Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat

Seminari amb el grup de recerca Japanese Visual Media Graph Perspectives de Recerca i Metodologia

21 oct. 2025
Compartir a Bluesky Compartir a LinkedIn Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El seminari, celebrat a la Facultat de Ciències de la Comunicació, va reunir investigadors internacionals per debatre sobre noves metodologies en la recerca d’anime, manga i videojocs a partir de dades obertes i col·laboratives. L’activitat va comptar amb la participació del grup de recerca Japanese Visual Media Graph (JVMG), liderat per Magnus Pfeffer, i va ser organitzada per la professora del Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat, Alba Torrents, especialista en animació, videojocs i cultura visual japonesa.

Seminari JVMG

El passat 21 d’octubre de 2025, es va celebrar a la Sala de Graus de la Facultat de Ciències de la Comunicació el seminari “Japanese Visual Media Graph – Perspectives de Recerca i Metodologia”, organitzat per la professora Alba Torrents, del Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat, experta en animació, videojocs i cultura visual japonesa.

El seminari va comptar amb la participació del grup de recerca Japanese Visual Media Graph (JVMG), liderat per Magnus Pfeffer (Stuttgart Media University), que treballa en la creació d’un ampli knowledge graph dedicat a la cultura visual japonesa. El projecte integra dades procedents de comunitats de fans en línia, així com d’altres fonts obertes com Wikidata i la Media Arts Database, amb l’objectiu de construir una infraestructura de coneixement col·laborativa sobre l’anime, el manga i els videojocs.

L’acte va abordar els reptes tècnics, legals i metodològics derivats del treball amb dades generades per aficionats. Pfeffer va introduir els fonaments i desafiaments del projecte; Saskia Dreßler (University Library of Tübingen) va presentar metodologies per analitzar fanfiction; Christopher Zysik (University of Tübingen / Paderborn University) va exposar el seu estudi sobre el gènere kaiju i les tensions entre les definicions acadèmiques i les dels fans; i Zoltan Kacsuk (Stuttgart Media University) va mostrar el desenvolupament d’un cens virtual de personatges d’anime com a exemple d’ús del graph.

La sessió, moderada per Oscar Garcia Aranda (UAB, Grup Interasia), Tomás Grau De Pablos (UAB, Grup Gregal),  i Alba Torrents (UAB, Grup Gregal), es va desenvolupar en format híbrid —amb participació presencial i en línia a través de Microsoft Teams— i va atraure estudiants i investigadors interessats en la intersecció entre tecnologia, cultura popular i humanitats digitals.

El seminari va contribuir a establir ponts entre la recerca acadèmica i les pràctiques de les comunitats de fans, i va oferir un espai de reflexió sobre les implicacions ètiques, tècniques i metodològiques de treballar amb dades obertes en el camp dels estudis culturals japonesos.

Dins de: