V Trobada d'actualització de didàctica de llengües estrangeres

Aprenentatge de llengües i comunicació a/efectiva en contextos no presencials

El moment actual ha fet emergir la necessitat de posar en pràctica estratègies d’ensenyament que s’adaptin a situacions d’aprenentatge no presencial i de trobar els criteris per decidir les estratègies adients per a aquestes situacions. De la mateixa manera, també s’ha fet més evident la necessitat de centrar l’atenció en els aspectes comunicatius i de participació dels estudiants en les classes que es fan en contextos virtuals, especialment en la formació en llengües, on l’aprenentatge de la comunicació oral és essencial.
En aquesta cinquena trobada volem centrar l’atenció en alguns dels elements que han pres rellevància en la situació actual i que de ben segur que es consolidaran en l’aprenentatge de llengües en contextos presencials, híbrids o virtuals.

PROGRAMA

09:00 Acollida a la plataforma Teams i presentació de la trobada

09:30 Ponència
Ensenyar en plena covid19: pantalles, textos i recursos
A càrrec de Daniel Cassany, doctor en Filosofia i Lletres i Ciències de l’Educació per la Universitat de Barcelona, professor titular del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge a la Universitat Pompeu Fabra i investigador sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de llengües, principalment sobre les destreses escrites. La seva recerca actual versa sobre els contextos informals d'aprenentatge, el fandom per aprendre llengües i l'aprofitament del vídeo. Té perfils professionals a FB, IG, YT, TW i web personal.

    L'arribada de la covid19 ha incrementat l'educació virtual, en diverses modalitats (completa o híbrida, síncrona o asíncrona), i ha afavorit l'ensenyament remot, sobretot l'intercanvi síncron en vídeo. Deixant al marge les diverses aplicacions i recursos, en aquesta xerrada explorarem de manera crítica les pràctiques que s'han posat en marxa, a fi de trobar la millor rendibilitat a la classe síncrona, el vídeo enregistrat, el xat integrat, el treball en grups en línia, les diverses modalitats de fòrum, l'aprofitament de les dades del 'tracking' de la plataforma, etc. També explorarem les oportunitats que l'allau d'informació sobre la covid i les necessitats i la motivació dels aprenents posa a disposició dels docents, en aquest context tan especial.

 

10:45 Pausa

 

11.00 Ponència
Ensenyar llengües estrangeres en línia: activar la interacció i la propinqüitat digital
A càrrec de Joan-Tomàs Pujolà, doctor en Lingüística Aplicada per la Universitat d'Edimburg i professor titular de Departament d'Educació Lingüística i Literària de la Facultat d'Educació de la Universitat de Barcelona (UB). En l'actualitat col·labora amb l'Institut de Desenvolupament Professional (IDP-ICE) de la UB. És també l'investigador principal d'el grup realTIC i coordina el grup d'innovació docent DIDAL_UB. Els seus interessos de recerca se centren en l’ensenyament i aprenentatge de llengües mitjançant la tecnologia, l'aprenentatge mòbil, la gamificació, i el portafoli digital en la formació de professorat. Per a més informació podeu veure el seu portafolis professional.

    Una de les qüestions que hem experimentat en aquest procés d’adaptació a l’ensenyament en línia és que la comunicació oral mediatitzada per l’ordinador en una sessió síncrona d’ensenyament de llengües estrangeres és diferent i, per tant, hem de canviar la manera de comunicar-nos i relacionar-nos amb el nostre alumnat. En aquesta ponència ens endinsarem en el model de comunitats d’indagació i en el concepte de la propinqüitat digital que ens ajudaran a conceptualitzar sobre què podem fer en les classes de llengües estrangeres en línia per activar la interacció, la participació i, en definitiva, la implicació del nostre alumnat.

 

12:15 Pausa

 

12:45 Ponència
Tasques engrescadores en llengües estrangeres davant l’ordinador
A càrrec de Montse Irún, professora d'anglès a l'Institut Joan Oró de Lleida i professora associada del Departament d'Anglès i Lingüística de la Universitat de Lleida i coordinadora del grup de formadors en llengua anglesa de primària i secundària del Departament d'Educació.

    Com podem engrescar l’alumnat perquè s’impliqui en l’aprenentatge d’una llengua estrangera? Quines estratègies, tasques i recursos podem utilitzar per fer que el seu aprenentatge sigui realment eficaç quan ens trobem en contextos no presencials? Veurem propostes d’aprenentatge de llengües estrangeres en contextos online (hídrid i no híbrids, sincrònic i asincrònics) que ens ajudin a motivar, facilitar la interacció i crear cohesió al grup.

 

14.00 Finalització de la trobada


Lloc de realització: en línia, amb l'aplicació Teams.
Data: 23 de gener de 2021
Preu: 10 €

Places exhaurides

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
Per obtenir la certificació haureu d'entrar a l'enllaç corresponent a l'inici i després de cada pausa, identificant-vos amb el vostre nom i cognoms.