Modalitat: presencial, al Campus de Bellaterra de la UAB.
Cada dia, de dilluns a dijous, de 9 h a 11 h, hi haurà un espai expositiu. A les 11’30 h es realitzaran els diferents espais de treball (haureu d’escollir-ne un per a cada dia, de dilluns a dijous; consulteu la graella de programació). Finalment, divendres compartirem un espai cooperatiu de construcció de coneixement i de planificació docent.
Adreçat a: docents d'educació infantil, primària i secundària.
Durada: 30 hores (25 h presencials i 5 h de treball autònom).
Calendari: del 10 al 14 de juliol de 2023, de 9 h a 14 h.
Preu: 130€
Amb l’objectiu de fer conèixer alguns aspectes clau del nou currículum i reflexionar-hi amb vista a la seva aplicació a l’aula, presentem aquesta setmana de formació intensiva (30 h), adreçada als docents d'educació infantil, primària, secundària i cicles formatius.
Posarem el focus en l’aprenentatge situat, l’avaluació competencial lligada als processos de metacognició i d'autoregulació dels estudiants i la personalització dels aprenentatges, per a la qual cosa, hi destinarem espais expositius, espais de treball i un espai de co-construcció de coneixement orientat a la planificació de l’acció docent individual per al pròxim curs. A més a més, hi haurà l'espai virtual, també amb espais participatius i d’intercanvi d’idees.
Comptarem amb dues expertes en didàctica com a ponents en les sessions de conferència, amb un catàleg ampli de propostes de treball dirigides a la pràctica d'aula a càrrec de membres de diferents equips de treball i dels nostres entorns formatius de l’ICE UAB. També comptarem amb conducció professional en la sessió de treball cooperatiu.
De la mà de Meritxell Cano i Digna Couso es tractarà l’aprenentatge situat, l’avaluació competencial lligada als processos de metacognició i d'autoregulació dels estudiants i la personalització dels aprenentatges.
És un espai diari, de dilluns a dijous, amb una durada de dues hores, que consta d’ una primera part expositiva a càrrec de les ponents i d'una segona part oberta a la intervenció dels assistents per al plantejament de dubtes i l'aportació d’idees i comentaris sobre el contingut tractat.
Ponents:
Meritxell Cano
Doctora en psicologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Professora a la U-Manresa (Universitat de Vic- Universitat Central de Catalunya) i en cursos d’especialització, de formació permanent del professorat i màsters organitzats a la Universitat de Deusto (Bilbao), Universitat Autònoma de Barcelona i Universitat d’Andorra. Formadora de formadors i assessora per a la implantació de noves metodologies docents.
Digna Couso
És llicenciada en física i doctora en didàctica de les Ciències. Professora agregada a la Facultat de Ciències de l'Educació (UAB) on fa docència de formació inicial per a professors de primària i secundària en els nivells de grau i màster, respectivament.
Dilluns 10 de juliol, de 9 a 11 h
1. La personalització i el Disseny Universal per a l’Aprenentatge
Ponent: Meritxell Cano
Entendre la diversitat com la norma i no l’excepció i prendre consciència que és l’aprenent el que ha de donar sentit als aprenentatges ens obre la porta a un nou paradigma educatiu on els alumnes prenen decisions sobre què i com aprenen i participen activament, almenys en part, tant en l’avaluació com en el disseny de l’activitat. Els docents, per la seva banda, han de flexibilitzar espais i temps i oferir propostes diverses i lliures de barreres per garantir que tothom avança. En la sessió farem una introducció a la personalització dels aprenentatges per entendre què implica, com connecta amb el nou currículum i com ens hi podem anar aproximant des dels centres. Concretarem aquesta visió de l’educació amb el Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA)
Dimarts, 11 de juliol, de 9 a 11 h
2. Les situacions d'aprenentatge a l'aula: què, per què i com
Ponent: Digna Couso
El nou currículum, seguint la proposta d'un ensenyament orientat a fer competents els estudiants en l'ús del coneixement, es vehicula a través de situacions d'aprenentatge. Aquesta proposta d'ensenyament contextualitzat i competencial ens porta a fer-nos preguntes sobre si el que ja fem es troba en aquesta línia, sobre per què cal fer-ho així ara o sobre com començar a dissenyar i planificar l'actuació docent des d'aquesta perspectiva. En aquesta xerrada-taller treballarem sobre aquest concepte de situació d'aprenentatge per a dotar de significat real i profund la nostra intervenció didàctica mitjançant aquestes situacions d'aprenentatge, com també analitzarem aspectes clau per a la seva millora.
