• UABDivulga
30/03/2012

Emprenedors i acadèmics s'uneixen per crear un nou model d'empresa innovadora per acostar la universitat a la societat

OCOL Tecnologia Social
Joves emprenedors i reconeguts acadèmics de la Universitat Autònoma de Barcelona han creat Sòcol Tecnologia Social, una nova spin-off que ofereix serveis de consultoria en ciències polítiques i socials i de recerca aplicada. Combina el coneixement i l'expertesa del món universitari amb la creativitat, flexibilitat i capacitat d'impacte social de l'empresa.
Marc Grau, director de Sòcol Tecnologia Social

En el context canviant actual, s'estan generant noves propostes i estructures per aplicar la recerca generada als instituts i centres de recerca i convertir-la en productes i serveis concrets. Aquest és el cas de SOCOL Tecnologia Social, una nova spin-off que neix per iniciativa de diversos acadèmics, consultors i emprenedors provinents, sobretot, de l'Institut de Govern i Polítiques Públiques (IGOP), però també de diferents departaments de la Universitat Autònoma de Barcelona, d'altres universitats i del sector privat. Com explica el seu director general, Marc Grau, aquesta diversitat de perfils professionals és un dels punts clau de l'empresa, que el que pretén és combinar recursos i experiència i aglutinar esforços mitjançant les sinergies entre els diferents socis. "Hem volgut crear una estructura que aglutinés diferents perfils amb una llarga trajectòria i know how en l'àmbit de les ciències socials i polítiques. Un espai que permetés a persones amb una llarga trajectòria en la universitat consolidar un lloc de treball mitjançant un projecte empresarial", apunta.
 
Amb aquest objectiu, fa pocs mesos aquest emprenedor i altres 15 socis van constituir SOCOL per oferir serveis de consultoria i de recerca en ciències polítiques i socials. Des del començament, tots ells tenien clar que volien constituir-se com una spin-off perquè no volien trencar amb el vincle amb la Universitat. "Els productes que desenvolupem parteixen d'un coneixement universitari, per tant, no volem deixar de ser part de la universitat. No pretenem apropiar-nos d'un coneixement que s'ha construït a la universitat i comercialitzar-lo de manera lliure, sinó que seguim tenint el compromís de rendir comptes amb la comunitat universitària", declara Grau. "El coneixement que es genera en una spin-off no deixa de ser públic, per molt que ens dotem d'una estructura empresarial per tirar endavant aquest projecte i vincular-hi la nostra carrera professional" afegeix.
 
Tanmateix, opina que l'estructura d'una empresa els dóna més flexibilitat per potenciar les activitats de consultoria i fer-ho d'una manera més articulada, estable, amb més possibilitats de sinèrgies. "SOCOL ens permetrà treballar amb uns formats i unes formes de relació i de treball diferents i, d'aquesta manera, crear nous productes i desenvolupar aquella recerca aplicada, que molts cops no acaba d'encaixar en el format de la recerca universitària", explica Grau. Així, SOCOL combina l'expertesa de la universitat -amb la participació de diversos catedràtics, professors o investigadors- amb la creativitat, flexibilitat i capacitat d'impacte social de l'empresa.
 
Esdevenir consultoria de referència
Aquest emprenedor té la certesa que els ingredients que componen l'empresa són els necessaris per esdevenir una consultoria de referència. Però ara s'han d'adaptar al canvi d'escenari, de la universitat a l'empresa, i al context social i econòmic actual. "Potencialment podem competir amb les grans empreses del sector, ja que l'equip de direcció de SOCOL i la gent que forma part de la junta, reuneix uns coneixements i una  trajectòria que ens permet desenvolupar qualsevol projecte de polítiques públiques, de comunicació pública, projectes estratègics, de recerca aplicada, etc. amb les mateixes garanties que les millors empreses del sector", assegura Marc Grau.
 
Una de les coses que els ha empès a crear l'empresa és aquesta convicció. L'objectiu, ara, és combinar aquests ingredients i sinèrgies per crear serveis que compleixin amb les necessitats dels clients. "El coneixement que es genera a la universitat sempre és útil, i el que hem de fer nosaltres és traduir-lo en projectes concrets que siguin aplicables. Aquest exercici de traducció és molt important perquè així aconseguirem un major impacte del coneixement construït a la universitat".
 
Amb molta il·lusió i pas a pas, tot l'equip de SOCOL estan tirant endavant aquest projecte empresarial. "Caldrà treballar molt i ser persistent per tenir un flux gran d'encàrrecs en aquests primers anys", reflexiona Grau, però aposten per oferir serveis innovadors i amb valor afegit de consultoria social i política i de recerca aplicada que els faran competitius: "Oferim serveis per a administracions públiques, empreses i entitats socials orientats a millorar la planificació i gestió de recursos tot dissenyant estratègies integrals, així com, polítiques comunicatives innovadores". Tot i que els seus serveis de consultoria de polítiques públiques interessen, majoritàriament, a les administracions públiques, els seus productes també els poden aplicar en altres àmbits, com l'arquitectura, els mitjans de comunicació, les noves tecnologies aplicades a l'e-governtment, etc.

 
View low-bandwidth version