Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

Campus d'estiu 2023

Activitat suspesa

Del currículum a l'aula 

Modalitat: presencial, al Campus de Bellaterra de la UAB. 

Cada dia, de dilluns a dijous, de 9 h a 11 h, hi haurà un espai expositiu. A les 11’30 h es realitzaran els diferents espais de treball (haureu d’escollir-ne un per a cada dia, de dilluns a dijous; consulteu la graella de programació). Finalment, divendres compartirem un espai cooperatiu de construcció de coneixement i de planificació docent.

Adreçat a: docents d'educació infantil, primària i secundària. 

Durada: 30 hores (25 h presencials i 5 h de treball autònom). 

Calendari: del 10 al 14 de juliol de 2023, de 9 h a 14 h. 

Preu: 130€
 

Amb l’objectiu de fer conèixer alguns aspectes clau del nou currículum i reflexionar-hi amb vista a la seva aplicació a l’aula, presentem aquesta setmana de formació intensiva (30 h), adreçada als docents d'educació infantil, primària, secundària i cicles formatius

Posarem el focus en l’aprenentatge situat, l’avaluació competencial lligada als processos de metacognició i d'autoregulació dels estudiants i la personalització dels aprenentatges, per a la qual cosa, hi destinarem espais expositius, espais de treball i un espai de co-construcció de coneixement orientat a la planificació de l’acció docent individual per al pròxim curs. A més a més, hi haurà l'espai virtual, també amb espais participatius i d’intercanvi d’idees. 

Comptarem amb dues expertes en didàctica com a ponents en les sessions de conferència, amb un catàleg ampli de propostes de treball dirigides a la pràctica d'aula a càrrec de membres de diferents equips de treball i dels nostres entorns formatius de l’ICE UAB. També comptarem amb conducció professional en la sessió de treball cooperatiu. 

Descarrega't la graella de programació en pdf

 

SESSIONS EXPOSITIVES 

De la mà de Meritxell Cano i Digna Couso es tractarà l’aprenentatge situat, l’avaluació competencial lligada als processos de metacognició i d'autoregulació dels estudiants i la personalització dels aprenentatges. 

És un espai diari, de dilluns a dijous, amb una durada de dues hores, que consta d’ una primera part expositiva a càrrec de les ponents i d'una segona part oberta a la intervenció dels assistents per al plantejament de dubtes i l'aportació d’idees i comentaris sobre el contingut tractat.

Ponents:

Meritxell Cano 

Doctora en psicologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Professora a la U-Manresa (Universitat de Vic- Universitat Central de Catalunya) i en cursos d’especialització, de formació permanent del professorat i màsters organitzats a la Universitat de Deusto (Bilbao), Universitat Autònoma de Barcelona i Universitat d’Andorra. Formadora de formadors i assessora per a la implantació de noves metodologies docents. 

Digna Couso 

És llicenciada en física i doctora en didàctica de les Ciències. Professora agregada a la Facultat de Ciències de l'Educació (UAB) on fa docència de formació inicial per a professors de primària i secundària en els nivells de grau i màster, respectivament. 

 

Dilluns 10 de juliol, de 9 a 11 h 

1. La personalització i el Disseny Universal per a l’Aprenentatge 

Ponent: Meritxell Cano 

Entendre la diversitat com la norma i no l’excepció i prendre consciència que és l’aprenent el que ha de donar sentit als aprenentatges ens obre la porta a un nou paradigma educatiu on els alumnes prenen decisions sobre què i com aprenen i participen activament, almenys en part, tant en l’avaluació com en el disseny de l’activitat. Els docents, per la seva banda, han de flexibilitzar espais i temps i oferir propostes diverses i lliures de barreres per garantir que tothom avança. En la sessió farem una introducció a la personalització dels aprenentatges per entendre què implica, com connecta amb el nou currículum i com ens hi podem anar aproximant des dels centres. Concretarem aquesta visió de l’educació amb el Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA) 

 

Dimarts, 11 de juliol, de 9 a 11 h 

2. Les situacions d'aprenentatge a l'aula: què, per què i com 

Ponent: Digna Couso  

El nou currículum, seguint la proposta d'un ensenyament orientat a fer competents els estudiants en l'ús del coneixement, es vehicula a través de situacions d'aprenentatge. Aquesta proposta d'ensenyament contextualitzat i competencial ens porta a fer-nos preguntes sobre si el que ja fem es troba en aquesta línia, sobre per què cal fer-ho així ara o sobre com començar a dissenyar i planificar l'actuació docent des d'aquesta perspectiva. En aquesta xerrada-taller treballarem sobre aquest concepte de situació d'aprenentatge per a dotar de significat real i profund la nostra intervenció didàctica mitjançant aquestes situacions d'aprenentatge, com també analitzarem aspectes clau per a la seva millora. 

