La UAB inaugura el curs 2021-2022

Inauguració del Curs 21-22

També van intervenir en l'acte el president del Consell Social de la UAB Gabriel Masfurroll, l'alcalde de Cerdanyola del Vallès Carlos Cordón, el rector Javier Lafuente i la consellera de Recerca i Universitats de la Generalitat Gemma Geis.

30/09/2021

La UAB ha inaugurat el curs 2021-2022 amb un acte institucional en el que hem pogut gaudir de la lliçó inaugural titulada “El otro ausente” sobre el museu com a espai de diàleg, impartida per la directora del Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA), Elvira Dyangani Ose. L'acte ha tingut lloc en format presencial a la sala d'actes del Rectorat i ha estat retransmès en directe pel canal de YouTube de la UAB, on es pot veure també en diferit.

Dyangani Ose, Alumni de la Facultat de Lletres de la UAB, va agrair el suport de la professora Teresa Camps i del professor Miquel Molins (també antic director del MACBA) i  va explicar com històricament els museus han basat les seves narratives en l’apropiació de les cultures colonitzades de manera que les grans exposicions universals, per exemple, del segle XX, eren un lloc per l’exhibició i per la consolidació de formes de distinció entre el públic dels països europeus i nord-americanes, i els altres pobles que eren l’objecte exhibit.

La pregunta clau que com a comissària planteja és: com construir noves narratives a l’hora de pensar el programa d’exposicions? Dyangani proclama la necessitat de dissenyar un museu de les experiències i dels afectes, un lloc per amagar-se, per conviure i per viure, més enllà de la col·lecció d’objectes i del món de les idees. Més enllà de superar l’apropiació cultural, que ja és un lloc comú, la comissària reivindica “El sentit de la propietat, retornar la propietat, necessari per un museu més divers”. Mentre que la procedència geogràfica de les col·leccions i dels artistes és una categoria estètica dominant, existeixen alternatives per localitzar les col·leccions, com ara fer visible les pautes comunes i compartides de la mateixa quotidianitat. Dyangani ha citat obres d'autors com Rafael Lozano-Hemmer o Fred Wilson, textos de Jean-François Lyotard o Tony Bennet, i aportacions des d'altres àmbits com el treball de Claire Bishop o el film Les statues meurent aussi, d'Alain Resnais i Chris Marker.

Seguidament el president del Consell Social de la UAB, Gabriel Masfurroll, ha qualificat l'acte d'inauguració d'aquest curs com "un dia de festa" atès que la universitat comença a recuperar la normalitat perduda a causa de la pandèmia de la COVID-19, i ha recordat el paper vital de les institucions d'educació superior com a formadores "de professionals però també de persones".

L'alcalde de Cerdanyola del Vallès, Carlos Cordón, ha transmès el "profund orgull i agraïment" de la localitat per "la tasca realitzada per la nostra universitat en moments difícils" com han estat aquests mesos de crisi sanitària. Cordón ha expressat la voluntat de l'Ajuntament per "seguir creant complicitats i projectes compartits" amb la UAB per mitjà d'espais com el Parc de l'Alba.

La quarta intervenció institucional ha estat de Javier Lafuente, que ha inaugurat per primer cop el curs acadèmic com a rector, ha manifestat que, "durant aquests primers mesos de mandat, m'ha impressionat molt la capacitat d'adaptació dels diferents col·lectius a les dificultats imposades per una situació incerta". La "responsabilitat" mostrada per l'alumnat, professorat i personal d'administració i serveis ha estat "cabdal per superar una situació de gran complexitat". Ara, segons ha afirmat, "la situació sanitària ens permet començar el curs i la tornada a la tan desitjada i necessària presencialitat", no sense fer una crida a "continuar extremant les precaucions" i a que es vacunin les persones que encara no ho han fet.

El rector ha defensat el model d'universitat presencial que representa l'Autònoma i ha recordat que el Rectorat com a part de l’ACUP (Associació Catalana d'Universitats Públiques) ha subscrit el document Compromís contra la crisi educativa, una iniciativa del col·lectiu Moviment Estudiantil que ha estat presentada als rectors i rectora de les universitats públiques catalanes. Aquest document inclou 5 punts clau, entre els quals es troben “Garantir un accés just i equitatiu als estudis universitaris” mitjançant  l’equiparació a curt termini dels preus de graus i màsters i “Aturar la regressió que pateix la llengua catalana en la docència i la recerca universitàries”.

Pel que fa a la política institucional, el rector ha aprofitat per valorar "molt positivament la recuperació, setze anys després, de la Conselleria de Recerca i Universitats", que permet una "interlocució adequada", tot i que ha reivindicat també que, "per avançar, és fonamental que les universitats disposem, amb urgència, d'un nou model de finançament just i equitatiu que reflecteixi de forma clara les diferents necessitats i singularitats de les universitats públiques catalanes”.

Finalment, la consellera de Recerca i Universitats de la Generalitat, Gemma Geis, ha clos l’acte i ha mostrat el seu acord en "apostar per un sistema de finançament millor" per al sistema universitari dins del marc del Pacte Nacional per a la Societat del Coneixement, tot fent esment a la necessitat de potenciar aspectes com les infraestructures científiques, la docència i la transferència. En concret, ha reivindicat que la transferència de coneixement no és només per les enginyeries o les biomèdiques, sinó que també s’ha de produir en l’àmbit de les ciències socials i de les humanitats. Per a Geis, és important "fer polítiques amb la joventut" i ha recordat que la UAB acull el 20% de l’alumnat universitari de Catalunya, cosa que la converteix en una institució central en el panorama universitari actual.

A banda de la lliçó inaugural i de les intervencions institucionals, la secretària general de la UAB, Esther Zapater, ha presentat la memòria del curs acadèmic 2020-2021. La cerimònia ha comptat també amb les actuacions musicals del grup Pink Lemon Valley, format per estudiants de la UAB, i del cor de cambra de la Universitat.