Cursos juliol 2023
Els cursos ICE UAB són activitats adreçades a la formació permanent dels docents d’educació infantil, de primària, de secundària i de cicles formatius.
Aquesta formació té lloc en tres períodes diferents de l'any: d’octubre a gener; de febrer a juny, i durant la primera quinzena del mes de juliol.
En aquesta ocasió, del 3 al 14 de juliol, us oferim una selecció de cursos d’actualització i aprofundiment de coneixements a distància i en línia asíncrons dissenyats especialment per a aquest període formatiu.
Trobareu l'enllaç a la matrícula al final de la informació de cada curs.
Us hi esperem!
Curs cancel·lat
Descripció del curs
Modalitat: curs en línia asíncron, amb connexions síncrones puntuals
Adreçat a: professorat d'educació infantil, primària, educació secundaria, cicles formatius i personal bibliotecari
Durada: 30 hores
Calendari: del 3 al 14 de juliol de 2023
Horaris de connexions síncrones: 3 de juliol de 17:30 a 19:30h, 11 i 14 de juliol de 17:30 a 19:30h
Professorat: Lucas Ramada Prieto
Preu: 110€
Aquest curs inclou sessions opcionals en línia a temps real. Us demanem que feu atenció als dies i les hores establertes per a les sessions.
Presentació
Mentre que el 78 % de la població en edat d'escolarització obligatòria consumeix regularment formes digitals de ficció, aquest camp de la cultura contemporània és un espai desconegut per a les institucions educatives i per a la majoria dels docents. Proposem aquest curs perquè el professorat vegi les possibilitats comunicatives que aquesta mena d'obres presenta a l'hora d'oferir educació literària a l'alumnat, i adquireixin tot un seguit d'eines crítiques amb les quals poder valorar críticament les obres, seleccionar-les segons els seus contextos educatius, i també començar a pensar maneres d'introduir-les a l'aula i a la biblioteca del centre.
Objectius
Entendre els elements que defineixen i caracteritzen la ficció digital infantil i juvenil. Comprendre els espais de circulació d'aquestes noves formes digitals per poder accedir-hi de manera autònoma. Comprendre les relacions de la ficció digital amb la resta d'esferes culturals amb les que es relaciona i l'influeixen artísticament. Desenvolupar mecanismes de discussió, valoració i interpretació a l’entorn de la ficció digital infantil i juvenil.
Continguts
Si això no va de llibres, de què va? Les propietats que defineixen la ficció digital infantil i juvenil. El nou circuit digital. On i com es troben les obres de qualitat? Tot hi té sentit: la importància dels objectes virtuals en les obres digitals. Mil maneres de parlar. L'ecosistema multimèdia en la ficció digital: llenguatge escrit, oral, so, imatge, animació... Trencar la línia? Què passa quan els textos deixen d'estar ordenats? Jugar importa? La interactivitat com a forma de comunicar. Com juga qui juga? La recepció de la ficció digital.
Metodologia
El curs es realitza a través d'aula virtual Moodle de la UAB. Anada i tornada constant des de la lectura i joc de les obres, a la discussió i debat sobre aquestes mateixes obres per tal d'interioritzar els conceptes i competències que es tractaran, sempre des d'un marc teòric per dotar les persones inscrites d'eines de construcció de sentit.
Avaluació
Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat.
Certificació
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. Les persones participants que compleixin el requisit d'haver superat el 100% d'activitats plantejades, és a dir la superació de tots els mòduls, obtindran el certificat que acredita les hores de formació del curs.
Observacions i requeriments
Condicions tècniques d’accés i de participació:
-
Bona qualitat de la connexió a Internet.
-
Coneixements bàsics suficients per a accedir a la plataforma de videoconnexió (Teams, Zoom i Meet) i a l’aula Moodle del campus virtual.
-
Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment dels formadors.
Un cop formalitzada la matrícula, només es farà la devolució de l'import en els casos de malaltia greu o d'accident i sempre que no hagi començat el curs. El tràmit es farà mitjançant sol·licitud al Registre de la UAB, amb la documentació corresponent que acrediti la situació al·legada.
Curs cancel·lat
Descripció del curs
Modalitat: curs en línia asíncron, amb connexions síncrones puntuals
Adreçat a: professorat d'educació secundària
Durada: 30 hores
Calendari: del 3 al 14 de juliol de 2023
Horaris de connexions síncrones: 4, 7, 11 i 13 de juliol de 17h a 19h
Professorat: Alberto Reche Ontillera
Preu: 110€.
Aquest curs inclou sessions opcionals en línia a temps real. Us demanem que feu atenció als dies i les hores establertes per a les sessions.
Presentació
Benvinguts a l'edat mitjana, deu segles d'història sobre els quals sempre tenim la sensació de saber-ho tot o, com a mínim, saber (i amb això ens val!) que van ser un desastre total: fams, guerres, brutícia, retard cultural, persecucions religioses, intransigència, brutalitat, misogínia, societat piramidal... I deu ser veritat, ja que les novel·les històriques, el cinema i els llibres de text ho repeteixen una vegada rere altra. És cert, però, que la imatge que tenim de l'Europa medieval ha passat per massa filtres interessats (el Renaixement, les revolucions burgeses, el Romanticisme, el relativisme modern...) que han conformat una visió col·lectiva de l'edat mitjana ben distorsionada.
