Professorat de la Facultat de Veterinària forma part de l'equip líder d'Espanya en avaluació no invasiva del benestar animal
Manel López, Paula Serres-Corral i Annaïs Carbajal, juntament amb professionals de la veterinària que treballen en zoològics membres de l’Associació Ibèrica de Zoos i Aquaris (AIZA), han desenvolupat una metodologia per avaluar el benestar animal a través d’excrements.
L’equip de veterinaris espanyols ha recol·lectat mostres fecals de 16 lleons en grups socials estables en cinc zoos d’Espanya durant de dos a sis setmanes. El seu objectiu ha sigut establir per primera vegada un mètode per extreure oxitocina (OT) dels excrements que pugui aplicar-se tant a espècies d’animals domèstiques com salvatges.
Recentment, l’OT s’ha convertit en un focus rellevant en la investigació del benestar animal a causa de la seva doble funció en la regulació de l’estrès i la promoció d’estats afectius positius.
El seu estudi mostra que l’oxitocina fecal pot detectar-se de manera consistent en lleons i representa un primer pas cap a l’establiment d’una eina no invasiva per la investigació de l’OT en diversos contextos socials i ambientals.
Segons l’equip de veterinaris, les futures investigacions s’hauran de centrar a perfeccionar la metodologia i validar l’oxitocina fecal com a biomarcador del benestar animal en diverses espècies.