V Trobada Començar a llegir i escriure a l'educació infantil i a cicle inicial

Quins llibres, quins textos i quines converses, per aprendre a llegir i escriure?

Quins materials són els més apropiats per crear un ambient de cultura escrita a l’aula i a l’escola? Quins permeten acollir, dignificar i fer créixer diferents nivells de resposta dels infants? Com organitzar contextos inspiradors que encoratgin els infants a participar, sigui quin sigui el seu grau de coneixement?
Com en les quatre trobades anteriors, sabem que no hi ha respostes simples, ni úniques a preguntes complexes. Però també pensem que els professionals que es plantegen preguntes sempre avancen.
El nostre desig és que aquesta nova trobada doni respostes a algunes de les preguntes plantejades i, com sempre, n’impulsi de noves.

PROGRAMA

Divendres, 5 de març

17:00 - 17:15 Obertura i presentació

17:15 - 19:00 Tallers. N’heu de triar un de la llista següent en el moment de la inscripció (en trobareu les descripcions més avall):

—————

Dissabte, 6 de març

9.00 - 9.15 Obertura

9.15 - 11.30 Bloc de converses

  • 9:15 - 9:45 Conversa 1. Quins textos?
    Ponents: Martina Fittipaldi, professora del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials de la UAB i Montserrat Fons, coordinadora del grup ICE Aprendre a llegir i a escriure i professora de didàctica de la lengua i la literatura de la UB.
  • 9.50 - 10.20 Conversa 2. Quins llibres?
    Ponents: Maria Gracia, mestra de l’Escola Anglesola i membre de l’equip Aprendre a llegir i escriure i Anna Juan, especialista en literatura infantil .
  • 10.25 - 10.55 Conversa 3. Quines converses?
    Ponents: Rosa Gil, coordinadora de l’equip ICE Aprendre a llegir i escriure i Mireia Pérez-Peitx, professora de la UB, mestra a l'Escola Xirinacs de Barcelona i membre de l’equip Aprendre a llegir i escriure.

11.00 - 11.30 Posada en comú. Conversa de converses

—————

11.30 - 12.00 Pausa

—————

12.00 - 13.45 Tallers. N’heu de triar un de la llista següent en el moment de la inscripció (en trobareu les descripcions més avall):

13:45 - 14:00 Tancament de la Trobada


Lloc de realització: en línia, amb l'aplicació Zoom per als tallers i Teams per al bloc de converses
Data: 5 i 6 de març de 2021
Preu:

  • a) 3 hores: bloc de converses - 13 €
  • b) 5 hores: bloc de converses i un taller (podeu triar-lo de la sessió de divendres o de la de dissabte) - 23 €
  • c) 7 hores: bloc de converses i dos tallers - 30 €

Certificació:

  • L'opció a) l'activitat no està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. Tot i això, si necessiteu que us fem un certificat, ens el podreu demanar escrivint-nos a ga.ice@uab.cat
  • Si us inscriviu a les opcions b) o c) tindreu el certificat al vostre expedient xtec després d'uns dies de la trobada. 
    Per obtenir la certificació haureu d'entrar a l'enllaç corresponent a l'inici de cada sessió i després de la pausa, identificant-vos amb el vostre nom i cognoms.

Es faran gravacions de tota la trobada. 

Inscripcions

Opció a) 3 hores: bloc de converses
Accés a la inscripció amb NIU
Accés a la inscripció sense NIU

Opció b) 5 hores: bloc de converses i un taller
Accés a la inscripció amb NIU
Accés a la inscripció sense NIU

Opció c) 7 hores: bloc de converses i dos tallers
Accés a la inscripció amb NIU
Accés a la inscripció sense NIU

Descripció dels tallers
El Corpus literari per als infants de 0-7 anys
Anna Juan, especialista en literatura infantil
Els infants que no decodifiquen paraules, llegeixen? Existeix una literatura que té en compte la seva manera d'explorar el món? Com es relaciona aquesta literatura amb els processos d'apropiació del llenguatge? Aquest taller proposa un recorregut per diferents tipologies de llibres que configuren el corpus literari de la petita infància i que tenen en compte les seves múltiples maneres de llegir i interpretar el món.