Dimecres, 12 de juliol, de 9 a 11 h
3. On anem: objectius ferms i mitjans flexibles. La intencionalitat pedagògica i l’avaluació en el marc del nou currículum
Ponent: Meritxell Cano
En els últims anys hem avançat molt per entendre que l’avaluació és molt més que acreditar o qualificar. Aquesta nova visió, i un currículum cada vegada més flexible, ens haurien de portar a prioritzar i sistematitzar totes aquelles destreses que han de contribuir a desenvolupar les diferents competències dels aprenents. Per fer-ho possible, i també en el marc de la personalització dels aprenentatges, cal tenir molt clara la nostra intencionalitat pedagògica, on volem arribar en cada proposta, en cada curs, cicle o etapa. El nou currículum ens proposa fites i nosaltres hem de desplegar com hi arribarem i saber discriminar allò que és imprescindible i els diferents camins que ens hi poden portar. D’aquesta manera, l’avaluació, com a intencionalitat, esdevé la nostra millor aliada per a incorporar canvis metodològics a les nostres aules. En aquesta sessió tractarem l’avaluació competencial en el marc de l’actual decret. Parlarem de mapes competencials, indicadors i rúbriques i ho connectarem amb la personalització dels aprenentatges.
Dijous, 13 de juliol, de 9 a 11 h
4. Una cultura metacognitiva a l’aula i alumnes que prenen decisions
Ponent: Meritxell Cano
Avui dia ningú posa en dubte que el paper actiu dels estudiants ha de passar necessàriament per promoure la seva metacognició i fer-los conscients de com aprenen. Comptem amb moltes evidències que palesen que l’avaluació formadora contribueix significativament a la millora dels aprenentatges i, si volem personalitzar-los, cal empoderar els alumnes per poder prendre decisions: marcar-se objectius, escollir estratègies, prendre consciència del seu nivell competencial, definir plans de treball, etc. De fet, la metacognició esdevé el pont dels models basats en la diferenciació als basats en la personalització. En aquesta última sessió veurem com per personalitzar calen aprenents amb unes bones destreses reflexives i treballar la metacognició de manera sistemàtica i freqüent a l’aula. Parlarem de recursos per a fer-ho i de la seva rellevància.
SESSIONS DE TREBALL
Són espais conformats de manera variada: com a laboratoris, tallers, modelitzacions, espais de discussió, etc., dissenyats per a treballar amb relació a aspectes curriculars de les àrees i les matèries, com també a punts de caràcter transversal, els plantejaments exposats a les conferències de les sessions expositives.
Es realitzaran durant la segona part del matí. Cada participant en triarà quatre (un per a cada dia, de dilluns a dijous) d’un catàleg més ampli en funció de les seves necessitats i interessos. Trobareu el resum dels espais a la graella de la programació i també la descripció de cada espai al final d’aquesta pàgina.
SESSIÓ COOPERATIVA DE CONSTRUCCIÓ DE CONEIXEMENT I DE PLANIFICACIÓ DOCENT
Formadora: Núria Serrat, acompanyada de membres de l’equip docent de l’ICE UAB
Adreçat a: tots els participants del CAMPUS D’ESTIU ICE UAB 2023
Divendres 14 de juliol, de 9 a 14 h
Es tracta d’una sessió de treball cooperatiu per a integrar els diferents principis i coneixements que s'hauran desplegat els dies anteriors, incorporar l'experiència i punts de vista dels docents participants i generar, finalment, bastides que puguin orientar-ne l'aplicació a l'aula.
Disposarem del temps necessari, d'eines eficaces i suggeridores, i d'espais idonis per a un treball molt profitós tant des del punt de vista grupal, com des del punt de vista personal, que també és en si mateix una dinàmica de treball i de pensament que tothom podrà replicar en situacions professionals futures.
El procés de treball d'aquesta sessió es troba ben definit i pautat des del seu plantejament i serà guiat i liderat des de l'inici fins al tancament per una experta en treball cooperatiu i membres de l’equip docent de l’ICE UAB que la hi acompanyaran a fi d’assolir els objectius que s’hi plantegen.
