Saltar al contenido
Coneix Alumni

Crònica de l'assistència al 4YFN: Donant suport als alumni emprenedors de la UAB

IMG post4YFN

El Mobile World Congress (MWC) va tancar l’edició 2025 igualant el rècord prepandèmia amb més de 109.000 assistents de 205 països. Del 3 al 6 de març, i dins del recinte del MWC també es varen trobar les start-ups més innovadores al 4YFN (Four Years From Now). Aquest és l’esdeveniment de referència per l’ecosistema emprenedor, la plataforma que connecta a emprenedors, inversors, empreses i institucions, on les start-ups es donen a conèixer, fan xarxa, aprofiten oportunitats de col·laboració i descobreixen les darreres tendències de futur. Des de 2014, Barcelona es converteix en el punt de trobada internacional de plataformes i organitzacions que donen suport al creixement de noves empreses i emprenedors digitals.

20/03/2025

El Mobile World Congress (MWC) va tancar l’edició 2025 igualant el rècord prepandèmia amb més de 109.000 assistents de 205 països. Del 3 al 6 de març, i dins del recinte del MWC també es varen trobar les start-ups més innovadores al 4YFN (Four Years From Now). Aquest és l’esdeveniment de referència per l’ecosistema emprenedor, la plataforma que connecta a emprenedors, inversors, empreses i institucions, on les start-ups es donen a conèixer, fan xarxa, aprofiten oportunitats de col·laboració i descobreixen les darreres tendències de futur. Des de 2014, Barcelona es converteix en el punt de trobada internacional de plataformes i organitzacions que donen suport al creixement de noves empreses i emprenedors digitals.  

La UAB va estar present al 4YFN donant visibilitat a 3 empreses derivades (spin-offs), 9 projectes emprenedors, 7 empreses emergents d'alumni i 20 grups de recerca amb tecnologies del sector mòbil i digital. Aquest 2025, Alumni UAB va acompanyar a diverses empreses impulsades per alumni de la universitat, donant a conèixer el seu talent.

 

Les start-ups dels alumni de la UAB al 4YFN

GlassMusic

Fa deu anys que en Bruno Moya, alumni UAB d’Enginyeria Informàtica’23, es planteja democratitzar la tecnologia relacionada amb la realitat mixta, amb unes ulleres intel·ligents. El resultat és Glassear, el primer dispositiu assequible d’experiències de realitat mixta en primera persona i temps real, amb el que es veu el món real i s’hi superposen hologrames i informació. Aquest és el punt de partida de GlassMusic, “una aplicació que et permet tenir partitures digitalitzades a les ulleres allà a on estiguis. Una solució còmoda i sostenible per tocar el teu instrument i veure la partitura flotant a l’aire”, explica Moya, el seu creador i fundador, alumni d’Enginyeria Informàtica’23. Un cop es crea el compte i s’inicia la sessió, cadascú pot penjar-hi les seves partitures, tant les que té en format digital com pujant amb una simple foto les que té en paper. Confia que un punt d’inflexió serà quan entri a formar part de la Càtedra UAB-Cruïlla, on espera obtenir recursos per evolucionar. “Segurament s’implementaran les ulleres amb més casos d’ús. La nostra tecnologia permet obrir-nos i desenvolupar solucions per a altres sectors com l’entreteniment, l’educació, la construcció i l’arquitectura, entre d’altres”, assegura.

