Un centenar d'assistents i una dotzena d'empreses participen en el I Workshop Universitat-Empresa

Sala on es celebraven les entrevistes entre estudiants i empreses de l'Arxivística

Una vuitantena d'estudiants i alumni dels estudis impartits per Arxivística i Gestió de Documents - Escola FUAB Formació (ESAGED) i una dotzena d'empreses, i els seus representants, van assistir a la celebració del I Workshop Universitat - Empresa, la primera trobada professional entre la comunitat universitària i el sector de l'Arxivística i la Gestió Documental. L'alumnat va poder conèixer, tot fent networking, quines eren les necessitats i competències que cercaven les empreses en els perfils que volien incorporar a les seves plantilles.

23/06/2023

La primera edició del Workshop Universitat - Empresa en Arxivística i Gestió Documental, organitzada per Arxivística i Gestió de Documents - Escola FUAB Formació (ESAGED), va ser tot un èxit en reunir a un centenar d'assistents a l'Hotel Exe Campus UAB, el passat dimecres 21 de juny. 

Aquesta primera trobada professional pretenia posar en contacte la comunitat universitària amb els professionals de les empreses i institucions de l'Arxivística i la Gestió de Documents per conèixer, de primera mà, les noves tendències del sector, quins eren els perfils més sol·licitats, i les competències que valoraven més les organitzacions a l'hora d'incorporar talent a les seves plantilles. Una vuitantena d'estudiants i alumni de les diferents especialitzacions que s'imparteixen al centre universitari van apropar-se a la dotzena d'estands de les empreses convidades, i van poder entrevistar-se personalment amb els seus representants, conèixer els projectes en què estaven treballant, orientar-se i resoldre dubtes per la seva futura inserció laboral.

L'acte va començar amb unes paraules de benvinguda de Joan Pérez Ventayol, director del centre, que va agrair la presència dels assistents, i es va mostrar molt satisfet per la bona rebuda que havia tingut aquesta iniciativa entre la comunitat universitària i les empreses. Va destacar que era una bona ocasió per endinsar-se en el sector privat i assabentar-se de les oportunitats professionals que tenien al seu abast els membres de la comunitat universitària, que molt sovint, es decantaven pel sector públic, però que en les organitzacions privades també podien optar a vacants com arxivers o arxiveres.

Pérez Ventayol va fer de mestre de cerimònies i va donar pas a la ronda d'intervencions dels representants de les entitats participants a l'esdeveniment que, a l'Speaker's Corner, racó habilitat perquè les organitzacions poguessin fer les seves presentacions breus, hi anaven passant per explicar tant el tarannà de cada entitat, els perfils professionals que cercaven, els projectes en què estaven immersos, o com veien els nous reptes de l'Arxivística i la professió vinculats amb la transformacio digital, la governança de la informació o el sorgiment de noves tecnologies com la intel·ligència artificial aplicada a la gestió documental.

Les intervencions dels professionals es van anar fent en paral·lel a la fira d'estands de les empreses que, qui ho desitjava anava entrevistant-se amb les organitzacions que més l'interessaven, i podia deixar el seu currículum si durant el networking havien trobat alguna oportunitat de pràctiques o laboral del seu interés.

 

Intervenció del representant d'Artyplan a l'Speaker's Corner explicant les vacants que oferia l'empresa.
Intervenció del representant d'Artyplan a l'Speaker's Corner explicant les vacants que oferia l'empresa.

 

Les empreses participants al Workshop: donar-se a conèixer i captar talent de l'àmbit de l'Arxivística

Una de les empreses que va assistir a aquest primer Workshop, va ser Magma Cultura que es va entrevistar amb diversos candidats a col·laborar en els seus projectes vinculats amb l'Administració Pública de Catalunya, o amb els arxius judicials. Daniel Baizán, Director d'Estratègia de la companyia, valorava positivament aquesta trobada professional ja que els permitia donar-se a conèixer "a persones que estan estudiant, que poden arribar a treballar a la nostra empresa, i que no saben que Magma Cultura també treballem amb arxius".

Sobre les competències que havien de tenir els possibles candidats per aquesta entitat era essencial que tinguessin una bona formació en Arxivística com la que tenien els titulats i titulades de l'ESAGED, i sobretot, capacitat d'autonomia pel tipus de projectes que desenvolupaven.

Odilo, empresa amb seu a Madrid, es va desplaçar al campus de Bellaterra, per presentar les seves solucions tecnològiques i serveis per a la difusió, accés, gestió i preservació dels fons documentals d'institucions, tant públiques com privades. La seva representant, María García González, comentava que estaven ampliant una de les seves línies de negoci en l'àmbit de l'Arxivística, i estaven buscant un perfil que era molt complicat de trobar: que sapigués sobre legislació en arxius. Però també tenien altres vacants que cercaven on valoraven molt les ganes de treballar, l'afany per aprendre, coneixements d'Arxivística i Gestió Documental, i maneig de programes informàtics dels candidats/es.

Sobre aquest esdeveniment, creia que era molt beneficiós per ambdues parts, ja que "l'alumne podia conèixer les empreses des d'un punt de vista més proper, i es podia sentir lliure de preguntar, sense que fos una entrevista de treball; i per l'altra part, l'empresa podia conèixer els perfils que li podien ser més interessants". García González ja havia conversat amb diversos estudiants i destacava que algunes de les inquietuds que li havien traslladat feien referència a les tasques que realitzava l'empresa, quines condicions laborals tindrien, i sobretot, les opcions de poder fer teletreball.

 

Una bona opotunitat per estudiants i alumni per començar la seva carrera professional

Marc Petisco, estudiant de 2n curs del Màster Oficial en Arxivística i Gestió de Documents, ja s'havia entrevistat amb dues empreses com Vidimus i Agtic Consulting, i estava cercant feina, de forma activa, en l'àmbit de la consultoria. Celebrava que s'hagués dut a terme aquest esdeveniment, ja que "quan acabes els estudis és complicat tenir contactes professionals en allò que has estudiat", i era una bona oportunitat per ajudar als estudiants a començar la seva trajectòria laboral.

Li havia sorprès que hi haguessin tantes empreses cercant gent jove i professionals en gestió documental, i recomanava a futurs estudiants que assistissin a aquesta fira, en properes edicions, perquè era "molt enriquidor i útil per les persones que estiguessin buscant feina o pràctiques".

 

Cartell amb els logos de les empreses participants al I Workshop Universitat - Empresa en Arxivística i Gestió Documental
Cartell amb els logos de les empreses participants al I Workshop Universitat - Empresa en Arxivística i Gestió Documental.