ESPAI VIRTUAL
El CAMPUS D’ESTIU compta també amb el seu espai virtual, on mitjançant la intervenció en fòrums els participants compartiran reflexions personals vinculades a les idees, treball i experiència de la resta d’espais del CAMPUS, conferències, tallers i treball cooperatiu.
La participació en aquest espai és imprescindible amb vistes a la certificació de l’activitat.
Certificació
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, amb una certificació total de 30 hores.
Per tenir dret al certificat corresponent heu d'assistir a un mínim del 80% de les activitats presencials i haver completat, a l'espai virtual, la tasca que es correspon amb el treball autònom.
IMPORTANT!en el moment de formalitzar la matrícula haureu d’escollir un espai de treball per a cada dia, de dilluns a dijous
Un cop formalitzada la matrícula, només es farà la devolució de l'import en els casos de malaltia greu o d'accident i sempre que no hagi començat el curs. El tràmit es farà mitjançant sol·licitud al Registre de la UAB, amb la documentació corresponent que acrediti la situació al·legada.
Adreçat a docents d’educació infantil, de primària i de secundària
10 de juliol, d’11.30 a 14 h
Què creiem que són els videojocs? Què ens han dit que són? Què poden certament arribar a ser? Tot partint del conjunt de creences i experiències específiques de cada persona sobre aquestes qüestions, la sessió vol encetar una reflexió seriosa, una consideració en clau dialògica des del record, l’experiència i la responsabilitat educativa i cultural. El treball pivotarà a l’entorn de la conversa col·lectiva i de la discussió i tindrà l’experiència directa amb obres com a forma d’enriquir i fer més complexos els processos de reflexió.
Continguts de la sessió
Què és un joc per a mi, què és un joc per a tu? Biografies, bagatges i afectes amb relació a la cultura del videojoc.
La definició irresoluble. Podem definir “videojoc”?
Jugar els límits: una pràctica des de la qual fer créixer l’horitzó d’allò possible
No és necessari tenir coneixements sobre el món del videojoc, ni haver-hi jugat mai! Aquesta proposta només demana curiositat per a pensar i pensar-se en relació a una de les formes de cultura més definitòries del nostre present i clarament vernacla i arrelada en els infants i joves actuals.
Descripció del taller
Formadors: Equip ICE UAB Món digital i educació
Adreçat a docents d’educació infantil, de primària i de secundària
10 i 12 de juliol, d’11.30 a 14 h
Aquesta pregunta ens la farem com a ciutadans però també com a docents i serà el punt de partida per treballar de quina manera podem fer reflexionar i guiar nens i adolescents en l’ús dels dispositius digitals tot vetllant pel seu benestar digital, i al mateix temps, dotar-los d'estratègies per a adquirir els propis criteris de tria i actituds cíviques i responsables com a ciutadans.
El grup "Món digital i educació" ha creat una eina en format rúbrica que pretén guiar en aquesta reflexió i treball a les aules i que pot orientar-se com a situacions d'aprenentatge dins del PAT de cada centre. Durant la sessió la presentarem i hi treballarem.
Important: Heu de dur el vostre propi ordinador portàtil o dispositiu mòbil.
Descripció del taller
Formador: Àlex Letosa Porta
Adreçat a docents d’educació infantil, de primària i de secundària
10 i 12 de juliol, d’11.30 a 14 h
Taller pràctic i orientat a l’aplicació que es durà a terme a partir de jocs i activitats il·lustrat amb explicacions visuals i fonamentades en exemples reals que poden ser útils com a recursos d'aula a l'hora d'acompanyar infants i adolescents en la gestió emocional.
Contingut del taller
El cervell emocional: reaccionar versus respondre
Mètodes per a la gestió emocional: mètode RAIN de Thara Bratch, mètode de les set passes, les quatre passes de la comunicació no violenta
Deu punts clau per al docent: gestió del temps, acceptació positiva incondicional, estil educatiu, estil de gestió de conflictes, comunicació no violenta, modelatge, les etapes del desenvolupament, coneixement de la realitat de l'altre, gestió emocional i "com estic jo"
Descripció del taller
Formadors: Marc Sibila i Jordi Divins
Adreçat a docents de primària i de secundària
10 i 11 de juliol, d’11.30 a 14 h
Instròniks és un taller pensat per a ajudar a introduir la robòtica a l’aula des d'una mirada creativa i maker. Creativa perquè ho fem des d’un llenguatge artístic com és la música i maker perquè obre la porta i la ment per crear i desenvolupar el que cadascú vulgui a partir d’una pràctica artesanal mitjançant tecnologies d'ara.
