- Curs d'especialització UAB
- Codi de l'estudi: 5218/1
- 1a edició
- Modalitat: Online
- Crèdits: 8 ECTS
- Inici: 19/11/2025
- Final: 10/06/2026
- Places: 80
- Orientació: Professional
- Preu: 496 €
- Idioma de docència: Castellà
- Lloc: Virtual
Curs online avançat que ofereix una immersió profunda en l'autoria del cinema documental contemporani. Destinat a persones interessades en explorar de manera crítica i creativa les formes diverses d'expressió i compromís del documental, combina teoria, anàlisi i experiència directa amb l'obra de cineastes internacionals.
Cada sessió gira al voltant d'una figura clau, abordant les seves estratègies creatives i promovent el debat amb professionals i especialistes, afavorint així la reflexió i la inspiració per a projectes propis amb una mirada singular i actual.
El curs, 100% online i sincrònic, permet la participació des de qualsevol lloc, integrant materials audiovisuals, lectures prèvies i debats en directe, amb el suport d'infraestructures virtuals de la UAB que garanteixen una experiència formativa completa.
El programa parteix de la idea que l'autoria documental és una eina per pensar el món més enllà de la firma personal, i aborda temàtiques com gènere, raça, classe, memòria, descolonització i experimentació formal, treballant cineastes contemporanis que sovint queden fora dels circuits convencionals.
Impartit per cineastes, programadors i investigadors en actiu, el curs combina experiència professional i mirada crítica, estimulant tant l'anàlisi com el posicionament personal.
Aquesta formació és una oportunitat per aprofundir en la pràctica i el coneixement de l'autoria documental, ideal per a futures creacions, investigacions o projectes pedagògics, amb un format flexible i actualitzat.
- Chris Marker: epistolaritat i filmassaig
- Pierre Perrault, el funcionari que funcionava
- Les Blank: amb les mans a la massa
- Danny Lyon: els marges de la realitat
- Sumiko Haneda: la mirada atenta
- Joaquim Jordà o com desbordar el documental
- Marilú Mallet: diàspora, autoria i primera persona
- Mani Kaul i l'ànima del fang en la memòria de l'Índia
- Paisatges subjectius: l'escriptura fílmica d'Ulrike Ottinger
- Marta Rodríguez: de l'acció participativa a la imaginació col·lectiva
- Per un cinema clitorià vaginal. Pràctiques i contraestètiques dels col·lectius fílmics feministes
- Pudor i espectacle en Ulrich Seidl
- Assajar el món: autoria, arxiu i manipulació en Adam Curtis
- Narrar des de la ferida: autorepresentació i material trobat en Albertina Carri
- L'eco de l'invisible: el so com a memòria en el cinema de Tatiana Huezo i altres autores
- El temps ocupat: Kamal Aljafari i la memòria intervinguda
- Fer visible l'invisible: el curtmetratge documental davant la memòria heretada
- Cossos, marges i mirada en el cinema d'Alice Diop
- Allò real i allò somiat: la mirada liminar d'Eduardo Williams
- Cinema documental espanyol i autoria
- Sessió de cloenda: IA i autoria
Escriptura i crítica cinematogràfica especialitzada: elaboració de textos analítics i crítiques en mitjans de comunicació, revistes especialitzades o plataformes digitals, amb un enfocament particular en el cinema documental i els seus llenguatges.
Docència en estudis de cinema i audiovisuals: impartició de classes, tallers i seminaris en entorns educatius superiors, escoles de cinema o programes culturals, vinculats a la teoria i pràctica del documental.
Direcció i producció de documentals: desenvolupament de projectes propis en l'àmbit del cinema de no-ficció, assumint rols creatius i de producció, des de la concepció inicial fins a la seva realització i difusió.
Cada sessió gira al voltant d'una figura clau, abordant les seves estratègies creatives i promovent el debat amb professionals i especialistes, afavorint així la reflexió i la inspiració per a projectes propis amb una mirada singular i actual.
El curs, 100% online i sincrònic, permet la participació des de qualsevol lloc, integrant materials audiovisuals, lectures prèvies i debats en directe, amb el suport d'infraestructures virtuals de la UAB que garanteixen una experiència formativa completa.
El programa parteix de la idea que l'autoria documental és una eina per pensar el món més enllà de la firma personal, i aborda temàtiques com gènere, raça, classe, memòria, descolonització i experimentació formal, treballant cineastes contemporanis que sovint queden fora dels circuits convencionals.
Impartit per cineastes, programadors i investigadors en actiu, el curs combina experiència professional i mirada crítica, estimulant tant l'anàlisi com el posicionament personal.
Aquesta formació és una oportunitat per aprofundir en la pràctica i el coneixement de l'autoria documental, ideal per a futures creacions, investigacions o projectes pedagògics, amb un format flexible i actualitzat.
Continguts
- L'autoria i la veu del documental- Chris Marker: epistolaritat i filmassaig
- Pierre Perrault, el funcionari que funcionava
- Les Blank: amb les mans a la massa
- Danny Lyon: els marges de la realitat
- Sumiko Haneda: la mirada atenta
- Joaquim Jordà o com desbordar el documental
- Marilú Mallet: diàspora, autoria i primera persona
- Mani Kaul i l'ànima del fang en la memòria de l'Índia
- Paisatges subjectius: l'escriptura fílmica d'Ulrike Ottinger
- Marta Rodríguez: de l'acció participativa a la imaginació col·lectiva
- Per un cinema clitorià vaginal. Pràctiques i contraestètiques dels col·lectius fílmics feministes
- Pudor i espectacle en Ulrich Seidl
- Assajar el món: autoria, arxiu i manipulació en Adam Curtis
- Narrar des de la ferida: autorepresentació i material trobat en Albertina Carri
- L'eco de l'invisible: el so com a memòria en el cinema de Tatiana Huezo i altres autores
- El temps ocupat: Kamal Aljafari i la memòria intervinguda
- Fer visible l'invisible: el curtmetratge documental davant la memòria heretada
- Cossos, marges i mirada en el cinema d'Alice Diop
- Allò real i allò somiat: la mirada liminar d'Eduardo Williams
- Cinema documental espanyol i autoria
- Sessió de cloenda: IA i autoria
Sortides professionals
Recerca en cinema documental: desenvolupament de projectes d'investigació centrats en la no-ficció audiovisual amb la finalitat de generar coneixement i contribuir a la publicació d'articles, llibres o altres formats acadèmics i divulgatius. Escriptura i crítica cinematogràfica especialitzada: elaboració de textos analítics i crítiques en mitjans de comunicació, revistes especialitzades o plataformes digitals, amb un enfocament particular en el cinema documental i els seus llenguatges.
Docència en estudis de cinema i audiovisuals: impartició de classes, tallers i seminaris en entorns educatius superiors, escoles de cinema o programes culturals, vinculats a la teoria i pràctica del documental.
Direcció i producció de documentals: desenvolupament de projectes propis en l'àmbit del cinema de no-ficció, assumint rols creatius i de producció, des de la concepció inicial fins a la seva realització i difusió.
Beques i ajuts
Consulta tota la informació sobre possibilitats de beques i ajuts a la pàgina de beques, ajuts i convocatòries UAB.
Centres responsables
Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat
Contacte
Jorge Tur Moltó
Telèfon: 931244885