 

Dimecres, 12 de juliol, de 9 a 11 h 

3. On anem: objectius ferms i mitjans flexibles. La intencionalitat pedagògica i l’avaluació en el marc del nou currículum 

Ponent: Meritxell Cano 

En els últims anys hem avançat molt per entendre que l’avaluació és molt més que acreditar o qualificar. Aquesta nova visió, i un currículum cada vegada més flexible, ens haurien de portar a prioritzar i sistematitzar totes aquelles destreses que han de contribuir a desenvolupar les diferents competències dels aprenents. Per fer-ho possible, i també en el marc de la personalització dels aprenentatges, cal tenir molt clara la nostra intencionalitat pedagògica, on volem arribar en cada proposta, en cada curs, cicle o etapa. El nou currículum ens proposa fites i nosaltres hem de desplegar com hi arribarem i saber discriminar allò que és imprescindible i els diferents camins que ens hi poden portar. D’aquesta manera, l’avaluació, com a intencionalitat, esdevé la nostra millor aliada per a incorporar canvis metodològics a les nostres aules. En aquesta sessió tractarem l’avaluació competencial en el marc de l’actual decret. Parlarem de mapes competencials, indicadors i rúbriques i ho connectarem amb la personalització dels aprenentatges. 

 

Dijous, 13 de juliol, de 9 a 11 h 

4. Una cultura metacognitiva a l’aula i alumnes que prenen decisions 

Ponent: Meritxell Cano 

Avui dia ningú posa en dubte que el paper actiu dels estudiants ha de passar necessàriament per promoure la seva metacognició i fer-los conscients de com aprenen. Comptem amb moltes evidències que palesen que l’avaluació formadora contribueix significativament a la millora dels aprenentatges i, si volem personalitzar-los, cal empoderar els alumnes per poder prendre decisions: marcar-se objectius, escollir estratègies, prendre consciència del seu nivell competencial, definir plans de treball, etc. De fet, la metacognició esdevé el pont dels models basats en la diferenciació als basats en la personalització. En aquesta última sessió veurem com per personalitzar calen aprenents amb unes bones destreses reflexives i treballar la metacognició de manera sistemàtica i freqüent a l’aula. Parlarem de recursos per a fer-ho i de la seva rellevància. 

 

SESSIONS DE TREBALL

Són espais conformats de manera variada: com a laboratoris, tallers, modelitzacions, espais de discussió, etc., dissenyats per a treballar amb relació a aspectes curriculars de les àrees i les matèries, com també a punts de caràcter transversal, els plantejaments exposats a les conferències de les sessions expositives.

Es realitzaran durant la segona part del matí. Cada participant en triarà quatre (un per a cada dia, de dilluns a dijous) d’un catàleg més ampli en funció de les seves necessitats i interessos. Trobareu el resum dels espais a la graella de la programació i també la descripció de cada espai al final d’aquesta pàgina

 

SESSIÓ COOPERATIVA DE CONSTRUCCIÓ DE CONEIXEMENT I DE PLANIFICACIÓ DOCENT

  • Formadora: Núria Serrat, acompanyada de membres de l’equip docent de l’ICE UAB 

  • Adreçat a: tots els participants del CAMPUS D’ESTIU ICE UAB 2023 

  • Divendres 14 de juliol, de 9 a 14 h 

Es tracta d’una sessió de treball cooperatiu per a integrar els diferents principis i coneixements que s'hauran desplegat els dies anteriors, incorporar l'experiència i punts de vista dels docents participants  i generar, finalment,  bastides que puguin orientar-ne l'aplicació a l'aula.

Disposarem del temps necessari, d'eines eficaces i suggeridores, i d'espais idonis per a un treball molt profitós tant des del punt de vista grupal, com des del punt de vista personal, que també és en si mateix una dinàmica de treball i de pensament que tothom podrà replicar en situacions professionals futures.

El procés de treball d'aquesta sessió es troba ben definit i pautat des del seu plantejament i serà guiat i liderat des de l'inici fins al tancament per una experta en treball cooperatiu i membres de l’equip docent de l’ICE UAB que la hi acompanyaran a fi d’assolir els objectius que s’hi plantegen.

 

ESPAI VIRTUAL

El CAMPUS D’ESTIU compta també amb el seu espai virtual, on mitjançant la intervenció en fòrums els participants compartiran reflexions personals vinculades a les idees, treball i experiència de la resta d’espais del CAMPUS, conferències, tallers i treball cooperatiu.

La participació en aquest espai és imprescindible amb vistes a la certificació de l’activitat.

 

Certificació

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, amb una certificació total de 30 hores. 
Per tenir dret al certificat corresponent heu d'assistir a un mínim del 80% de les activitats presencials i haver completat, a l'espai virtual, la tasca que es correspon amb el treball autònom.

IMPORTANT!  en el moment de formalitzar la matrícula haureu d’escollir un espai de treball per a cada dia, de dilluns a dijous

 

Un cop formalitzada la matrícula, només es farà la devolució de l'import en els casos de malaltia greu o d'accident i sempre que no hagi començat el curs. El tràmit es farà mitjançant sol·licitud al Registre de la UAB, amb la documentació corresponent que acrediti la situació al·legada. 

 

Descarrega't el programa del Campus d'estiu en pdf

Descarrega't la graella de programació en pdf