Estructura

El FDES és un programa d'acreditació en Formació Docent en Educació Superior. Té com a finalitat potenciar les competències docents del professorat de la Universitat, referides a la planificació del procés d'ensenyament-aprenentatge, la utilització d'estratègies i recursos didàctics i el sistema d'avaluació dels estudiants, en el marc de l'EEES. Està adreçat, preferentment, al professorat novell que porta menys de 5 anys realitzant docència a la UAB.

 

Les activitats formatives del FDES tenen com objectiu desenvolupar les competències docents bàsiques. S'estructuren en cursos, tallers, sessions d'observació a l'aula i un projecte final consistent en l'elaboració de la carpeta docent. Per rebre l'acreditació s'han d'obtenir 7 crèdits ECTS.



Les activitats que s'han de realitzar són les següents, s'estructuren en cursos, sessions d'observació a l'aula i un projecte final consistent en l'elaboració de la carpeta docent.


Activitat 1: La docència en el nou context d'ensenyament-aprenentatge

18 de juny de 12.00 a 14.00h (Aula per determinar)

Activitat 2: Pràctiques sobre el discurs oral
19 de juny de 10.00 a 14.00 i de 15.00 a 19.0h h i 20 de juny de 10.00 a 14.00h. 
(Aula 36. Facultat Psicologia)

Activitat 3: Com avaluar els aprenentatges dels estudiants universitaris?
14 i 15 de juny de 10.00 a 14.00h. 
(Aula 38. Facultat Psicologia)

Activitat 4: Experiències d'Innovació Docent
25, 26 i 27 de juny 10.00 a 14.00h. 
(Aula 37. Facultat Psicologia)

Activitat 5: Observació a l'aula
20 de setembre 2018 (inscripció tancada)

Activitat 6: Planificació docent: de les Memòries dels Plans d'Estudi al programa
2, 3 i 4 de juliol de 10.00 a 14.00h. 
(Aula 36. Facultat Psicologia)

Activitat 7: Carpeta docent
propera edició octubre (data per determinar)


* Les activitats formatives del FDES tenen per objectiu desenvolupar les competències docents bàsiques següents:

  • C1 - Competència interpersonal (CI)
  • Promoure l'esperit crític, la motivació, l'esperit crític, la motivació i la confiança, reconeixent la diversitat cultural i las necessitats individuals, creant un clima d'empatia i compromís ètic.
  • C2 - Competència metodològica (CM)
  • Aplicar estratègies metodològiques (d'aprenentatge i avaluació) d'acord amb les necessitats dels estudiants, que siguin coherents amb els objectius i els processos d'avaluació, i que tinguin en compte l'ús de tecnologies de la informació i comunicació (TIC) per contribuir a la millora dels processos d'ensenyament-aprenentatge.
  • C3 - Competència comunicativa (CC)
  • Desenvolupar processos bidireccionals de comunicació de manera eficaç i correcta, això implica la recepció, interpretació, producció i transmissió de missatges a través de diferents canals i mitjans, i de forma contextualitzada a la situació d'ensenyament-aprenentatge.
  • C4 - Competència de planificació i gestió de la docència (CPGD)
  • Dissenyar, orientar i desenvolupar continguts, activitats de formació i d'avaluació, i altres recursos vinculats a l'ensenyament-aprenentage, valorant els resultats i elaborant propostes de millora.
  • C5 - Competència de treball en equip (CTE)
  • Col·laborar i participar com a membre d'un grup, assumint la responsabilitat i el compromís propis envers les tasques i funcions que es tenen assignades per a la consecució d'uns objectius comuns, seguint el procediments acordats i d'acord amb els recursos disponibles.
  • C6 - Competència d'innovació (CDI)
  • Crear i aplicar nous coneixements, perspectives, metodologies i recursos en les diferents dimensions de l'activitat docent, orientats a la millora de la qualitat del procés d'ensenyament-aprenentatge.

Els cursos aporten eines pràctiques de suport a la funció docent relacionades amb els sistemes d'avaluació, la comunicació , la planificació docent i el desenvolupament de les competències personals.

L'observació a l'aula és una activitat que incorpora l'observació entre iguals amb la finalitat de fer reflexionar i millorar la pròpia actuació docent.

Després d'haver realitzat els cursos (i obtenir el certificat d'assistència corresponent) s'ha d'elaborar la Carpeta Docent.