XXII Trobada de Presentació d'Experiències d'aplicació de la Pedagogia Sistèmica


L'objectiu d'aquestes trobades és donar a conèixer experiències d'aplicació de la Pedagogia Sistèmica, que s’estan duent a terme a les diferents etapes i contextos educatius del nostre país, així com des d’altres contexts professionals, com ho és especialment el social, amb la voluntat que totes les persones que estan treballant des d’aquesta perspectiva, trobin un recolzament vivencial a les seves pràctiques pedagògiques i/o d’acompanyament, i que les persones que s'interessen en conèixer aquesta proposta trobin un espai on poder-s’hi posar en contacte.
 
En aquesta ocasió gaudirem de quatre noves propostes. Ens ha semblat interessant recollir una experiència d’educació infantil que ens mostrarà un seguit de propostes d’aplicació pràctica en el dia a dia de l’aula; una de cicle superior de primària que planteja un abordatge del dol des de la perspectiva sistèmica; també una experiència de secundaria, en la mateixa línia d’aplicacions concretes; i una quarta experiència vinculada a l’àmbit social a càrrec de dues professionals que treballen dins de programes específics de Càrites. En totes aquestes experiències els plantejaments de la Pedagogia Sistèmica en són un referent important.

 
PROGRAMA
 
18:00 Benvinguda i presentació de la trobada, a càrrec de Roser Solé, Mercè Parés i en Carles Parellada, com a responsables de l’àmbit de les presentacions d’experiències de l’Equip de Pedagogia Sistèmica de l’ICE de la UAB.
 
18:10 La pertinença al grup

a càrrec de Raquel Fernández Rosa, segon cicle d’educació infantil, Escola Pública Pompeu Fabra de Vilanova del Camí, amb 15 anys d’experiència.

 

L’objectiu d’aquesta experiència és fer un recull d’activitats encaminades a treballar la pertinença al grup. Es treballaran per blocs en els tres cursos d’EI. Al llarg de P3, es treballarà el jo (el meu nom, el meu lloc a l’aula/el color amb que jo m’identifico i el protagonista de la setmana). Durant P4, es treballarà el nostre origen (família i avantpassats), la meva família (genograma), els regals dels pares (cognoms) i el llibre viatger (la meva família); i a P5 es centren més en el jo amb el altres (relacions i dinàmiques de grup), qui porto al cor, regal d’aniversari i moviments sistèmics amb clics (situació per resoldre conflictes entre iguals i per recollir informació familiar).

 
18:40 Desfent nusos emocionals, ancorats al cos, a través de la dansa, el moviment i la mirada sistèmica

a càrrec de Mònica Marín Duran, mestra diplomada en Educació Infantil, Educació Física, Graduada en Dansa per la UAB i formada en Pedagogia Sistèmica per l’IG de Barcelona. Actualment Directora de l'Escola Miquel Martí i Pol de Sabadell i Mestra de Dansa de 1r a 6è.

A l’escola detecten un augment d’alumnes que mostren bloquejos emocionals que els interfereixen en les tasques escolars i/o en les relacions socials, sent una de les causes els processos de dol no drenats. El punt de partida és un Taller de Dol impartit per Xusa Serra i posteriorment una sessió de dansa on a través del cos i del moviment es busca connectar-se amb el més interior de cadascú possibilitant drenar emocions ancorades en la ment i en el cos. Sempre des d'una mirada sistèmica i utilitzant les eines que la caracteritzen per a prendre consciència com a pas previ a poder desfer nusos limitadors. Aquesta experiència s’ha realitzat amb alumnes de 5`i 6è de Primària.

 
19:10 De fora cap endins, un univers a explorar.

A càrrec Olga Fradera Barbé, segon cicle de la ESO, biòloga (UdG) i professora de ioga acreditada pel Departament d’Ensenyament.

S’ha format en tècniques de relaxació, meditació i massatge tailandès. Hores d’ara treballa com a professora interina a l’institut Rocagrossa de Lloret de Mar. Aquesta experiència s’ha desenvolupat a l’institut Montilivi de Girona on hi ha treballat durant 3 cursos. Ha portat la proposta d’autoindagació i educació emocional, sempre amb la mirada sistèmica com a crèdit variable, i a la tutoria però també l’ha aplicat a les classes ordinàries. L’objectiu ha estat despertar la consciència mental, emocional i corporal dels/les alumnes fent un treball introspectiu i alhora d’observació i respecte de tot allò que l’envolta.

