• UABDivulga
02/2006

Un nou procs de nanotecnologia pot augmentar la memria dels ordinadors

A team of researchers of the UAB have developed a process which could increase the computer storage capacity. This application is due to the study of the magnetical properties of circular structures with submicrometrics size. By means of these tiny disks, the researchers have obtained "Exchange Biased Vortices", that could rise the magnetic data density.

Recentment, investigadors del Departament de Fsica de la Universitat Autnoma de Barcelona, en collaboraci amb cientfics de l'Argonne National Laboratory (USA) i del laboratori SPINTEC (Grenoble, Frana) han publicat un article al Physical Review Letters on estudien les propietats magntiques d'estructures circulars de dimensions submicromtriques. Aquestes estructures estan compostes per una capa ferromagntica que est acoblada amb una antiferromagntica, la qual li canvia significativament les seves propietats. En particular, tot i la simetria geomtrica de les estructures, s'ha comprovat que la presncia de la capa antiferromagntica fa que els mecanismes d'inversi d'imantaci siguin totalment anisotrpics, s a dir, que depenguin de la direcci de la mesura. Aix s'ha observat experimentalment mitjanant microscpia de forces magntiques i magnetometria per efecte Kerr i s'ha interpretat amb l'ajut de simulacions micromagntiques. A ms, per primera vegada, s'ha demostrat que s possible aconseguir el que s'anomena un estat vrtex desplaat, que es caracteritza pel fet que: (i) en presncia de camps magntics petits, els moments magntics de la capa ferromagntica tendeixen a orientar-se en disposici circular, seguint les vores de l'estructura; (ii) quan el camp magntic aplicat s nul, el centre d'aquestes disposicions circulars (centre del vrtex) est desplaat respecte el centre geomtric dels discs.

Aquests resultats tenen interessants aplicacions tecnolgiques en sistemes d'emmagatzematge de dades magntiques d'alta densitat i tamb en memries MRAM i possibles nous dissenys de capals de lectura magntica. En particular, els estats vrtexs minimitzen les interaccions magntiques entre les diferents micro- o nano-estructures, fet que permet disposar-les molt properes les unes amb les altres, augmentant aix la densitat de dades magntiques i, eventualment, la capacitat d'emmagatzematge dels discs durs dels ordinadors.

Jordi Sort

Investigador ICREA Universitat Autnoma de Barcelona

References

Based on: J. Sort, A. Hoffmann, S. H. Chung, K. S. Buchanan, M. Grimsditch, M. D. Bar, B. Dieny, J. Nogus, Magnetization Reversal in Submicron Disks: Exchange Biased Vortices, Physical Review Letters (2005), 95(6), 067201/1-067201/4.

View low-bandwidth version