Així, tant es pot utilitzar per ensenyar música a partir de la tecnologia o per a desenvolupar la competència tecnològica mitjançant la música.
En aquest espai de treball us farem sortir de la vostra zona de confort, tant si mai heu utilitzat aquestes eines, com si no, i us mostrarem la manera com ho utilitzem a l'aula.
Practicarem amb diversos materials i enfocaments (Sracth, Makey Makey, Micro.bit; Arduino, Fabricació Digital i Internet de les coses) i parlarem dels seus usos amb una mirada crítica a les STEAM.
També hi haurà temps per a fer les nostres propostes i prototips!
Important: Haureu de portar el vostre ordinador.
Descripció del taller
Formadors: Àstrid Bierge i Ferran Suay (Tallers per la llengua i Equip ICE UAB –SERCLE El català a l'ensenyament)
Adreçat a docents d’educació infantil, de primària i de secundària
dies 11 de juliol, d’11.30 a 14 h
De vegades el manteniment del català en les interaccions a l'àmbit escolar pot ser difícil.
Tallers per la llengua, entitat orientada a fomentar la sensibilitat envers la diversitat lingüística, la plena consciència de la situació actual del català i l’adopció de conductes lingüísticament responsables que contribueixin a la vitalitat de la llengua catalana, planteja aquesta sessió amb l'objectiu de dotar els participants de valors i recursos cognitius i conductuals que els permetin d’utilitzar amb comoditat el català com a llengua normal en les relacions interpersonals.
S’hi analitzaran les situacions més habituals en què els assistents experimenten incomoditat quan s’expressen en català i es cercaran solucions satisfactòries, partint d’un enfocament estratègic de les interaccions socials del dia a dia.
Contingut del taller:
Aprenentatge i condicionament de la submissió l
La imitació: el principal mecanisme d'aprenentatge de tots els primats
L’assertivitat lingüística: una proposta no ideològica
Comunicació assertiva: com actuar sobre la conducta dels altres
Recursos per a ser més assertius i influir la conducta dels altres.
Descripció del taller
Formador: Jordi Deulofeu
Adreçat a docents d’educació infantil, de primària i de secundària
12 i 13 de juliol, d’11.30 a 14 h
Quan fem una mirada matemàtica al mon de la música i de l'art ens trobem, entre altres, amb els següents conceptes: Raons i proporcions, perspectives i punts de vista, mosaics i moviments, fractals, relació 3D-2D. L'objectiu principal serà descobrir com sorgeixen i es relacionen aquestes idees en diferents àmbits de la música i de l'art.
En aquesta sessió s'experimentaran quatre situacions, dues relacionades amb la música (longituds i sons, composició i moviment) i dues relacionades amb l'art (el cànon de bellesa i el naixement dels fractals) per tal de veure com sorgeixen les idees matemàtiques en cadascun d'aquests contextos.
Descripció del taller
Formadora: Laia Novés
Adreçat a docents de primària i secundària
13 de juliol, d’11.30 a 14 h
En aquest espai coneixerem els diferents museus dedicats a l’art de la ciutat de Barcelona que ofereixen activitats per a infants de primària i joves de secundària i veurem quins recursos posen a l’abast dels docents perquè puguin desenvolupar projectes transversals a l’aula. D’aquesta manera, coneixerem els departaments educatius dels museus, la qual cosa ens ajudarà a pensar durant la sessió com estructurar i preparar un projecte transversal a l'aula a partir d'una exposició artística.
Important: Porteu el vostre propi dispositiu per a poder consultar pàgines i treballar amb recursos en línia relacionats amb el focus d'aquesta sessió.
Descripció del taller
Formadors: Antònia Fernàndez (Equip ICE UAB La cultura matemàtica de les persones)
Adreçat a docents d’educació infantil i de primària
10 de juliol, d’11.30 a 14 h
Aquest taller és un espai on compartir experiències, combinant la pràctica amb la reflexió.
