Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura

Comunicació i canvi social

28 març 2023
Compartir per Whatsapp Compartir per e-mail

Aportacions d’Alfonso Gumucio des de la pràctica professional a Amèrica, Àsia i Àfrica

gumucio

L’investigador independent bolivià Alfonso Gumucio Dagron va compartir amb l’alumnat del Màster Universitari en Mitjans, Comunicació i Cultura (MUMCC) la conferència titulada “Canviar el món. Polítiques, acadèmia i experiències de comunicació participativa”.

A partir de l’exposició d’algunes experiències pràctiques de les darreres quatre dècades, Gumucio Dagron va exposar la importància dels processos de comunicació en els projectes de desenvolupament i canvi social duts a terme a Nigèria, Burkina Faso o Bolívia, entre d’altres països.

Gumucio va destacar que en la relació entre comunicació i desenvolupament és més important el procés que el missatge acabat, i va compartir la necessitat de pensar els projectes de comunicació per al canvi social a partir de la participació horitzontal de les comunitats. Les principals àrees temàtiques sobre les quals va compartir exemples van ser la salut, el medi ambient i l’educació.

L’alumnat del mòdul “Comunicació, desenvolupament i canvi social” del MUMCC va participar activament al llarg de la sessió, que va acabar amb una motivadora sessió de preguntes i comentaris i amb un intercanvi d’idees molt enriquidora per als presents.

Alfonso Gumucio Dagron desenvolupa la seva activitat com a especialista en comunicació i canvi social, investigador acadèmic, escriptor, cineasta, fotògraf, crític i historiador de cinema. Durant més de quatre dècades ha treballat assessorant programes i projectes de comunicació estratègica, desenvolupament i canvi social a països d’Amèrica Llatina i el Carib, Europa, Àsia i el Pacífic Sud amb organitzacions de l’ONU, agències bilaterals de cooperació, fundacions i ONG internacionals. És fundador de REDECAMBIO i de OurMedia, i va ser l’impulsor del Grup de Treball “Comunicació i Canvi Social” de l’Associació Llatinoamericana d’Investigadors de la Comunicació (ALAIC). 

Dins de