13a edició del cicle de converses al Cosmocaixa.
Cultura i educació

El món entra a les aules i les aules són part del món. Aquest nexe necessari i inevitable centra cada any el cicle de converses entre el dins i el fora de la institució escolar organitzades des de l’ICE de la UAB amb suport d’EduCaixa i que anomenem converses per repensar l'educació. Acostem i contrastem la mirada de persones expertes del món acadèmic o social amb la de professorat que donen especial importància a una mateixa qüestió. En aquesta edició de les converses proposem reflexionar sobre la relació entre cultura i educació, entenent la cultura en la seva definició més àmplia i concretant en tres vessants molt importants per a l’educació actual: art, urbanisme i ètica.

Conversa 1:
Dijous 6 de febrer de 2020, a les 18 h

Creativitat a les aules
A càrrec de: Fanny Figueras, professora de l'INS Moisès Broggi; Pau Llonch, membre de Versembrant, una escola popular itinerant, un projecte que pretén fomentar la consciència crítica del jovent mitjançant l’art urbà i el hip hop.
Infants i joves passen moltes hores a l’escola i a l’institut i sovint es fa difícil aconseguir que s’interessin per allò que fan i n’entenguin els motius, però cada cop més l’educació intenta implicar els alumnes en allò que fan, donar-los el protagonisme en el procés d’aprenentatge i, en aquest sentit, promoure la seva creativitat és una de accions més potents per aconseguir-ho.
Ho coordina: Albert Díez, membre de l'equip de professorat de l'ICE de la UAB.

Conversa 2:
Dijous 13 de febrer de 2020, a les 18 h

Urbanisme, ciutadania i educació
A càrrec de: Dimas Fàbregas, mestre i director de l’Escola La Immaculada de Vilassar de DaltItziar González, arquitecta, membre de l’equip d’arquitectes km-Zero, exregidora de Barcelona, impulsora de Parlament Ciutadà i fundadora de l'Institut Cartogràfic de la Revolta.
Urbanisme i ciutadania. Educació implicada en el seu entorn. Com pot promoure l’educació pública la implicació dels ciutadans més petits amb el disseny i desenvolupament del seu barri? Els usos dels espais públics, la relació entre administracions i ciutadania, els límits entre públic i privat, haurien de ser temes escolars i no sempre ho són prou. Com ho podríem fer possible?
Ho coordina: Anna Ortiz, sotsdirectora de l'ICE de la UAB.

Conversa 3:
Dijous 20 de febrer de 2020, a les 18 h

Educació i sensibilitat
A càrrec de: Joan Carles Mèlich, doctor en filosofia i lletres per la Universitat Autònoma de Barcelona, on exerceix de professor titular de filosofia de l’educació. Entre els seus llibres, destaquen Filosofía de la finitud (Herder), La lliçó d’Auschwitz (Publicacions de l’Abadia de Montserrat), Ética de la compasión (Herder) i Lógica de la crueldad (Herder)Núria Matas i Anna Sala, mestres de l’Escola Cooperativa El Puig d'Esparreguera.
Actualment no volem una escola que es limiti a instruir i volem fugir d’una educació reproductiva i adoctrinant. Això ens porta  a intentar acompanyar la formació de ciutadans crítics. Cal, doncs, una educació on l’escola sigui un entorn on créixer com a persona i que sigui model ètic per als infants i joves. És en aquest marc d’educació ètica que Joan Carles Mèlich ha afirmat en més d’una ocasió que la literatura, el cinema, la música, la pintura o la fotografia entre d’altres arts són instruments pedagògics imprescindibles en educació.
Ho coordina: Mireia Manresa, membre de l'equip de professorat de l'ICE de la UAB.

Lloc de realització: Cosmocaixa, Carrer d'Isaac Newton, 26, Barcelona
Preu: Activitat gratuïta
Hores: 6
Es faran gravacions i fotos de totes les sessions.

En col·laboració amb

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. Per tenir dret al certificat heu d'assistir a totes les sessions i signar cada dia als fulls de control d'assistència.

Si només assistiu a alguna de les sessions i necessiteu un justificant d'assistència ens l'heu de sol·licitar per correu electrònic a ga.ice@uab.cat.