Pla d'estudis Màster Oficial - Fisioteràpia Aplicada a l'Esport i a l'Activitat Física

Perfil d'ingrés

Fisioterapeutes amb motivació per ampliar coneixements en l’àmbit de la fisioteràpia de l’esport i de l’activitat física, tant a nivell clinicoassistencial com en la recerca, ja siguin professionals amb anys d’experiència laboral o acabats de graduar que projecten el seu futur en aquesta àrea més especialitzada dins de la fisioteràpia.
Aquests estudiants han de tenir facilitat per treballar en equips multidisciplinaris, en els quals la comunicació, el respecte de les seves competències i la consideració entre tots els professionals és bàsica per exercir el treball amb l’eficàcia més gran.
És important que els estudiants disposin de l’empatia necessària per comprendre els esportistes en cada situació i que tinguin la capacitat de derivar-los als professionals quan les necessitats terapèutiques o clíniques ho requereixin.
És possible que en alguns moments es pugui treballar en situacions límit o extremes en què els alumnes han de mostrar una actitud adaptada a aquesta realitat. A més, han de disposar del sentit ètic de la professió.

Competències bàsiques

  • Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relatius al seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigida o autònoma.

Competències específiques

  • Identificar els canvis anatòmics, biomecànics, fisiològics i patològics que es produeixen en els teixits del sistema musculoesquelètic sotmesos a les diferents demandes derivades de l’activitat física.
  • Identificar les causes i els mecanismes de producció de les lesions esportives de les diferents disciplines esportives.
  • Obtenir el diagnòstic fisioterapèutic encertat fent una exploració apropiada i adaptada a les necessitats de cada lesió i de la tipologia pròpia de cada esportista.
  • Planificar els objectius de cada fase de la recuperació establint criteris objectius per a la consecució.
  • Escollir la tècnica de fisioteràpia en el procés de recuperació més adaptada a cada lesió i fase evolutiva, així com dominar-ne l’aplicació.
  • Planificar programes de retorn a l’activitat física en l’exercici lliure o de competició.
  • Elaborar programes de prevenció i readaptació funcionals i personalitzats per a cada esportista que permetin integrar patrons de moviment correctes, utilitzant el control motor.
  • Dissenyar i desenvolupar treballs de recerca en el camp de la fisioteràpia aplicant el mètode científic.

Competències transversals

  • Treballar en equips multidisciplinaris.
  • Resoldre els problemes que es presenten en les diferents fases evolutives de cada lesió esportiva.
  • Prendre decisions en cada un dels processos o situacions concrets que necessiti una decisió específica en el protocol estandarditzat.
  • Adoptar els aspectes legals i integrar els valors ètics i professionals en l’exercici de la fisioteràpia.