Coneixes l'Observatori per a la Igualtat de la UAB?
Vídeo explicatiu de les tasques i funcions assignades a l'Observatori on es destaquen les principals activitats i accions
La perspectiva de gènere en la docència
En la docència la perspectiva de gènere implica revisar els biaixos androcèntrics de les nostres disciplines i qüestionar els supòsits de gènere i estereotips de gènere ocults, ja que “els processos de producció del coneixement no poden deslligar-se de la cosmovisió de gènere” (Donoso, Trinidad.; Montané, Alejandra.; Pessoa, Maria Eulina, 2014: 158). La perspectiva de gènere en la docència comporta incloure el coneixement produït per les dones científiques i expertes, sovint invisibilitzades en nombroses disciplines, així com les perspectives crítiques que desvetllen conceptualitzacions androcèntriques. L’anàlisi de sexe i/o gènere, per a ser considerats perspectiva de gènere, han d’incloure una anàlisi que desvetlli les causes i mecanismes socials i culturals que sustenten les desigualtats de gènere.
El Quart Pla d'Acció per a la Igualtat de Gènere de la UAB (2019-2023) visibilitza i fomenta la perspectiva de gènere en la docència i la recerca a través de 8 mesures orientades a la incorporació i seguiment de la competència general de la UAB de gènere als plans d'estudi i les memòries de grau, oferir recursos i formació al professorat, difondre la docència i la recerca amb perspectiva de gènere i LGBTIQ, dissenyar materials divulgatius i potenciar el reconeixement acadèmic de la incorporació de la perspectiva de gènere en la docència i la recerca.
La perspectiva de gènere en la recerca
La investigació sensible al gènere o "Gender Sensitive Research" és la superació de l'androcentrisme implícit en ells projectes d'investigació. Una investigació veritablement de qualitat hauria d'eliminar els biaixos androcèntrics en el seu disseny, contingut i resultats (Avramov, Dragana, 2011: 11; Schiebinger, Londa & Schraudner, Martina, 2011: 155), ser socialment inclusiva i garantir l'equilibri de gènere en els equips d'investigació i en tots els nivells de decisió.
Recursos i documents útils
"Guia per treballar i avaluar les competències de la UAB" que inclou la competència de gènere de la UAB: "Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere." Trobareu propostes de resultats d'aprenentatge i d'activitats per treballar a diferents disciplines.
Guia elaborada per l'Observatori per a la Igualtat i el Projecte EGERA amb l'objectiu de donar suport teòric al professorat en la incorporació de la perspectiva de gènere en les assignatures i plans d'estudis, així com per a coordinar la implementació de la mesura 3.8. "Explicitar la perspectiva de gènere en l'elaboració de les Guies Docents i programes d'assignatures des d'un model d'universitat inclusiva".
Accés a la guia
• La igualtat de gènere en la composició dels equips investigadors
• El gènere com a dimensió important en totes les fases de la recerca: disseny, marc teòric, metodologia i tècniques, anàlisi de les dades i publicació de resultats (Leduc, 2009; Gender in EU-funded research Toolkit, 2009, Schiebinger & Schraudner, 2011).
• Considera l’interès i impacte de la recerca per les persones implicades com a subjectes en la investigació.
• Dona veu a les experiències de les dones i de sectors socials minoritzat, facilitant el seu apoderament social.
La perspectiva de gènere en la recerca es valorada positivament en l’avaluació de les propostes de projectes de les convocatòries del programa Horizon 2020 (Fact Sheet: Gender Equality in Horizon 2020, 2013).
