Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura

Nova publicació de Comress a la revista Environmenal Communication

08 gen. 2024
Compartir per Whatsapp Compartir per e-mail

El problema del canvi climàtic és el repte més difícil al qual s'enfronta el nostre planeta. Comress té les narratives del canvi climàtic com a punt central de la seva recerca. Alejandra Nieto Sandoval i Carme Ferré-Pavia han publicat sobre aquest tema a la prestigiosa revista Environmental Communication (gener de 2024). L'article és ‘Communicating Climate Change on TikTok During the Climate Summits: From the Environmental Issues to the Politicization of Discourse’

comress

Aquesta recerca estudia com es va comunicar el canvi climàtic (CC) en la plataforma de major creixement, TikTok, durant les Cimeres del Clima de Glasgow (2021) i Sharm el-Sheikh (2022). L'anàlisi de contingut dels vídeos (N = 1.013) va mostrar una reducció significativa en el nombre de vídeos relacionats amb el canvi climàtic durant la Cimera d'Egipte en comparació amb la seva predecessora. Mentre que la Cimera de Glasgow va destacar per abordar principalment qüestions mediambientals, en la de Sharm el-Sheik es va produir una politització del discurs, sovint sense relació amb la qüestió climàtica. Els resultats revelen que les principals veus que comuniquen el CC en TikTok són influencers, mitjans de comunicació i periodistes, en la seva majoria homes. És rellevant l'escàs nombre de fonts d'informació citades en els vídeos. En les poques ocasions en les quals s'esmenta una font, es tracta dels mitjans de comunicació. Aquests, al seu torn, no informen de l'origen de la informació transmesa.

Els resultats mostren una reducció significativa del nombre de vídeos relacionats amb el CC publicats durant la COP27 de Sharm el-Sheikh en comparació amb la COP26 de Glasgow. Els vídeos que aborden temes relacionats amb el CC no són majoritaris. Tant les persones influents com els mitjans de comunicació són els que més van publicar, i eren homes en més ocasions. La recerca també conclou que els influencers i els usuaris de TikTok ja no comuniquen qüestions mediambientals o socioculturals en la COP27. Creen un discurs que gira únicament entorn de la informació sobre qüestions polítiques.

Aquesta recerca parteix del recorregut doctoral d'Alejandra Nieto. Comress estudia també com els joves poden narrar com combatre i resistir l'emergència climàtica amb les seves eines comunicatives i en els seus entorns.

Dins de