• Microcredencial UAB
  • Codi de l'estudi: 5148/101
  • 101a edició
  • Modalitat: Online
  • Crèdits: 2 ECTS
  • Inici: 07/01/2026
  • Final: 06/03/2026
  • Places: 50
  • Orientació: Professional
  • Preu: 300 €
  • Preu especial 90 €
    Col·lectiu d'aplicació: Import amb el descompte del Fons NextGenerationUE aplicat
  • Idioma de docència: Català
  • Lloc: Virtual
El llançament de ChatGPT l'any 2022 va suposar un canvi radical en l'accés a la intel·ligència artificial generativa, amb un impacte immediat en l'àmbit educatiu. La seva facilitat d'ús i la capacitat per generar text o respondre preguntes van convertir-lo ràpidament en una eina àmpliament adoptada per l'alumnat. Universitats de països com els Estats Units van començar a integrar-lo en la formació de competències digitals, alhora que sorgien debats sobre les seves implicacions ètiques i legals. En només cinc mesos, gairebé la meitat de l'estudiantat de Cambridge ja havia utilitzat aquesta eina. A diferència d'altres recursos digitals -com correctors ortogràfics i gramaticals o assistents d'escriptura-, les eines d'IA generativa, com ChatGPT, han transformat la percepció pública de la intel·ligència artificial en oferir generadors de text accessibles, ràpids i eficaços. La seva capacitat per analitzar paràmetres lingüístics i produir contingut coherent i contextualitzat supera amb escreix les possibilitats humanes.

En aquest context, la microcredencial comença amb una visió global de la IA generativa, que inclou tant el seu funcionament i potencial com les implicacions ètiques del seu ús. L'objectiu és que el professorat entengui, a partir del seu funcionament, de quina manera la IA generativa pot integrar-se eficaçment en les tasques pròpies de l'ensenyament de l'espanyol, amb una atenció especial a la competència discursiva, tant escrita com oral. A continuació, s'aborden diferents casos paradigmàtics de l'impacte transformador de la IA generativa sobre les eines tecnològiques tradicionals, en relació amb la llengua: els traductors automàtics, la interacció amb la veu, la creació textual, l'anàlisi lingüístic, etc. Davant d'aquests reptes, el paper de l'expert en llengua és clau per garantir un ús crític d'aquestes eines, tot aportant coneixement lingüístic especialitzat que permeti interpretar els resultats generats, identificar possibles errors i guiar l'alumnat cap a una producció discursiva coherent, adequada i veraç.

El curs s'adreça al professorat de llengua i literatura espanyoles, així com a tot el professorat interessat en el desenvolupament de la competència discursiva, escrita i oral, entesa com una competència transversal.

Continguts

- Introducció a la intel·ligència artificial generativa
- Integració de la IA generativa en l'ensenyament de la llengua castellana
- Casos pràctics: traductors automàtics i interaccions orals amb sistemes IA
- Coneixement lingüístic i avaluació del discurs.

Sortides professionals

Aquest curs dona resposta a la necessitat de formació continuada del professorat de llengua espanyola de l'educació secundària obligatòria i postobligatòria, així com del professorat d'altres matèries interessat a afrontar els reptes i oportunitats que planteja la IA generativa en l'ensenyament de la llengua. La microcredencial ofereix una primera aproximació pràctica a l'adaptació de la docència en llengua castellana, tenint en compte la irrupció de la IA generativa no només en l'àmbit educatiu, sinó també en altres entorns professionals i en la comunicació quotidiana.

Beques i ajuts

Consulta tota la informació sobre possibilitats de beques i ajuts a la pàgina de beques, ajuts i convocatòries UAB.

Centres responsables

Escola de Formació Permanent

Centres col·laboradors

Departament d'Educació i de Formació Professional de la Generalitat de Catalunya

Contacte

Lourdes Aguilar Cuevas

Telèfon: 935811216

Més informació