La llei espanyola 14/2011, d’1 de juny, de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació exposa al seu preàmbul la perspectiva de gènere com innovació científica: “Entre aquestes mesures per a una «ciència del segle XXI» destaquen la incorporació de l’enfocament de gènere amb caràcter transversal”. En la seva Disposició addicional tretzena estableix com s’ha de fer la “Implantació de la perspectiva de gènere”. http://www.boe.es/boe_catalan/dias/2011/06/02/pdfs/BOE-A-2011-9617-C.pdf)
Avramov, Dragana. (2011). Initiating and sustaining Structural Change. Reflection on the outcomes of the workshop on Structural Change in order to improve Gender Equality in Research organisations in Europe. Available at: http://ec.europa.eu/research/science-society/document_library/pdf_06/structural-changes-workshop-report_en.pdf
Donoso-Vázquez, Trinidad.; Montané, Alejandra; Pessoa, Maria Eulina. (2014). Género y calidad en Educación Superior. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17 (3), 157-171.
European Commission (2009) Toolkit Gender in EU-funded Research. Available at: http://www.yellowwindow.be/genderinresearch/downloads/YW2009_GenderToolKit_Module1.pdf
European Comission (2013). Factsheet Gender Equality in Horizon 2020. Available at: https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/sites/horizon2020/files/FactSheet_Gender_2.pdf
Leduc, Brigitte. (2009). Guidelines for Gender Sensitive Research. Nepal: Icimod (International Centre for Integrated Mountain Development.
Schiebinger, Londa i Klinge, Ineke. (2013). Gendered Innovations. How Gender analysis Contributes to Research. Directorate General for Research & Innovation. European Comission. Available at: http://ec.europa.eu/research/science-society/genderedinnovations/index_en.cfm
Schiebinger, Londa i Schraudner, Martina. (2011). “Interdisciplinary Approaches to Achieving Gendered Innovatons in Science, Medicine, and Engineering”. Interdisciplinary Science Reviews, vol.36. No 2. June, 2011, 154-67. Available at: https://genderedinnovations.stanford.edu/ISR_07_Schiebinger.pdf
United Nations-INSTRAW. (2007). Gender research: A how-to guide United Nations International Research and Training Institute for the Advancement of women. Available at: http://www.iiav.nl/epublications/2007/gender_research_a_how_to_guide.pdf
Vídeo explicatiu de les tasques i funcions assignades a l'Observatori on es destaquen les principals activitats i accions
XV Jornada Institucional en commemoració del Dia Internacional de les Dones
XIV Jornada Institucional en commemoració del Dia Internacional de les Dones.
XIII Jornada Institucional en conmemoració del Dia Internacional de les Dones.
La UAB va acollir els dies 18, 19 i 20 de gener les sessions d’investigació i discussió del projecte EGERA.
Campanya “#comunicacció” on invita a denunciar i contestar a les situacions de discriminació a la UAB
Acció que ha fet l'Observatori per a l’Igualtat en la campanya "Sense set de sexisme" per la FM de l’UAB 2014.
Realitzat per l'Observatori per a la Igualtat per la Festa Major de la UAB del 2014.
Vídeo de reconeixement a la trajectòria de l'homenatjada en la XI Jornada Institucional del Dia Internacional de la Dona Treballadora
Amb moitu del 8 de març a la Catedràtica emèrita de Geografia.
Vídeo de difusió per al minut de silenci i lectura del manifest per totes les víctimes de la violència de gènere
III Congrés Internacional del Miseal: “Nous Desafiaments per a la Inclusió Social i la Equitat en l’Educació Superior”
III Congrés Internacional del Miseal: “Nous Desafiaments per a la Inclusió Social i la Equitat en l’Educació Superior”
III Congrés Internacional del Miseal: “Nous Desafiaments per a la Inclusió Social i la Equitat en l’Educació Superior”
III Congrés Internacional del Miseal: “Nous Desafiaments per a la Inclusió Social i la Equitat en l’Educació Superior”
Campanya “#comunicacció” on invita a denunciar i contestar a les situacions de discriminació a la UAB
Campanya “#comunicacció” on invita a denunciar i contestar a les situacions de discriminació a la UAB
Vídeo de difusió on estudiants de la UAB contesten a la pregunta: Hi ha sexisme a la UAB?
Vídeo de difusió i visibilització del treball de les dones en tots els àmbits de feina