 
19:40 Una mirada sistèmica en la intervenció social i laboral. 

A càrrec d’Andrea Clemente Bertran i Imma Corral Marcus, membres de l’Equip de Treball de Caritas (Hospitalet de Llobregat, Cornellà i barris de Sants-Marina de BCN).
Imma Corral, treballadora social a Càritas Diocesana des de fa 20 anys, treballant en atenció directa amb persones en situació de vulnerabilitat i exclusió social, referent de diferents projectes socials com Habitatges Tutelats per Gent Gran, Cursos d’Alfabetització, Recursos Residencials per a dones soles i/o amb fills, Suport Matern Infantil per a treballar competències marentals, entre d’altres, i fent tasques de dinamització comunitària i de sensibilització i denúncia. Andrea Clemente, educadora social de professió, amb experiència en Centres Oberts, Ludoteques, CRAE’s i des de fa deu anys treballadora de Càritas Diocesana de Barcelona. Actualment amb la funció de Referent Laboral del territori, acompanyant persones en el seu procés de recerca de feina i com a referent dels projectes, tallers i espais de cerca de feina del territori.
 
L’àmbit de la intervenció i aplicació se centra en l’atenció social (acollides i acompanyaments individuals a persones i famílies ateses) i la realització de diferents dinàmiques en el Projecte de Suport Matern Infantil de Sant Miquel de Cornella, com a referents per part de Càritas a la ciutat de Cornella de Llobregat, l’acompanyament laboral de les persones ateses, i assessorament en els projectes. L’objectiu és aproximar la mirada sistèmica al seu treball diari, fent un canvi de mirada, atenent a les persones des del lloc que els hi toca i mirant-les amb bons ulls; emprant recursos sistèmics que els hi permeti entendre millor a les persones, com a membres del seu sistema i centrant-se en l’abundància per poder treballar la seva situació-problema i afrontar-la amb la major tranquil·litat possible. Donat que l’àmbit d’intervenció és tant ampli s’han centrat en l’entrevista a nivell social i d’orientació laboral, mirant les 3 fases que hi ha (abans, durant i després) i fent canvis que tenen una gran repercussió en totes les persones implicades com la modificació dels espais físics per fer-los més acollidors, així com per la utilització d’eines sistèmiques (ecologia de vida, dinàmiques, moviments sistèmics...) amb algunes de les persones que acompanyen o per treballar/supervisar casos que els hi preocupen entre companys, així, com tenir presents els ordres de l’ajuda en la seva intervenció.


20:20 Acomiadament. 

A càrrec de Carles Parellada, responsable de l’Equip de Pedagogia Sistèmica de l’ICE de la UAB.

 


Lloc, dia i hora: Sala d’Actes del Rectorat – Edifici Rectorat – Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra (Cerdanyola del Vallès).
Dijous, 7 de febrer de 2019, de les 18:00 a les 20:30

Preu: 5€
Codi d'activitat per a la inscripció: 4009/1

És molt important que feu la inscripció per un tema de previsió d'espai, i per poder-nos organitzar per acollir-vos de la millor manera possible.
 
Recordeu, però, que, com a totes les activitats de l'ICE adreçades a persones adultes, no es podrà accedir a la sala amb bebès ni infants.
 
La Sala d'Actes del Rectorat, és a l'edifici del Rectorat de la UAB a Bellaterra. Si veniu amb cotxe hi ha un aparcament davant l'edifici, i si veniu amb tren, amb els Ferrocarrils de la Generalitat, s'hi arriba caminant en tres minuts. En aquesta pàgina http://www.uab.cat/accessibilitat-transports/, trobareu com accedir a la UAB.
 
A les persones que assisteixin a les tres trobades del curs 2018-2019 se'ls emetrà un certificat de 7,5 hores, reconegut com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. Recordeu que per obtenir-lo heu d'haver signat els fulls de control d'assistència que hi ha a la secretaria de les trobades al seu inici. L'assistència a una sola de les sessions no està reconeguda com a Formació. En aquest cas, si necessiteu un certificat d'assistència, el podeu demanar per correu electrònic a l'adreça ga.ice@uab.cat
 
La propera trobada serà el 9 de maig de 2019