Fira virtual de màsters, postgraus i doctorats UAB

Sessions informatives amb les direccions i coordinacions. Del 6 al 10 d'octubre: Inscripcions obertes!

També pots emplenar el formulari d’aquesta pàgina per demanar atenció personalitzada.

  • Microcredencial UAB
  • Codi de l'estudi: 5229/101
  • 1a edició
  • Modalitat: Online
  • Crèdits: 2 ECTS
  • Inici: 02/02/2026
  • Final: 27/02/2026
  • Places: 20
  • Orientació: Professional
  • Preu: 200 €
  • Preu especial 60 €
    Col·lectiu d'aplicació: Import amb el descompte del Fons NextGenerationUE aplicat
  • Idioma de docència: Català (0%)
  • Lloc: Facultat de Ciències de l’Educació (Campus Virtual)
Com podem donar més suport als mestres en la complexa tasca d'ensenyar a escriure? Quines condicions necessiten per fer-ho amb sentit, rigor i confiança? Potser la recerca no ha estat prou a prop de les aules ni de les necessitats reals del professorat. Potser, en aquest camp, els mestres han estat una mica massa sols.

En els darrers anys, la recerca sobre l'ensenyament de l'escriptura ha avançat notablement. Tanmateix, aquest progrés no sempre ha anat acompanyat d'una transferència efectiva a la pràctica educativa. El resultat és una certa desconnexió entre el que sabem (des de la recerca) sobre com s'aprèn i s'ensenya a escriure, i allò que realment passa a les aules. En aquest context, molts mestres continuen assumint en solitari una responsabilitat enorme: formar escriptors competents en un sistema que sovint no els proporciona prou eines, temps ni suport.

Cal, per tant, repensar com s'acompanya el professorat en aquesta tasca. Una via prometedora és la incorporació de models d'escriptura col·laborativa, que situen l'escriptura en contextos significatius, connectats amb la recollida de dades, el treball en equip i el desenvolupament del pensament crític. Aquests models permeten que l'escriptura deixi de ser una activitat solitària i aïllada, i esdevingui una pràctica social, compartida i funcional, inserida en situacions comunicatives reals i vinculada a l'aprenentatge.

Quan els mestres participen activament en processos d'escriptura col·laborativa, no només milloren la seva pròpia competència escrita, sinó que viuen en primera persona una manera d'ensenyar a escriure que poden adaptar i transferir a les seves aules. Això implica escriure per aprendre i aprendre a escriure, dins d'una comunitat d'aprenentatge que fomenta la reflexió, el diàleg i la construcció conjunta del coneixement.

Aquesta aproximació inclou principis com l'ensenyament explícit dels gèneres textuals, la reflexió sobre el procés d'escriptura, el treball amb esborranys, el feedback entre iguals i l'ús metacognitiu dels textos intermedis. També convida a integrar de manera crítica i creativa recursos com la Intel·ligència Artificial, explorant el seu potencial com a eina d'aprenentatge, més que com una amenaça.

Acompanyar els mestres en aquest camí és una responsabilitat col·lectiva. No es tracta només d'oferir receptes, sinó de construir, plegats, models que dignifiquin l'ensenyament de l'escriptura i el situïn al centre de l'experiència educativa.

Continguts

- Escriptura col·laborativa com a pràctica pedagògica
- Reflexió metacognitiva i procés d'escriptura
- Didàctica de la composició escrita amb base en la recollida de dades
- Ús crític i creatiu de la Intel·ligència Artificial en l'escriptura

Sortides professionals

- Els docents que hagin fet el curs es veuran més capacitats per ensenyar a escriure d'una manera més significativa i situada.

Beques i ajuts

Consulta tota la informació sobre possibilitats de beques i ajuts a la pàgina de beques, ajuts i convocatòries UAB.

Centres responsables

Escola de Formació Permanent

Centres col·laboradors

Departament d'Educació i de Formació Professional de la Generalitat de Catalunya

Contacte

Xavier Fontich Vicens

Més informació

Amb el finançament de

Next Generation UEMinisterio de Ciencia, Innovación y UniversidadesPla de Recuperació, Transformació i ResiliènciaNext Generation CatalunyaDepartament de Recerca i Universitats