 

Motius per escriure i per llegir a l’aula
Ester Casas i Magda Isarn i Mia Puig, mestres i membres de l’equip Aprendre a llegir i a escriure

Si donem valor als escrits que fan els infants en multitud de situacions d'aula, ens trobem amb una gran producció de lectures útils i plenes de significat per a tots i per a la millora dels aprenentatges. Missatges que s'escriuen entre ells, notes a les seves famílies, informacions d'altres companys sobre temes organitzatius de l'escola, demandes d'ajuda a altres classes de l'escola per resoldre temes quotidians… Tots aquests escrits esdevenen lectures d'aula que són rellegides com a instruments d'aprenentatge.
En el taller plantejarem la necessitat de fomentar-los sovint per tal d'anar creant una cultura d'escriptura i lectura a l'aula que vagi dibuixant el recorregut dels aprenentatges comuns.

 

Llegir i escriure per comunicar, o per recordar, o per explorar, o per...
Anna Bendicho, Gemma Gallofré i Ingrid López, Mireia Morales i Montserrat Sans, mestres i membres de l’equip Aprendre a Llegir i a Escriure

Sabem que cal estar amatents a totes les oportunitats i situacions d’aula que generen interès per la lectura i l’escriptura. A partir d’exemples pràctics compartirem com acompanyar els infants en les seves produccions ja siguin per comunicar, per recordar, per explorar, per gaudir. Tots els escrits possibiliten que les preguntes s’instaurin a l’aula i despertin la curiositat per mantenir l’interès per aprendre a llegir i a escriure. També compartirem que per engrescar i fer reflexionar els infants serà bo que paral·lelament els mestres també ho facin.

 

Llegir abans de saber llegir
M. Rosa Gil, coordinadora de l’equip Aprendre a Llegir i a Escriure

Tots tenim l'experiència de veure infants fullejant llibres, contes o altres materials del seu interès. Què hi fan? En què es fixen? Com llegeixen els infants que encara no poden fer-ho autònomament? Què podem fer els adults per encoratjar més provatures i noves descobertes? Com aconseguir que s’arrisquin a explorar el text escrit sense pors? Què podem fer com a acompanyants que els estimulen a anar una mica més enllà?
En aquest taller us proposem explorar-ho, experimentar-ho i reflexionar-hi conjuntament.

 

La tertúlia literària a l’aula
Lara Reyes, mestra de l’Escola Francesc Aldea i especialista en literatura infantil

En aquest taller ens endinsarem en les tertúlies literàries al voltant d'alguns textos que podrien formar part d'una biblioteca d'aula de 1r o 2n de primària, com una de les estratègies eficaces per familiaritzar els infants amb la literatura, ajudar-los a fixar-se en detalls de les obres, construir una comunitat de lectors i aprendre a expressar l’experiència de lectura.

 

Hacia una poesía para niños también
Felipe Munita, professor de la Pontificia Universidad Católica de Chile i escriptor de poesia infantil i juvenil

El taller se articula a partir de un itinerario de lectura poética desde el cual se construirá una reflexión acerca de la poesía para niñas y niños: sus formas, características y sus principales vías de exploración en la actualidad. Esto se complementará con la observación de situaciones de lectura y escritura poética realizadas con niños y jóvenes, para llevar luego a las y los participantes a explorar formas de mediación de poesía en las aulas.

 

Instal·lacions artístiques i literàries a l’educació infantil
Marc Alabart, mestre i bibliotecari escolar

Com podem apropar el llenguatge visual dels àlbums als més menuts? D'aquesta pregunta van néixer diferents instal·lacions artístiques i literàries per al cicle d'Educació Infantil inspirades en els llenguatges artístics de grans autors i autores de la literatura infantil. Amb la referència d'experiències com les que proposen Javier Abad i Ángeles Ruiz de Velasco, aquestes instal·lacions disposen diferents elements de manera escaient per crear espais que fomentin l'encontre amb diferents obres literàries a través d'una vivència lúdica. El seu disseny busca desplegar de manera tangible el món artístic i visual de diferents autors i autores i, a més a més, els seus llibres físics hi són presents com a elements de joc.