Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Facultat deVeterinària

Maria Teresa Mogas representa la UAB a la primera xarxa espanyola que impulsa la recerca en criobiologia

18 juny 2025
Compartir a Bluesky Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Vuit universitats i centres de recerca espanyols, entre ells la UAB, han posat en marxa SecrioNet, una innovadora xarxa científica per al desenvolupament i la col·laboració en criobiologia, finançada per la convocatòria 2024 del programa Redes de l’Agència Estatal de Recerca.

Representant de la UAB a SECrio

La professora Maria Teresa Mogas, del Departament de Medicina i Cirurgia Animals de la nostra Facultat, representa la universitat en aquesta nova iniciativa i és, també, secretària de la Societat Espanyola de Criobiologia (SECrio), entitat impulsora de SecrioNet, creada per donar resposta a l’absència d’una estructura nacional que connecti professionals de diferents àmbits que desenvolupin o apliquin tècniques de crioconservació en les seves investigacions.

Mogas explica que la criobiologia aplicada a la conservació de gàmetes i embrions constitueix una eina estratègica per a la conservació de la biodiversitat genètica, l’optimització de programes de millora reproductiva i el desenvolupament de biotecnologies reproductives avançades, fonamentals per a la sostenibilitat del sector ramader i la seguretat alimentària a Espanya.

La criobiologia, ciència que estudia els efectes de les baixes temperatures en sistemes biològics, té un paper fonamental en l’actual context de crisi climàtica, pèrdua de biodiversitat i necessitat de producció alimentària sostenible. Des de la preservació de gàmetes i embrions animals i vegetals fins a la creació de bancs de recursos genètics d’espècies en perill d’extinció, aquesta tecnologia es perfila com un pilar en les estratègies de conservació i desenvolupament.

SecrioNet té l’objectiu d’enfortir la col·laboració científica i apropar la criobiologia al món empresarial, les administracions i la societat. Entre les seves principals accions destaquen la creació del primer mapa nacional de laboratoris, empreses i experts en criobiologia; la formació contínua i campanyes de divulgació científica; i l’elaboració d’una guia de recerca responsable i d’innovació en criobiologia, entre d’altres.

Dins de: