Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat

La Dra. Sílvia Majó-Vázquez analitza la polarització de les audiències a través de les dades digitals de navegació

22 oct. 2025
Compartir a Bluesky Compartir a LinkedIn Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Aquesta setmana ha tingut lloc la conferència “Using browsing tracking data to study audience polarization across countries and media systems”, a càrrec de la Dra. Sílvia Majó-Vázquez, professora ajudant de Comunicació Política a la Vrije Universiteit Amsterdam.

Silvia_Majo

L’activitat ha estat organitzada pel programa de doctorat en Comunicació Audiovisual i Publicitat i ha comptat amb la participació d’estudiants d’aquest i d’altres programes de doctorat de la facultat, que han estat convidats a assistir-hi.

Durant la seva intervenció, la Dra. Majó-Vázquez ha abordat els reptes que planteja l’actual ecosistema mediàtic, marcat per la fragmentació de les fonts informatives i la diversificació de les plataformes digitals. Ha destacat com les dades de rastreig digital poden oferir una visió més precisa dels hàbits reals de consum informatiu, en contraposició amb les limitacions de les enquestes tradicionals, basades en el record de l’audiència.

Segons la investigadora, aquestes dades —que reflecteixen el comportament efectiu dels usuaris en línia— permeten analitzar millor la polarització de les audiències, així com comparar patrons de consum informatiu entre països, sistemes mediàtics i grups demogràfics. Tot i això, també ha subratllat la necessitat de desenvolupar noves metodologies per extreure informació significativa d’aquest volum creixent de dades i evitar interpretacions esbiaixades.

El programa de doctorat en Comunicació Audiovisual i Publicitat reforça així el pensament crític i el debat acadèmic sobre els nous reptes de la comunicació en l’era digital.

La Dra. Majó-Vázquez també va destacar la importància de construir xarxes de recerca internacionals dins del context acadèmic. Va subratllar que establir connexions amb investigadors d’arreu del món pot resultar fonamental tant per enriquir els projectes de recerca com per facilitar futures oportunitats professionals i posicionar-se en el mercat acadèmic global. En aquest sentit, va animar els doctorands a implicar-se en col·laboracions internacionals més enllà dels seus propis projectes, contactant amb especialistes del seu camp i explorant sinergies reals de treball.

Dins de: