• UABDivulga
09/2006

Cpsules

Until now, it was known that, despite their benefits for preventing cardiovascular diseases, antiplatelet drugs could be damaging to the digestive system. The Catalan Institute of Pharmacology Foundation (FICF) has recently shown its incidence in patients who have a risk of upper grastrointestinal bleeding (UGIB).

Prop d'un quart de la poblaci de ms de 65 anys rep tractament amb frmacs que inhibeixen l'agregaci plaquetria, com sn l'cid acetilsaliclic a dosis baixes, la ticlopidina, el clopidogrel, el dipiridamol o el triflusal, perqu prevenen l'aparici de malalties cardiovasculars: infart agut de miocardi o accidents vasculars cerebrals. Malgrat els seus beneficis, aquests frmacs poden produir trastorns hemorrgics a causa del seu propi mecanisme d?acci.

Per tal de quantificar el risc d'hemorrgia digestiva alta (HDA) associat al seu s, la FICF (Fundaci Institut Catal de Farmacologia) va endegar un estudi en 18 hospitals d'Espanya i Itlia. Es varen comparar 2.813 pacients ingressats amb el diagnstic d'HDA deguda a una lesi gstrica o duodenal amb 7.193 pacients que no tenien aquesta malaltia (controls).

Els resultats d'aquest estudi mostren que al nostre medi un 14,5% dels pacients amb HDA, s a dir 58 casos per mili d'habitants i any, sn atribubles a l's d?antiagregants plaquetaris. La probabilitat de patir aquesta malaltia s'incrementa amb l'edat i s ms alta en les persones de ms de 70 anys. Aix mateix, aquelles persones que ja han patit en algun moment de la seva vida una hemorrgia digestiva o que prenen de manera concomitant antiinflamatoris tenen tamb un risc ms elevat.

L'cid acetilsaliclic a dosis baixes, la ticlopidina i, probablement el clopidogrel i el triflusal, s'associen amb un risc moderat d'hemorrgia digestiva, aproximadament, entre 2 i 4 vegades ms probabilitat de patir-la comparat amb els que no prenen aquests frmacs, mentre que el dipiridamol no sembla augmentar el risc. D'altra banda, l's concomitant de frmacs antiulcerosos del tipus inhibidors de la bomba de protons varen reduir el risc de manera important.

Taula 1. Risc d'hemorrgia digestiva alta (HDA) per antiagregants plaquetaris.
a odds ratio, mesura la probabilitat de patir la malaltia entre els exposats al frmac d'inters comparada amb els no exposats.
b intervals de confiana, mesuren la significaci estadstica. Si l'interval inferior inclou el valor 1, es diu que no hi ha significaci estadstica.

Luisa Ibez

Fundaci Institut Catal de Farmacologia
Universitat Autnoma de Barcelona

References

Article: "Upper gastrointestinal bleeding associated with antiplatelet drugs". Ibanez, L; Vidal, X; Vendrell, L; Moretti, U; Laporte, JR. ALIMENTARY PHARMACOLOGY & THERAPEUTICS, 23 (2): 235-242 JAN 15 2006.

View low-bandwidth version