Les pells en què s'imprimeixen les absències: document, aparició i pràctiques artístiques
Detalls de l'event
- Inici: 01 abril 2025
- Sala de Graus de la Facultat de Filosfia i Lletres

Intervencions:
Com abaixar una estrella
Processos de reinserció documental en els circuits ideològics de l'art contemporani
Per DUEN NEKA´HEN SACCHI
Els règims de desaparició occidental produeixen entre altres coses una suspensió dels marcs epistèmics, temporals, espirituals documentals: la imatge està totalment trencada. Aquesta incompletesa radical és la que m'interessa indagar, em pregunto quines relacions es poden establir entre cos documental, cos humà, cos figuratiu. Quines operacions podem realitzar sobre les imatges-paraula, imatges-cos, imatges-pràctica per a propiciar processos de reparació subjectiva, emocional, social davant la violència totalitzadora?
Ja no seré devorat
Trobades poètiques amb els morts dels arxius de l'estat nació
Per MAG DE SANT
En una sèrie de publicacions de la premsa burgesa argentina i del que va ser la primera revista científica nacional, s'imprimeixen i distribueixen imatges amb persones trans* que, segons espero mostrar, aniran construint el paradigma de patologització higienista mitjançant formes visuals en què la clínica es torna dependent de les maneres d'aparèixer trans* per a desplegar el seu propi exercici de poder. Davant el malestar que aquestes imatges poden provocar a persones trans del present, abans que restituir-los en un nou ordre classificatori, espero compartir una sèrie de trobades poètiques amb aquestes persones, una trobada amb les nostres memòries amagades, un nou mirall en un gir temporal cap enrere.
Som una parella d'artistes trans* que treballem junts des de 2016 en base a arxius, dissidència sexual i anticolonialitat. Els nostres principals llenguatges són l'escriptura, la recerca, el mural, el vídeo i les arts performatives.
És artista visual, investigador i escriptor trans. El seu treball se centra en la recerca artística de les relacions entre ficció, document, memòria, etnicitats i trans-corporeïtats. Els seus principals mitjans són el text, la trama, el gest, el traç, la forma i totes les seves deformacions. Va publicar Ficciones Patógenas (Brumaria/Álbum, 2018; Rara Avis 2019), Organoléptico (Eremuak 2019) i Se me lleva (Lobita de río, 2024). Va estudiar i després va ser docent i tutor a PEI MACBA (2014-2017), professor a P.O.P.S. Matadero, Madrid (2019). Va ser editor a la revista d'art contemporani Terremoto (2022-2023). Va desenvolupar accions, residències i presentacions de la seva obra a La Virreina (Barcelona), Tabakalera (Donostia), Matadero (Madrid), MACBA (Barcelona), CCK, CC CONTI, L'ENA (Buenos Aires) entre d’altres.
Treballa com a artista investigador i és activista transmasculí. Es va llicenciar en Filosofia amb especialitat en estudis queer sobre performativitat de gènere en paral·lel que duia a terme la seva pràctica teatral. Va obtenir el Premi Nova Dramatúrgia en el Festival Internacional de Buenos Aires, va publicar una compilació d'obres teatrals a Teoría de las aguas (Rara avis, 2019) i va estrenar les seves obres Inundación en el C.C Rojas-Zinegoak, Eduardo la pelopincho i Canadá. Va realitzar el Programa d'Estudis Independents del MACBA-Barcelona (2017-2018) i actualment cursa el doctorat de recerca en Arts (UNA) amb una beca finançada per CONICET. També ha desenvolupat projectes de curadoria i de gestió en art contemporani en diferents institucions. Va col·laborar en el Suplement Soy de Pàgina/12. Actualment està en procés d'edició la seva primera novel·la El dominio, editorial Muchas Nueces.