2001.

La cirurgia s una de les opcions de tractament dels tumors hipofisiaris, juntament amb el tractament mdic i la radioterpia. Per obtenir millors resultats quirrgics cal identificar els pacients que tindran ms probabilitats de ser curats desprs de la cirurgia. A ms, l'experincia del neurocirurgi sembla ser un dels factors determinants del bon pronstic dels tumors hipofisaris, ja que s'han descrit millors resultats quan sols 1 o 2 neurocirurgians es dediquen a aquesta cirurgia en un mateix centre. Amb l'objectiu de determinar factors predictors de resultat quirrgic hem revisat 289 pacients amb tumors hipofisiaris (incloent tumors secretors de corticotropina -ACTH-, hormona de creixement -GH- i prolactina, i no secretors) operats a l'hospital de Sant Pau pels 2 mateixos neurocirurgians desde 1982 fins al 2001.

Les tases de curaci dels diferents tipus de tumors hipofisiaris sn similars a les reportades per altres centres de referncia mundial; en els tumors secretors d'hormona de creixement (GH) la curaci en el nostre centre s superior que la reportada pel Registre Espanyol d'Acromeglia (que recull resultats de centres experimentats i altres amb menys experincia). En canvi, els tumors secretors de prolactina tenen una curaci inferior, degut a que a la nostra srie (a diferncia d'altres) existeix un percentatge elevat demacroprolactinomes (tumors>10 mm) i per tant, de pitjor pronstic. Desprs de realitzar l'anlisi estadstic, els factors predictors de curaci total (radiolgica + hormonal) sn: el tamany tumoral -els macroadenomes(tumors>10 mm) tenen menys probabilitat de curar-se que els microadenomes (tumors<10mm)- i la data de la cirurgia, indicant que els tumors operats en els primers 10 anys es curaven un 40% menys que els operats ms recentment. Quan a la curaci hormonal, els factors predictors sn: el tamany tumoral i el tipus de secreci, indicant que els tumors secretors de prolactina tenen una probabilitat 3 vegades inferior de curar-se que els altres tumors secretors. La tasa de mortalitat s del 1%, i la de complicacions postoperatries importants del 5%, similars a altres centres amb experincia.

En conclusi, a la nostra srie hem trobat millor resultat quirrgic en els microadenomes, en els tumors secretors de GH o ACTH, i amb la major experincia dels neurocirurgians. Per tant, resulta beneficis tant pel pacient com pel sistema sanitari remetre aquest tipus de pacients a centres de referncia que comptin amb un equip multidisciplinar amb suficient experincia (endocrinleg, neurocirurgi i radileg).

Izquierda: Macroadenoma. Derecha: Microadenoma

Susan Webb Youdale

Universitat Autnoma de Barcelona

References

Article: "Determinants of neurosurgical outcome in pituitary tumors". Barahona, MJ; Sojo, L; Wagner, AM; Bartumeus, F; Oliver, B; Cano, P; Webb, SM JOURNAL OF ENDOCRINOLOGICAL INVESTIGATION, 28 (9): 787-794 OCT 2005.

View low-bandwidth version