Sala de premsa

Se celebra la V Jornada d'Aprenentatge Servei (ApS) a la UAB amb prop de 200 assistents

Jornada ApS

El passat 25 d’abril es va celebrar a la Facultat de Traducció i d’Interpretació la V Jornada d’Aprenentatge Servei (ApS) de la Universitat Autònoma de Barcelona amb l’assistència de prop de 200 persones entre professorat, estudiants i entitats vinculades a l’ApS de la UAB. Els estudiants Jordi Dot (Filosofia), Jordi Cano (Biologia Ambiental), Marina Picó (Ciència i Tecnologia dels Aliments) i Sandra Amigó (Criminologia) van guanyar el premi dels millors Treballs de Final de Grau d'Aprenentatge Servei per àmbit de coneixement.

29/04/2024

L’Aprenentatge Servei (ApS) és una proposta educativa en què els estudiants es formen mitjançant la participació en un projecte orientat a resoldre una necessitat real d’una comunitat per, així, millorar les condicions de vida de les persones o la qualitat del medi ambient. Participant en un projecte d’ApS, els estudiants tenen l’oportunitat de comprometre’s en una experiència que suposa aprenentatges relacionats amb el seu currículum acadèmic, desenvolupament de competències personals i un servei real a la comunitat. 

El passat 25 d’abril es va celebrar a la Facultat de Traducció i d’Interpretació la V Jornada d’Aprenentatge Servei (ApS) de la Universitat Autònoma de Barcelona amb l’assistència de prop de 200 persones entre professorat, estudiants i entitats vinculades a l’ApS de la UAB.

Aquesta cinquena edició de la Jornada ApS a la UAB constava de tres activitats diferenciades: en primer lloc, una taula rodona inaugural i l’entrega de premis als millors TFG amb metodologia ApS seguida d’una sessió de co-creació de projectes ApS i, per acabar, una fira amb estands diversos, on tant estudiants com professorat podien teixir xarxa amb entitats del tercer sector per engegar en el futur nous Treballs de Final de Grau amb metodologia d’Aprenentatge Servei.

La vicerectora d’Estudis i de Qualitat Tatiana Rovira, i Olga Torres, degana de la Facultat de Traducció i d’Interpretació, van donar la benvinguda a les més de cent persones que van omplir la sala en l’acte inaugural de la Jornada.

Tot seguit, es va donar pas a la taula rodona que moderava Eva Castells, professora de la Facultat de Veterinària, on es va debatre com la sostenibilitat de les relacions professorat-entitats afecta la qualitat dels projectes d’ApS.

La discussió comptava amb ponents que representaven tant a entitats del territori que ja han acompanyat amb anterioritat treballs universitaris amb metodologia ApS, com amb professorat que ha utilitzat l’ApS a les seves facultats. Les representants de les entitats van ser Anna Farrés, directora de l’Institut Escola Pla de l’Avellà de Cabrera de Mar, i Irene Fitera, tècnica d'atenció a les persones a l'Ajuntament de Corbera de Llobregat. Pel que fa al professorat, hi van participar, d’una banda, Albert Casals i Cristina Gonzàlez, de la Facultat de Ciències de l’Educació, i d’una altra Ana Barajas i Sílvia Edo, de la Facultat de Psicologia.

Un cop acabada la taula rodona, es va donar pas a l’entrega de la III edició dels Premis als millors TFG amb metodologia d’ApS de la UAB realitzats el curs passat. En aquesta darrera edició es van premiar 11 treballs de 8 facultats de la UAB, que es van dur a terme en col·laboració amb diferents entitats i institucions del territori, com ara museus, ajuntaments, escoles i associacions, entre d'altres.

D'entre les entitats que van participar en els TFG premiats hi ha la Comissió Catalana d'Ajuda al Refugiat, l'Ajuntament de Rubí, l'Arcàdia Can Batlló, el Centre Penitenciari Quatre Camins, Actuavallès, el Grup de Natura Freixe-Reserva Natural de Sebes, CHAPTER2 i el projecte comunitari de Bellpuig. Aquí es pot consultar la llista de premiats

D'entre aquests treballs se’n van destacar quatre, un per cada àmbit de coneixement en què la UAB classifica els seus estudis, els quals van ser lliurats per la vicerectora d’Estudis i de Qualitat, Tatiana Rovira, i el director de la FAS, Jordi Prat.

Els estudiants Jordi Dot (Filosofia), Jordi Cano (Biologia Ambiental), Marina Picó (Ciència i Tecnologia dels Aliments) i Sandra Amigó (Criminologia) van guanyar el premi dels millors Treballs de Final de Grau d'Aprenentatge Servei per àmbit de coneixement.

En l'àmbit d'Arts i Humanitats, el premi va ser pel treball "En el si del testimoni: resignificació de l'estatut de la veritat de la figura del testimoni per a la transformació social i la justícia epistèmica", de l'estudiant del grau de Filosofia Jordi Dot Serrat, tutoritzat per Begonya Sáez Tajafuerce i fet en col·laboració amb el Museu de la Vida Rural.

Pel que fa a l'àmbit de Biociències, Ciències i Tecnologies, es va premiar el treball "Gestió de plagues de corcs marins fent ús d'un recobriment plàstic: cas pràctic al Museu de la Pesca de Palamós", que va fer Jordi Cano Serra del grau de Biologia Ambiental. És un treball tutoritzat per Anna Soler Membrives i fet en col·laboració amb el Museu de la Pesca de Palamós.

En l'àmbit de les Ciències de la Salut, es va premiar el treball de l'estudiant de Ciència i Tecnologia dels Aliments Marina Picó Llamas, amb un treball sobre l'acrilamida als aliments, realitzat amb l'INS Ribot i Serra de Sabadell, un centre d'alta complexitat. El TFG va ser tutoritzat per la professora Eva Castells Caballé.

I finalment pel que fa a l'àmbit de les Ciències Socials i Jurídiques, va guanyar el premi l'estudiant de Criminologia Sandra Amigó Trujillo, amb el TFG "Programa CrimiCEHa. Programa contra el acoso escolar", tutoritzat per la professora Esther de la Encarnación Ordóñez i fet amb el Col·legi Mare de Déu de la Mercè de Sant Feliu de Llobregat.

En acabar l’entrega de premis, es va iniciar la sessió de co-creació de projectes amb metodologia ApS, en la qual membres de diferents entitats i del professorat han treballat conjuntament, agrupats en quatre temàtiques segons el seu àmbit de coneixement i d’actuació: salut i vulnerabilitat, sostenibilitat i medi ambient, justícia global, i educació i formació. L’objectiu de l’activitat era posar en comú estratègies per desenvolupar un projecte ApS, alhora que establir una via de comunicació entre els diferents assistents per l’elaboració de futurs treballs amb metodologia ApS.

Finalment, ja entrat el migdia, es va organitzar una fira d’entitats, amb estands a l’exterior, oberts a la participació de tota la comunitat universitària. Tant professorat com alumnat podien apropar-se a qualsevol de les 13 entitats que van muntar un estand per compartir visions, experiències i qui sap si futurs Treballs de Final de Grau amb metodologia ApS.