LexDoka

És la plataforma que automatitza la gestió de documents legals de qualsevol empresa. “Estem canviant la forma en què es creen els documents legals. Automatitzem totes les seves fases, des de la creació a la revisió, negociació, signatura, gestió i execució, gràcies a la tecnologia que hem desenvolupat”, explica el CEO i cofundador, Pol Francès, alumni d’Enginyeria Informàtica’18. L’start-up, creada el 2022, compta amb una tecnologia que permet a les empreses configurar de forma automàtica els seus models contractuals. Els documents es construeixen a partir d’un seguit de preguntes que ha respost prèviament l’advocat de l’empresa, assistit per una IA (intel·ligència artificial) que LexDoka ha dissenyat. La seva capacitat d’expansió radica en què és una eina completament horitzontal, no depèn d’ubicacions geogràfiques, idiomes ni legislacions, pot funcionar a qualsevol lloc del món. La majoria de clients són d’Espanya encara que també s’han interessat per la plataforma empreses d’Anglaterra i de diversos països de Sud-Amèrica. Un cop validats els millors nínxols de mercat on poder créixer, han optat pel sector de la consultoria, l’immobiliari, auditories i  bufets d’advocats. “És aquí on estem creixent”, confirma Francès.

Mathew

Mathew és un assistent educatiu que personalitza i agilitza les tasques diàries de l’alumnat i del professorat, des d’educació infantil fins als estudis universitaris i per a qualsevol assignatura. És una aplicació digital, a la que es pot accedir des de tot tipus de dispositiu, que ajuda a ajuda a crear, avaluar i donar suport a l’alumnat amb continguts educatius únics i personalitzats que els permetin aprendre al seu ritme, d’acord amb el currículum educatiu i comptant amb la validació de la institució. El projecte neix quan l’Alan Fusté i en Xavier Velasco, tots dos alumni del doble grau en Enginyeria en Sistemes de Telecomunicació i Enginyeria Informàtica’20, i cofundadors de Mathew, eren estudiants a la UAB: “Teníem clar que volíem aplicar la intel·ligència artificial a l’educació posant el focus en la personalització de l’aprenentatge. Des dels seus orígens, el 2023, hem seguit en la mateixa direcció però concretant el producte”, explica Fusté, CEO de l’start-up.

M.IA

M.IA és la plataforma basada en IA que automatitza tasques i  soluciona problemes relacionats amb dades. “Reduïm processos manuals. Vam començar amb una solució genèrica que ha anat pivotant, la construïm donant resposta a les necessitats de mercat que ens plantegen els nostres clients potencials. Responsables de finances (CFO) ens ajuden a fer proves de concepte i co-creem solucions personalitzades”, explica l’Albert Gil, cofundador de M.IA, alumni d’Enginyeria Informàtica’18, i mentor del programa de Mentoria UAB. Se centren en casos d’ús específic com la planificació i anàlisi financera: analitzen el compte de resultats anual d’una empresa i plantegen diferents escenaris per ajudar-los a prendre les millors decisions estratègiques a nivell financer. El que els diferencia dels seus competidors és que permeten entendre la informació, analitzar-la i prendre les millors decisions d’una altra manera, gràcies a la IA es pot interactuar amb la informació. M.IA va néixer a la formació especialitzada AI4ALL, programa de la UAB per impulsar tecnologia i projectes emprenedors en IA. És on va sorgir la idea de negoci i es van constituir uns mesos després, el desembre de 2023.

NFT Price Floor

L’origen d’aquesta start-up el trobem a la hackaton de la Fundació Ethereum de 2021, encara que el producte es llença oficialment uns mesos més tard. Es tracta d'un comparador de preus de NFTs (actius digitals o tokens no fungibles). Són la plataforma per quan algú vol comprar un NFT, hi poden descubrir, monitoritzar, comprar i tenir informació sobre preus i beneficis dels NFTs. “Tenim molta potencialitat com a agregadors d'informació, som la porta d'entrada a totes aquelles persones que volen saber i fer gestions amb NFTs. T’acompanyen a fer tot el procés, de principi a fi”, explica David Garcia, CEO i cofundador de NFT Price Floor, i alumni d’Economia’11. El mercat dels NFT és més petit que fa uns anys, després d’un boom espectacular a principi de la dècada dels 20, s'està regulant la bombolla. Des d'un principi s'han mantingut amb la seva proposta de valor, centrant-se en l’experiència d’usuari, i aquests quatre anys de trajectòria han permès a l’start-up posicionar-se com a referent quan algú busca informació sobre NFTs. “Vam aparèixer al punt àlgid, per això sobrevivim, vam ser els primers i som un referent”, afirma el CEO, convençut que estan preparats per quan es consolidi el mercat.

Ou.Style

Samarretes personalitzables que combinen moda i tecnologia per revolucionar la manera en què socialitzem en esdeveniments i festes. Aquesta és la proposta d’Ou.Style, samarretes que connecten persones: “Amb les xarxes socials estàs sempre connectat  i sembla que estàs en contacte amb els teus amics però al món físic cada cop costa més trencar el gel amb gent nova”, explica el CEO Daniel Oliveras. La idea va sorgir al AI4ALL, quan Oliveras i l’actual gestor de compres i alumni de Física ‘23, Arnau Barrera, guanyen el concurs final dels projectes presentats. L’objectiu és fer que les interaccions siguin més espontànies i divertides, creant noves dinàmiques de socialització́ en l'oci nocturn. Les samarretes tenen incorporat un xip que permet personalitzar-la amb informació personal, xarxes socials i jocs integrats. La moda es transforma en un mitjà per teixir comunitats i crear experiències noves i memorables.

Placenet

La tecnologia disruptiva de Placenet permet parcel·lar el món digitalment: “Creem una experiència digital contextualitzada i personalitzada a qualsevol lloc que es pugui definir per coordenades geogràfiques. Fem que una aplicació es transformi en funció de qui l’obri i on es trobi físicament”, explica Guim Expósito, soci de Placenet i alumni de Bioquímica’16. Estan treballant i fent casos d'ús amb solucions a diferents verticals com Turisme, Travel, Smart city i Smart Building o Esdeveniments, canviant la manera com les persones es relacionen digitalment amb els llocs a través del seu telèfon. A la pràctica suposa que els clients d’una administració de finques, per exemple, tinguin experiències d’usuari diferenciades en funció de qui són, propietaris, llogaters o el conserge, o els clients d’un hotel tinguin accés a diferents continguts i funcionalitats en funció si es troben dintre de l'hotel, o en algun punt de la ciutat. Tot des de la mateixa aplicació, que aconseguim que es transformi, en funció del que necessiten i on estan ubicats físicament. “Fins ara les aplicacions tenen tanta informació i estan tan pensades per tothom, que els usuaris no se les descarreguen o les deixen de fer servir, perdent gran part del contingut i valor que les empreses o institucions preparen per als seus clients. Amb Placenet creem una aplicació a mida que s’adapta a cada usuari en temps real”, comenta Expósito. Tot i no tenir competidors directes, saben que diverses empreses aposten per propostes similars. Actualment són sis persones treballant a l’empresa i confien seguir creixent, conscients que és un negoci escalable.

 

Estar al 4YFN marca la diferència

Ningú s’ha volgut perdre el 4YFN. El balanç ha estat molt positiu, hi han participat 1.000 empreses, 380 ponents i més de 900 inversors que anaven de fons per valor de 60.000 M€. Els alumni UAB coincideixen que “és brutal tenir l’oportunitat d’estar en aquest aparador de la mà de la universitat, coincidir amb gent d’arreu del món amb inquietuds semblants a les teves i visibilitzar la marca”, comentava Daniel Oliveras, CEO d’Ou.Style. Una oportunitat que també valora molt positivament Guim Expósito de Placenet. Reconeix que mai s’hagués imaginat que pel fet de ser alumni, la UAB el seguiria acompanyant: “Gairebé 8 anys després de graduar-me, i haver-ho fet en un altre sector, Alumni UAB m’ha rebut amb els braços oberts i s’ha implicat impulsant-me professionalment, ajudant-nos a estar presents al 4YFN i donant a conèixer la nostra empresa”, admetia Expósito. En la mateixa línia, Alan Fusté, CEO de Mathew trobava interessant que la universitat doni veu a alumni que han emprès, “posant en valor la feina feta, mostrant el recorregut dut a terme i acompanyant-nos en el nostre creixement professional”.

L’objectiu de LexDoka per aquesta edició del 4YFN era aconseguir partners des d’on sorgissin possibles connexions amb empreses i els ajudessin a seguir obrint portes. “Estar aquí ja dona prou autoritat perquè desconeguts s’apropin a tenir un primer contacte”, assegurava el CEO, Pol Francès. Comentava que un sector com el seu –tecnologia aplicada al sector legal–, requereix de molta confiança, i un dels millors avals que poden tenir es estar vinculats a una universitat com la UAB a través d’Alumni UAB: “Sempre que se’ns vincula a la universitat influeix positivament a la nostra reputació, sobretot si es a través del web o esdeveniments presencials”. Tant l’Albert Gil com en Jordi Clarà,  CTO i CEO de M.IA, es plantejaven el 4YFN no tan per fer negoci com per donar-se a conèixer i trobar-se amb l’ecosistema start-up: “És un punt de trobada amb altres start-ups i contactes de LinkedIn, compartim inquietuds. Abans tot era 5G i ara els grans protagonistes són la IA, les dades i temes de salut”, comenta Gil. Clarà explica que s’han trobat amb un parell d’inversors, fruit del networking previ que havien fet a l’aplicació del Mobile: “Això ho haurien de millorar, pots filtrar contactes per interessos en inversió però no hi ha un filtre específic d’inversors”. Tenen clar que al 4YFN s’hi ha d’estar, no tant pel possible retorn sinó perquè si no hi ets és com si no existissis. Aquest 2025 el seu objectiu era tenir converses per definir encara més el producte i trobar clients potencials.

En Bruno Moya, CEO i fundador de GlassMusic està satisfet del seu pas pel 4YFN. Ha tingut temps per fer una ullada a altres empreses, parlar amb la competència, donar-se a conèixer, validar la idea i tenir el feedback de qui s’ha apropat per conèixer el projecte. “Estic buscant un possible partner o persones que es puguin sumar a l’equip. Aquest entorn és perfecte per trobar-ho”, admet. Un plantejament diferent del de NFT Price Floor: “Les nostres expectatives en aquest congrés que no és específic de tecnologia blockchain, eren baixes”, reconeix el seu CEO, David Garcia. Tot i així han aprofitat per conèixer altres start-ups i retrobar-se amb emprenedors, inversors i mentors. Malgrat no és un congrés que aporti valor a l’empresa, sí ho fa a nivell personal. També els ha permès la possibilitat d’explorar possibles fusions amb altres start-ups de blockchain: “Som una start-up atípica. La tendència habitual és créixer molt o morir. Nosaltres en canvi ens mantenim, és un sector que està patint i estem esperant que arribi el moment per despuntar”. 

 

Primeres experiències al 4YFN

A la Carolina Buil, estudiant de 4t d’Enginyeria Informàtica a la UAB, sempre li havia fet por emprendre i mai se li havia passat pel cap, però aquest curs forma part del programa Mentoria UAB i s’ha estrenat al 4YFN com a CEO i cofundadora de NOWS, l’aplicació que proposa als universitaris i universitàries gaudir de la universitat més enllà de l’aula. L’experiència ha servit per visibilitzar el projecte,  connectar amb alumnat universitari i tenir el seu feedback. El seu pas per la Fira ha estat molt similar al del fundador de Lopako, l’Adrián González Ortega, estudiant de 4t d’Enginyeria Informàtica i mentorat del programa Mentoria UAB. González ha aprofitat el 4YFN per donar a conèixer el seu prototip –un suport intel·ligent per la cura de l’Alzheimer que proporciona teràpies personalitzades–, i conèixer altres start-ups amb propostes similars.