• Microcredencial UAB
  • Codi de l'estudi: 5216/1
  • 1a edició
  • Modalitat: Online
  • Crèdits: 6 ECTS
  • Inici: 26/01/2026
  • Final: 31/03/2026
  • Places: 30
  • Orientació: Professional
  • Preu: 805 €
  • Preu especial 242 €
    Col·lectiu d'aplicació: Import amb el descompte del Fons NextGenerationUE aplicat
  • Idioma de docència: Castellà
  • Lloc: Docència online
Els riscos i emergències constitueixen una amenaça constant per al patrimoni documental, posant en perill la seva preservació i accés a llarg termini. En un context de canvis climàtics, digitalització accelerada i augment de situacions imprevistes, la capacitat de resposta davant de riscos és fonamental per garantir la continuïtat dels serveis i la protecció de la memòria col·lectiva.
En aquesta formació, l'alumnat podrà adquirir els coneixements teòrics i pràctics necessaris per identificar amenaces, avaluar vulnerabilitats i desenvolupar plans de gestió de riscos i emergències adaptats a arxius i serveis de gestió documental. El curs proporciona eines per actuar davant de situacions crítiques, com desastres naturals o incidents tecnològics, contribuint així a la resiliència de les organitzacions i a la protecció del seu patrimoni documental.

Objectius:
- Conèixer els conceptes bàsics i el marc teòric de la gestió de riscos i emergències aplicats a l'àmbit arxivístic.
- Analitzar els principals riscos que poden afectar els arxius, en especial vinculats als suports físics.
- Identificar, avaluar i prioritzar riscos en contextos reals.
- Aprendre a dissenyar i implementar plans de gestió de riscos i d'emergències adaptats a les necessitats dels arxius.
- Promoure la cultura de la prevenció i la resiliència en les institucions que gestionen patrimoni documental.

Pla d'estudis:
- Introducció a la gestió de riscos i emergències en arxius.
Fonaments teòrics i terminologia clau.
El valor de la documentació i la seva vulnerabilitat.
- Identificació i anàlisi de riscos.
Tipologies de riscos.
Avaluació d'impactes i vulnerabilitats.
Estudis de casos
- Disseny i implementació de plans de gestió de riscos.
Metodologia per a l'elaboració de plans.
Estratègies de mitigació i resposta.
Elaboració de protocols i guies d'actuació.
Inscripcions:
Si estàs interessat/da en la protecció i preservació del patrimoni documental i en contribuir a la resiliència de les organitzacions davant de riscos i emergències, matricula't. Aquest curs està adreçat tant a professionals de l'arxivística i la gestió documental com a persones que volen iniciar-se en aquest àmbit, la formació et proporcionarà eines pràctiques i aplicables a la realitat del teu entorn laboral.
No perdis l'oportunitat de formar-te en un àmbit tan crucial per al desenvolupament legal de tantes activitats en tantes disciplines.
Es recomana tenir formació específica en l'àmbit de gestió i organització de fons documentals en arxius, biblioteques o serveis de gestió documental, protocols de seguretat, plans d'emergència o gestió de riscos en entorns institucionals o culturals. projectes o tasques relacionades amb la preservació del patrimoni documental.

Inscripcions:
Si estàs interessat/da en aprofundir en l'anàlisi i descripció de documents audiovisuals, no dubtis a matricular-te. Aquest curs és ideal tant per a professionals del sector com per a aquells que desitgen iniciar-se en aquesta disciplina. No perdis l’oportunitat de formar-te en un àmbit fonamental per a la preservació del patrimoni documental audiovisual i sonor.

Continguts

- Introducció a la gestió de riscos i emergències en arxius.
- Identificació i anàlisi de riscos.
- Disseny i implementació de plans de gestió de riscos.

Sortides professionals

Persones que vulguin especialitzar-se o tinguin interès en la gestió dels riscos i els plans d'emergència i que treballin o vulguin treballar com a:
- Tècnic/a en gestió documental o d'arxius.
- Personal responsable de la seguretat i emergències en institucions arxivístiques o documentals.
- Consultor/a en plans de gestió de riscos per a arxius i biblioteques.
- Coordinador/a de plans de continuïtat operativa en administracions públiques o empreses amb arxius crítics.
- Tècnic/a de conservació preventiva en centres de documentació, arxius o museus.

Beques i ajuts

Dins del marc del pla per al desenvolupament de microcredencials universitàries, s’ofereixen beques de matrícula.

Finançat pel "Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència - Finançat per la Unió Europea-NextGenerationEU".

Consulta la informació de la convocatòria a la pàgina de beques, ajuts i convocatòries Microcredencials FUAB.

Centres responsables

FUAB Formació. Arxivística i Gestió de Documents

Centres col·laboradors

Arxivers sense Fronteres – Espanya (AsF – Espanya)

Contacte

Ariadna Morente Pagès

Telèfon: 935929710

Informació addicional

https://www.uab.cat/web/escola-fuab-formacio/formacio-permanent/programes/microcredencials/oferta-de-microcredencials-1345960937345.html

Més informació