Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut de Recerca de l'Esport UAB

Promoció de la salut mental en els esports electrònics (eSports): reunió d'inici del projecte Erasmus+ Good Game (GG)

01 feb. 2024
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

IRE-UAB és soci del projecte de cooperació Erasmus+ en l'àmbit de l'esport en el qual participen 7 socis de 6 països que es desenvoluparà de gener de 2024 a desembre de 2026. L'equip principal de l'IRE-UAB està format per Andrés Chamarro, Iván Bonilla i Adrián Diaz.

The Good Game: Promoting mental health in sports

Col·laboració única i col·laborativa per abordar directament les necessitats actuals i rellevants d'intervencions de salut mental dins dels esports electrònics (eSports).

La popularitat dels videojocs ha crescut de manera exponencial durant les últimes dècades. A més d'un mercat en auge per als jocs recreatius, això ha provocat un ràpid creixement de la indústria dels esports electrònics (eSports), amb 921 milions d'espectadors a tot el món el 2022 i uns ingressos anuals de fins a 1.400 milions de dòlars.

Els eSports es defineixen com "competicions en què individus o equips juguen a videojocs, normalment davant dels espectadors, ja sigui en persona o en línia, per entreteniment, premis o diners" (Parlament Europeu, 2022, pàg. 4), per tant, els esportistes electrònics (e-athletes) són aquells "individus que competeixen en qualsevol esport electrònic per aconseguir un rànquing dins del joc o que competeixen en una competició formalitzada" (Bubna et al., 2023).

El valor potencial i els beneficis dels eSports són cada cop més reconeguts. No obstant això, evidencies preliminars suggereixen que la participació en els esports electrònics pot ser molt estressant i tenir un potencial impacte negatiu en la salut mental. Algunes de les preocupacions de salut mental dels esports electrònics inclouen símptomes de depressió/ansietat i trastorns del son (Monteiro Pereire et al., 2021) o relacionats amb factors estressants dels esports electrònics (Smith et al., 2022) i hàbits d'estil de vida (hores d'entrenament, son) (Lee). et al., 2021). Aquestes troballes posen de manifest la necessitat urgent de noves intervencions de salut mental adaptades als esportistes electrònics (e-athletes).

Objectiu i visió principal: desenvolupar i avaluar una intervenció de promoció de la salut mental en el context europeu dels esports electrònics (eSports). Més concretament, l'objectiu és desenvolupar una intervenció psicoeducativa en línia multicomponent i multinivell, orientada a múltiples àmbits per promoure una salut mental positiva.

Objectius específics:

  1. Avaluar la salut mental dels esportistes electrònics, així com examinar els factors de risc psicosocial clau i els recursos protectors, en una mostra europea multinacional.
  2. Desenvolupar recursos i eines psicoeducatives en línia modulars informades contextualment per promoure la salut mental dels esportistes electrònics.
  3. Implementar i testejar la rellevància, aplicabilitat i eficàcia de la intervenció psicoeducativa en línia amb un grup d'usuaris finals (és a dir, esportistes electrònics (e-athletes), entrenadors, pares) vinculats a les organitzacions associades aplicades.
  4. Finalitzar amb èxit el projecte mitjançant una gestió i coordinació sistemàtica del projecte.
  5. Optimitzar l'impacte i maximitzar la difusió dels recursos educatius a nivell de la UE.

Per facilitar la difusió i maximitzar l'impacte, la intervenció psicoeducativa s'impartirà mitjançant un curs en línia obert massiu (MOOC). Cada mòdul del MOOC contindrà material psicoeducatiu bàsic, exercicis pràctics i videoclips de suport.

L'impacte esperat del projecte Good Game (GG) és:

  • Augmentar la conscienciació sobre el tema de la salut mental als esports electrònics (eSports).
  • Avançar la nostra comprensió de la relació entre la participació en els esports electrònics (eSports) i la salut mental.
  • Desenvolupament de noves intervencions preventives de salut mental en els esports electrònics (eSports).
  • Facilitar la cooperació relacionada amb la salut mental entre els agents esportius, l'educació i la salut.

El consorci del projecte, coordinat per Vrije Universiteit Brussel, està format tant per socis aplicats - G2, RISI (Rafíþróttasamtök Íslands), Esport United i International Federation of Esports Coaches (IFOEC) - i socis acadèmics -UMEA University i Universitat Autònoma de Barcelona.

Dins de