La UAB, millor connectada en transport públic

Estació UAB FGC

Les millores que Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) posarà en marxa a la línia Barcelona-Vallès a partir del 9 de desembre permetran que augmenti la freqüència de pas de trens a la UAB un 37 % en hora punta (de 7.30 a 9.30 h) i un 9 % durant la resta de dia. RENFE Rodalies també està fent importants millores en línies que arriben a Cerdanyola Universitat i que veuran la llum ben aviat.

30/11/2022

Amb aquest increment s’assoleix la màxima capacitat d’aquesta línia que uneix Sabadell, Terrassa, Sant Cugat, Rubí, la UAB, Sant Quirze del Vallès i Bellaterra amb el centre de Barcelona, una línia que l’any 2019 va arribar al rècord de 66,3 milions de desplaçaments.

Les freqüències dels FGC en hores punta augmentaran i seran cada 5 minuts cap a Terrassa i Sabadell i cada 2,5 minuts cap a Sant Cugat. Així, es passa de 22 a 24 trens per hora i sentit a Sant Cugat en l’hora punta i de 6 a 12 trens per hora i sentit a Sabadell i Terrassa. Circularan el doble de trens per comunicar Barcelona amb Sabadell i Terrassa, un 37 % més amb la UAB, un 22 % més amb Sant Cugat i un 20 % més amb Rubí.

Així, doncs, les línies S6 Universitat Autònoma i S7 Rubí es perllonguen fins a Sabadell i Terrassa i desapareixeran com a línies, i els trens passaran a les línies S1 i S2. Pel que fa a la línia S5 Sant Cugat, també desapareix i el servei queda absorbit per les circulacions de les línies S1 i S2. Per tant, a partir d’ara els trens S1 i S2 pararan a totes les estacions i cobriran el servei i les parades de les actuals línies S5, S6 i S7.

Amb aquest increment s’assoleix la màxima capacitat d’aquesta línia que uneix Sabadell, Terrassa, Sant Cugat, Rubí, la UAB, Sant Quirze del Vallès i Bellaterra amb el centre de Barcelona, una línia que l’any 2019 va arribar al rècord de 66,3 milions de desplaçaments.

Els FGC són el transport públic més utilitzat per arribar a la UAB (un 33,9%), seguida de RENFE (19,4%) i dels autobusos interurbans (11,1%), segons la darrera Enquesta d'Hàbits de Mobilitat de la Comunitat Universitària de la UAB 2019. En total, el 64,3 % de la comunitat UAB hi arriba en transport públic.

Millores a Rodalies de RENFE

RENFE també està millorant les seves infraestructures; les persones que venen a la UAB amb aquest transport aniran veient aquestes millores paulatinament. Així ho va assegurar el coordinador del Pla de Rodalies de Catalunya, Pere Macias, a la Taula de Mobilitat de la UAB – òrgan format per agents implicats com ara la Generalitat de Catalunya, l’ATM, l’AMB, els operadors de transport públic per carretera i ferroviari i els ajuntaments de Cerdanyola del Vallès o Sabadell, entre d’altres— que va tenir lloc a la UAB el passat 18 de novembre, amb una nombrosa assistència de participants.

Pere Macias va explicar algunes millores a RENFE referents al Vallès Occidental. Sobre la connexió d’alguns municipis amb la UAB, va afirmar que la R8 ben aviat doblarà la freqüència de pas i serà d’uns 30 minuts. A més, la R1, que connecta la UAB amb moltes de les poblacions del Baix Llobregat sud, arribarà a Cerdanyola Universitat quan acabin les obres pel soterrament de la via fèrria de Sant Feliu de Llobregat, cap al 2026.

També va explicar que tots els trens de la R1 i R2 aniran en composició doble, cosa que significarà més capacitat, i que dels 271 trens que té Rodalies se’n posaran 100 de nous. El Pla de Rodalies de Catalunya preveu ampliar el nombre d’usuaris de l’àrea de 410.000 el 2019 a 600.000 el 2030.

També va concretar que es connectaran línies que ara són inconnexes, com la R3 (Vic) amb la R8 i la R4 (Manresa) amb la R8, s’ampliaran estacions a Terrassa i Sabadell i s’augmentarà la capacitat de les línies doblant vies, actuació que farà incrementar la velocitat comercial (per exemple, la R7 amb un salt de moltó a Cerdanyola).

Autobusos i bicicletes

Pel que fa als autobusos interurbans que connecten la UAB amb diferents municipis, s’ha posat sobre la taula l’excés de demanda a principi de curs que, en alguns casos com Manresa, s’ha resolt. Pel que fa a la línia E3, que ve de Cerdanyola, encara s’està treballant amb la Generalitat de Catalunya per tal que l’empresa faci els canvis corresponents per millorar el servei.

Pel que fa a la bicicleta, en aquesta mateixa Taula de Mobilitat es va informar que el carril bici que va de la UAB a Badia del Vallès s’està executant tal com estava previst i podrà entrar en funcionament cap a finals d’any. Quant a la via verda pel campus que estava prevista, s’ha hagut d’aturar per un canvi en l’administració que l’ha d’executar.

 

 

Horaris Rodalies: https://rodalies.gencat.cat/ca/horaris/index.html

Horaris FGC: https://www.fgc.cat/linies-i-horaris/