Tot i que l’enfocament se centra de manera especial en l'activitat matemàtica, entenem que, com a activitat humana, aquest saber cal situar-lo dins d'un marc global, connectat a la vida, centrat en els nens i les nenes, significatiu i comprensiu.
Així doncs, el plantejament vincula l’aprenentatge de les matemàtiques a la comprensió del món, en el marc d’investigació del grup de treball de La cultura matemàtica de les persones de l’ICE UAB.
Descripció del taller
Formadors: Marta Baqué i Albert Díez Vañó (Equip ICE UAB Ciències a infantil i primària)
Adreçat a docents d’infantil i de primària
10 de juliol, d’11.30 a 14 h
A l’Equip ICE UAB Ciències a infantil i primària creiem que promoure l’aprenentatge científic a l’escola implica plantejar reptes estimulants als infants amb la finalitat que s’habituïn a mirar i a pensar utilitzant models teòrics reconeguts per la comunitat científica. Això implica plantejar bones preguntes que reclamin a l’aprenent la combinació de pensar, fer, comunicar, sentir i autoregular-se. En aquest taller treballarem com fer-ho possible a l’aula.
Descripció del taller
Formadors: Juli Palou, Marta Pont, Sílvia Vendrell (Equip ICE La llengua a primària)
Adreçat a docents d’infantil i de primària
13 de juliol, d’11.30 a 14 h
A l’escola utilitzem la llengua constantment. Val la pena aturar-nos i buscar situacions reals que posin el focus en l’ús de la llengua des d’una mirada reflexiva que permeti entendre com funcionen els textos que llegim o produïm.
El taller es durà a terme a partir de situacions competencials per abordar l’aprenentatge de la llengua i la literatura en diferents cursos de primària.
Descripció del taller
Formadors: Carme Oriol i l’Equip ICE UAB Ordint l’aprenentatge
Adreçat a docents d’infantil i de primària
11 de juliol, d’11.30 a 14 h
Un espai en què es reflexionarà sobre aquelles característiques que han d’incorporar els entorns d’aprenentatge globalitzat per a aconseguir que els alumnes s’hi comprometin i assoleixin aprenentatges profunds i valuosos.
A partir d’una situació d’aprenentatge identificarem els elements que la converteixen en una oportunitat d’aprenentatge per a qui hi participa.
La sessió incorporarà dinàmiques basades en l’experiència, moments de reflexió individual i col.lectiva i espais per a l’estructuració d’idees claus perquè ens orientin en la gestió d’aquest tipus d’entorns d’aprenentatge.
Descripció del taller
Formadors: Albert Díez Vañó i l’Equip ICE UAB Ser per aprendre. Els ambients d’aprenentatge
Adreçat a docents d’infantil i de primària
13 de juliol, d’11.30 a 14 h
La descoberta, l’experimentació i la indagació ofereixen als infants l’oportunitat d’aprendre com a protagonistes del procés i, a més, els ajuden a desenvolupar les competències necessàries per a aprendre autònomament.
Des de l'inici de la seva vida els nens i les nenes indaguen i aquesta proposta intenta potenciar i aprofitar aquest esperit investigador dels infants per contribuir al seu aprenentatge. Ambients, capses d'investigació, reptes... el nom no fa la cosa.
En aquest taller veurem com promoure processos complexos d'indagació a partir de reptes.
Descripció del taller
Formadors: Jaume Serra Nogués i Xavier Vilella
Adreçat a docents de secundària
10 de juliol d’11.30 a 14 h
En aquest taller presentarem situacions riques, contextualitzades i amb dades reals sobre l'estadística bidimensional per tal de resoldre-les; a continuació, analitzarem el treball realitzat juntament amb respostes reals d’alumnes de 4t d’ESO, per tal d'identificar les competències que es poden desenvolupar amb aquestes situacions i reconèixer les evidències que permeten avaluar-les.
La pràctica que proposem pot servir per a la programació de situacions d'aprenentatge en les quals la presència de les matemàtiques vagi més enllà de ser un guarniment, i signifiqui una oportunitat per desenvolupar les competències matemàtiques dels estudiants.
Important: Recomanem dur un portàtil o similar per treballar amb les dades que facilitarem.
