La docència de les matèries d'Economia a l'Educació Secundària

Campus UAB
TROBADA PROFESSORAT: PEDRO GOZALBO MARINER

08/06/2015

Quan ens endinsem en el món educatiu de la secundària hem de distingir entre els diferents tipus d'estudis que es poden cursar. Tenim l'ESO, el Batxillerat i la Formació Professional. Entendre com funciona el sistema educatiu espanyol no és fàcil i ubicar els estudis d'economia a dintre, encara menys.

La incorporació de les matèries d'àmbit econòmic a l'educació secundària és bastant recent, encara que al llarg de la història el sistema educatiu ha incorporat continguts d'àmbit econòmic a través de les assignatures de ciències socials. Tanmateix, amb l'aprovació de l'afamada LOGSE a l'octubre de 1992 és quan apareixen explícitament matèries d'Economia al batxillerat, concretament a la modalitat de CCSS. Aquestes matèries seran Economia, i Economia i Organització d'Empreses, que posteriorment a passa a dir-se Economia de l'Empresa.

A Catalunya, per al curs vinent, al Batxillerat de CCSS -després de diverses reformes i a l'espera de la implantació definitiva de la LOMCE- tenim dues matèries de modalitat a primer curs, Economia i Economia de l'Empresa I. A segon curs, com a matèria de modalitat tenim l'Economia de l'Empresa II. Totes amb quatre hores lectives setmanals. La matèria vinculada a les proves P.A.U és l'Economia de l'Empresa II.  També figura l'Estada a l'Empresa com a matèria optativa d'oferta obligatòria als centres.

A l'ESO, a partir del curs 2016/17, s'oferiran dues matèries a 4t: Economia i Iniciativa Emprenedora. La primera, de caràcter més acadèmic, està vinculada a la branca d'estudis de Batxillerat. La segona està orientadora cap als estudis de Formació Professional. Actualment ja s'oferta una matèria d'Emprenedoria a tercer d'ESO.

Hereus de la tradició, quan parlem de docència hem de tenir en compte tres elements: alumnat, professorat i matèria d'estudi.

Respecte al professorat, amb la LOGSE es creen tres especialitats al cos de professors/es d'Ensenyament Secundari. Per al professorat de Batxillerat, l'especialitat d'Economia. Per al professorat de F.P, les especialitats d'Administració i Direcció d'Empreses i de Formació i Orientació Laboral. Igualment, es crea una especialitat d'Economia per a la formació del professorat a través del CAP (Certificat d'Aptitud Pedagògica) que també es manté amb l'actual màster de Formació del Professorat, malgrat que a Catalunya només l'alumnat del màster de la URV pot cursar l'especialitat d'Economia.

Així doncs, el professorat d'Economia irromp als claustres, fa uns anys, sense tradició didàctica ni metodològica i amb un pes polític molt reduït, ja que només hi ha un professor/a a cada Institut. Aquest isolament, junt amb la falta de suport per part de les institucions educatives en el desenvolupament de la didàctica de l'economia, fan que la tasca docent del professorat tingui dificultats per evolucionar d'acord amb el seu potencial i l'interès social que la matèria desperta.

Per altra banda, tenim la relació entre l'edat de l'alumnat i la dificultat i complexitat dels continguts curriculars de les matèries. En aquest sentit, l'alumnat entre els 16 i els 18 anys té poques experiències vivencials en relació al món econòmic. Les seves idees econòmiques es nodreixen principalment de l'àmbit familiar i dels mitjans de comunicació. En un país amb una part important de la població sense formació econòmica i amb una concentració dels mitjans de comunicació en mans d'uns pocs grups empresarials, que dóna veu momés als interessos dels grups socials més poderosos, l'alumnat acaba reproduint majoritàriament el pensament econòmic predominant en la nostra societat, sense reflexionar.
 
La tasca del professorat radica en aconseguir que l'estudi de l'Economia sigui estès i valorat per l'alumnat com una eina útil i profitosa per desenvolupar el pensament crític i anar més enllà de la seva vessant utilitarista.
 
Llavors, partint dels coneixements previs de l'alumnat, relacionant les seves idees i experiències amb les teories i continguts de la ciència econòmica,  s'intenta generar situacions i espais que faciliten l'aprenentatge, la reflexió i l'interès pel coneixement econòmic, la seva validesa i les seves múltiples contradiccions. Per molts i moltes una  feina apassionant!
 

Pedro Gozalbo Moliner
Professor d'Economia
Institut Arnau Cadell (Sant Cugat del Vallès)
President Associació d'Ensenyants d'Economia i Empresa (aeee)