Objectius
En aquest curs intentarem, al llarg de diferents blocs temàtics i diferents materials i activitats, aturar-nos a veure el perquè dels diferents tòpics i mentides sobre l'Europa medieval i a treure a la llum la profunditat de l'època: hi desfilaran grans personatges, curiositats i nous punts de vista que, potser, ens reconciliaran amb els segles més importants per entendre els problemes del nostre món actual.
Continguts
Els continguts del curs s'articularan en tres grans blocs. Cada bloc comptarà amb diferents sessions en vídeo, recursos i diversos materials de treball.
-
Bloc 1: com es construeix una època històrica i els seus tòpics?
-
La creació de 'l'edat mitjana' i la seva evolució dins del pensament occidental
-
L'antiguitat tardana
-
-
Bloc 2: els "Renaixements abans del Renaixement"
-
De com els irlandesos van salvar la civilització
-
El món carolingi
-
El Renaixement del segle XII
-
-
Bloc 3: desmuntem els tòpics.
-
Posem ordre a l'Europa feudal
-
El cos a l'edat mitjana: sexe i higiene
-
Hi havia dones a l'edat mitjana?
-
-
Bloc 4: cal repensar com ensenyem l'edat mitjana a classe?
Metodologia
A través de diversos grans temes, anirem desmuntant la imatge distorsionada que tenim de l'edat mitjana, per tal de posar en evidència la diferència entre el discurs general sobre l'època i la seva realitat.
Avaluació
Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat.
Certificació
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. Les persones participants que compleixin el requisit d'haver superat el 100% d'activitats plantejades, és a dir la superació de tots els mòduls, obtindran el certificat que acredita les hores de formació del curs.
Observacions i requeriments
Condicions tècniques d’accés i de participació:
-
Bona qualitat de la connexió a Internet.
-
Coneixements bàsics suficients per a accedir a la plataforma de videoconnexió (Teams, Zoom i Meet) i a l’aula Moodle del campus virtual.
-
Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment dels formadors.
Un cop formalitzada la matrícula, només es farà la devolució de l'import en els casos de malaltia greu o d'accident i sempre que no hagi començat el curs. El tràmit es farà mitjançant sol·licitud al Registre de la UAB, amb la documentació corresponent que acrediti la situació al·legada.
Curs cancel·lat
Descripció del curs
Modalitat: en línia asíncron
Adreçat a: professorat d'educació infantil, educadors, tècniques d’Educació Infantil (TEI), professionals dels espais familiars i de criança
Durada: 30 hores
Calendari: del 3 al 14 de juliol de 2023
Professorat: Marta Portero Tresserra
Preu: 110€
Presentació
El creixent interès per una educació basada en l’evidència científica, així com els recents progressos en el camp de la psicologia i la neurociència sobre els processos d’aprenentatge i plasticitat cerebral han permès el desenvolupament de ponts entre la investigació i la pràctica educativa.
L’objectiu del curs és apropar d’una manera amena i rigorosa¿ els estudis científics dels últims anys que pretenen proporcionar eines útils i fonamentació teòrica i empírica per al disseny de metodologies pedagògiques durant l’etapa infantil.
Després d’un breu repàs als aspectes més essencials del desenvolupament cerebral dels 0 als 6 anys i dels processos de neuroplasticitat, es posarà èmfasi a reflexionar sobre aplicacions a l’aula que incloguin els principals factors que intervenen en l’aprenentatge, com ara la importància de l’estimulació de l’entorn, el desenvolupament de les diferents àrees cognitives durant aquesta etapa, la relació entre l’estil de vida i l’aprenentatge, i la importància dels espais on s’esdevenen les experiències d’aprenentatge
Finalment, el curs pretén contribuir a disminuir la prevalença de creences i pràctiques basades en mites i en teories pseudocientífiques.
Objectius
-
Comprendre els conceptes principals provinents de la psicologia i la neurociència sobre la plasticitat cerebral i la seva relació amb l’aprenentatge dels infants dels 0 als 6 anys de vida
-
Conèixer les diferents etapes de la maduració evolutiva que acompanyen el desenvolupament cognitiu, el sensorial, el motor, el socioemocional i el lingüístic
-
Identificar els principals factors de risc i els factors protectors durant els primers anys de vida
-
Desenvolupar estratègies i experiències d’aprenentatge que respectin el desenvolupament del cervell i les necessitats de l’infant
-
Obtenir fonamentació teòrica per a l disseny de metodologies pedagògiques basades en l’evidència científica
Continguts
- Introducció a la Neurociència i a la Psicologia de l’aprenentatge
- Desenvolupament del cervell durant l’etapa 0-6
- Processos d’aprenentatge i sistemes de memòria
- Etapes del desenvolupament del cervell i propostes d’aula basades en la recerca:
-
Desenvolupament cognitiu
-
Desenvolupament sensorial i motor
-
Desenvolupament del llenguatge
-
Desenvolupament social i emocional
-
- Principals mites en el camp educatiu
Metodologia
El curs es desenvoluparà a partir de la lectura d’articles científics i de material audiovisual juntament amb el treball a partir d’activitats i espais de fòrum a l’aula virtual.
Avaluació
Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat.
Lliurament de les activitats del curs.
Certificació
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. Les persones participants que compleixin el requisit d'haver superat el 100% d'activitats plantejades, és a dir la superació de tots els mòduls, obtindran el certificat que acredita les hores de formació del curs.
Un cop formalitzada la matrícula, només es farà la devolució de l'import en els casos de malaltia greu o d'accident i sempre que no hagi començat el curs. El tràmit es farà mitjançant sol·licitud al Registre de la UAB, amb la documentació corresponent que acrediti la situació al·legada.