Descripció del taller
Formadors: Núria Pérez, Berta Junqué, Marina CairetaSampere i Oriol Guinart (Equip ICE UAB EduglobalSTEM)
Adreçat a docents de secundària
11 de juliol, d’11.30 a 14 h
En aquest taller s’introduirà l’Educació per la justícia Global des de l’àmbit de les STEM a partir de tres experiències d'aula. Es tracta de situacions d'aprenentatge dissenyades per EduglobalSTEM per treballar la sostenibilitat, l'escassetat de recursos naturals, la salut i les seves implicacions en la societat.
Enllaça’t al residu mínim és una situació d'aprenentatge adreçada a 4t d'ESO que treballa propietats dels materials, estructura interna i enllaç químic a partir de la problemàtica dels residus. El context inicial són un ventall de notícies d'actualitat i dues bosses mostra d’ecosistemes diferents, platja i muntanya. S'inclou tota una part experimental, lectura crítica de textos i publicitat, i pràctiques argumentatives tant per escrit i com oral - role play - per reflexionar sobre al repte social d'anar cap a la reducció dels residus.
Una sola salutés una proposta d'aula, per treballar una visió àmplia del concepte de salut seguint el model de salut planetària "One health". Partint de la idea individual de "salut", i amb el suport d'algunes notícies referents a problemàtiques sobre salut humana, ambiental i animal, pretén que l'alumnat prengui consciència de la xarxa que les connecta. Finalment, han de veure si aquestes observacions es poden traduir en alguns canvis d'hàbits a escala individual i familiar i, com a grup, veure si poden fer alguna demanda externa proposant accions a altres entitats locals.
L'Autòpsia de l'objecte del desig, i el joc A 10 torns del col·lapse tracten l'escassetat dels recursos, de formes ben diferents. En el primer cas tenim un grup d'experts que encarnen interessos i visions diverses respecte a la fabricació de mòbils, i en el segon, tenim un joc de taula on el repte és continuar al ritme de consum actual, però amb cada vegada menys combustibles fòssils, hi ha solució... o col·lapsaràs?
Descripció del taller
Formadors: Teresa Verdaguer, Gemma Cabot, Marta Cristobal i Rosalía Delgado (Equip ICE UAB La llengua i la literatura a secundària)
Adreçat a docents de secundària
12 de juliol, d’11.30 a 14 h
Un taller orientat a dissenyar una proposta de lectura guiada que portar a l’aula.
Es tracta d’una sessió de treball estructurada en quatre parts. Començarem analitzant una proposta de lectura guiada d'un conte, per consensuar algunes característiques que hem de tenir en compte quan treballem la lectura guiada. Segonament, es farà una síntesi teòrica amb pautes i criteris clars per a planificar la lectura guiada. La tercera part serà el disseny en grups d'un itinerari i l'esbós d'activitats que s’hi farien. Finalment, posarem en comú la feina feta.
Descripció del taller
Formador: Carles Codina Verdaguer
Adreçat a docents de secundària
13 de juliol d’11.30 a 14 h
El taller constarà d'una introducció a l'ABP (PBL), la mostra de diversos projectes exitosos que serviran com a exemples i unes indicacions de com elaborar projectes. La metodologia del taller serà participativa, amb una introducció expositiva i, posteriorment, amb una part pràctica d'anàlisi i creació de continguts.
Les propostes de projectes a partir de les quals es treballarà són fonamentalment de l'àmbit social i de ciències naturals.
Descripció del taller
Formadors: Joan Aliberas, Mercè Guerrero i Josep Lluís Estaña
Adreçat a docents de secundària
13 de juliol, d’11.30 a 14 h
Taller d’experiments científics i de motivació per l’aprenentatge
La sessió constarà de tres parts amb experimentació pràctica. En primer lloc, es farà l’anàlisi d’una seqüència didàctica del Projecte Ciències 12-15, tot posant el centre sobre la llum en el procés de modelització i en la seva dinàmica, que inclou l’autoregulació, per establir les regles bàsiques de la modelització.
En segon lloc, es treballarà una seqüència didàctica a base d’experimentació sobre la química d’una espelma, on s’hi han de detectar els processos de modelització que esperem provocar en l’alumnat perquè es produeixi aprenentatge.
La darrera part se centrarà en una seqüència didàctica amb experiments sobre fotosíntesi on els assistents, de forma més autònoma, hauran de veure-hi els mecanismes de modelització que esperem generar.
La sessió acabarà amb comentaris valorant la sessió i la seva aplicació a l’aula.