La cohesió de grup i els soft skills, eixos dels 25 anys d'estudis en Turisme de la UAB

Alumnes a la sessió de coaching a l'exterior

Amb motiu del 25è aniversari, el centre va organitzar durant els dies 25 i 26 d’octubre dues sessions de coaching i networking amb l’alumni César Mulet. Les activitats, dirigides als estudiants de 1r i 4t de grau, tenien per objectiu reforçar la consciència col·lectiva tant a l’aula com al mercat laboral, i obtenir eines per vèncer les pors i focalitzar-se en els seus objectius.

28/10/2022

Turisme i Direcció Hotelera UAB ha commemorat els seus 25 anys formant professionals del sector turístic amb l’organització de dues activitats de coaching i networking pels estudiants de 1r i 4t curs.

Les dues sessions, que van tenir lloc els dies 25 i 26 d’octubre per l’exterior de l’Edifici Blanc, tenien per objectiu conscienciar els alumnes sobre la importància del treball en equip dins i fora de l’aula, i proposar-se objectius professionals reforçant la confiança en ells mateixos.

Segons Maria Noguera, directora d'Estudis de Turisme i Direcció Hotelera UAB, les activitats s’han pensat seguint la línia d’aquests 25 anys formant professionals de forma integral. El centre ha de preparar als tècnics i tècniques en gestió turística del futur per a “un sector que sempre ha estat punter fins i tot en els pitjors moments, com durant la pandèmia”.

La directora afirma que avui dia “els ocupadors demanen persones no només amb coneixements i idiomes sinó també que tinguin soft skills: habilitats que els permetin ser flexibles, creatius, comunicatius, empàtics, i adaptar-se a qualsevol situació i afrontar qualsevol obstacle”.

Les activitats s’han organitzat en col·laboració amb l’àrea de pràctiques del centre, i de la mà del coach César Mulet, graduat en Direcció Hotelera.

Dos estudiants intercanvien post-its

Dos estudiants de primer comparteixen les qualitats que han escrit a una nota adhesiva. 

Amb els alumnes de 1r dels graus en Turisme, Turisme en Anglès i Direcció Hotelera, l’alumni va dinamitzar diverses activitats que consistien en interactuar per grups, parlar entre companys/es sobre les motivacions i les pors de cadascú, i crear espais segurs on compartir aquestes reflexions.

Per a l’exalumne, aquesta sessió va servir per fer-los entendre que són un equip: “les noves generacions d’avui en dia són cada vegada més individualistes i els hi costa treballar entre ells”. L’activitat va incloure diverses dinàmiques per trencar el gel i obrir-se al grup: “Els hem d’ensenyar a ajudar-se els uns als altres perquè poden aconseguir més coses com a comunitat”, afegeix.

Estudiants en grup miren al terra unes fotografies

Un grup d'alumnes de 1r examinant i reflexionant en grup al voltant d'unes imatges.

Preparar-se per la sortida al mercat laboral

El taller dedicat als estudiants de 4t curs dels graus en Turisme, Turisme en Anglès i Direcció Hotelera va consistir en la realització de diverses activitats per tal d'identificar pròposits i objectius, tant professionals com personals. Els alumnes van fer exercicis d'introspecció per ser conscients dels seus somnis a complir i de les pors a vèncer. Per fer-ho, van dibuixar el seu Arbre de la Vida on escrivien les fites que perseguien i allò que els bloquejava per assolir-les.

Posteriorment, es va fer una sessió de coaching d'alt impacte on van haver d'escriure els seus neguits en una fletxa, que més tard, fora de l'aula, van poder trencar amb el coll, la part més dèbil del seu cos, que simbolitzava la superació de les seves pors, i que representava poder afrontar-se a qualsevol repte o situació. Per a Mulet, aquest exercici motivava els estudiants per "entrar en el món laboral amb moltes ganes i amb seguretat d'ells mateixos".

Per a Júlia Olaria, estudiant de 4t de Turisme, va ser una sessió “espectacular” pel que fa a la forma i els valors que es van transmetre: “Hem destruït físicament les nostres pors. M’ha aportat autoconeixement, i això et nodreix tant personalment com professional, i et prepara per al què pugui venir. S’agraeix molt tenir aquest vincle entre el què vindrà i aquesta etapa que acaba”, expressa.

Durant l'explicació a l'aula sobre la fletxa

Una alumna examina la fletxa que utilitzaran per fer una activitat de coaching.

La importància de les soft skills i la salut mental

La docència a distància i sempresencial de la pandèmia i noves generacions cada vegada més connectades a les noves tecnologies, amb un estil de vida més independent, van fer que el professorat notés una falta de cohesió dels grups d'estudiants i una manca d'interrelació amb la resta de companys de l'aula i altres titulacions. Per aquest motiu, aprofitant la celebració dels 25 anys dels estudis en Turisme i Direcció Hotelera de la UAB, des de l'àrea de pràctiques es van plantejar aquests tallers per potenciar les soft skills i aquelles habilitats més de caire emocional.

Amb aquestes activitats de coaching "afavoríem el desenvolupament dels estudiants, cohesionàvem el grup i impulsàvem les seves potencialitats, i, a la vegada, facilitàvem el seu aprenentatge, i les sessions a l'aula es convertien en més amenes i participatives", comenta Gemma Sagué, coordinadora de pràctiques.

L’alumni César Mulet coincideix en què “cada vegada són més necessàries les soft skills, a més de la salut mental dels estudiants”. Com a exestudiant, creu que el millor que pot fer és col·laborar i seguir ajudant les noves generacions: “és un honor per mi tornar al lloc on jo vaig començar, tornar a veure els docents que em van ajudar, i adonar-me’n de tot allò que he après i com he canviat”, assenyala.

César Mulet explica al grup com serà l'activitat

César Mulet explicant als estudiants com trencar amb les seves pors a través de la fletxa.