La Fundació UAB

Anna Zinenko, professora ucraïnesa: 'el millor que puc fer és orientar als alumnes perquè facin quelcom útil per al seu desenvolupament i també per a aquesta situació'

Entrevista a Anna Zinenko, subtítols espanyol

La professora explica com ha viscut amb tristesa la situació al seu país i el periple dels seus pares per arribar de Kíiv a Catalunya des de l’inici de la guerra. Fa 7 anys que fa docència a Study Abroad i al Grau en Turisme, on ha traslladat a les aules solucions per a les famílies refugiades i com la comunicació intercultural crea espais per a l’entesa i el diàleg.

31/03/2022

Anna Zinenko és ucraïnesa i va venir a Barcelona per estudiar el Màster oficial en Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social de la UAB. Al 2015, després de doctorar-se, va començar a treballar com a professora a la Corporació UAB per Study Abroad, als programes específics per a estudiants internacionals.

La matinada del 24 de febrer, els pares de l’Anna havien d’agafar un vol de Kíiv a Barcelona que es va haver de cancel·lar sobtadament. En aquells instants, Rússia iniciava l’ofensiva militar a Ucraïna que encara continua. “La meva mare em va dir, amb veu calmada, que els havien evacuat de l’aeroport perquè hi havia bombardejos i tirotejos”, narra Zinenko.

Segons l’ACNUR, des de l’inici del conflicte més de 10 milions de persones s’han hagut de desplaçar o refugiar fora del país. A Catalunya, ja són prop de 14.000 les persones arribades d’Ucraïna que han estat acollides tant per les organitzacions com per la xarxa familiar.

Els pares de l’Anna ja estan a Sant Cugat, on ella resideix, després de passar la frontera amb Moldàvia i agafar un avió a Romania. Però encara hi té família: “Tinc un cosí d’11 anys a Ucraïna que fa un mes que ni surt a l’exterior ni estudia, com la majoria dels nens que s’han hagut de quedar”.

Li preocupa que la situació cada dia és pitjor i de més magnitud, i amb greus conseqüències a llarg termini. Insisteix que cal continuar oferint suport a la comunitat ucraïnesa sigui donant medicaments i equipaments, o a través de l’acollida de famílies.

Al març, la Corporació UAB va organitzar diversos punts de recollida de material gràcies a la col·laboració d’un estudiant del Grau en Prevenció i Seguretat Integral –Casa Convalescència segueix com a punt de recollida permanent-, i també ha posat a disposició habitatges de Vila Universitària per allotjar persones refugiades.

Els efectes del conflicte, a l’aula

Per a Anna Zinenko, els primers dies del conflicte van ser molt estressants. “Al principi em va costar parlar-ne perquè com a professora havia de mantenir la meva imparcialitat i integritat, vaig necessitar un temps per processar, entendre i analitzar des de diferents perspectives”, assenyala.

La guerra a Ucraïna també s’ha analitzat des de diverses perspectives en algunes assignatures d’Study Abroad, on el conflicte va despertar “curiositat” entre els estudiants i el professorat va mostrar un “gran interès” a integrar-ho a les aules, segons destaca Zinenko.

A una classe de l’assignatura d’International Communications, la docent va convidar a la sociòloga i investigadora russa Svetlana Buko, qui ha viscut durant 7 anys a Ucraïna. La professional va centrar la sessió en la comunicació intercultural, mitjançant la qual es pot preservar el balanç i l’entesa entre cultures, i crear espais segurs per a les persones afectades tant a les aules com a les organitzacions.

La docent Claudia Issa també va organitzar una ponència d’Oleksandra Molotkova, periodista ucraïnesa resident a Catalunya, que va explicar la situació actual al país i l’impacte de la guerra en la població.

A l’assignatura Doing Business in Emerging Markets, impartida per Anna Zelno, els estudiants internacionals van poder parlar virtualment amb Olena Mykhailenko, experta en Indústries Culturals i Creatives a l’Ukranian Cultural Foundation i EU4Culture; i Danylo Shchohol, activista en diplomàcia pública ucraïnès, per conèixer la seva visió sobre el conflicte.

“Crec que el millor que puc fer és orientar els alumnes perquè facin alguna cosa útil per al seu desenvolupament i també per aquesta situació”, comenta Anna Zinenko.

Al Grau en Turisme ha proposat als estudiants preparar una guia videogràfica per als ciutadans ucraïnesos que arriben a Espanya amb consells sobre què saber sobre la comunitat local i evitar qualsevol tipus de conflicte. Per a ella, les dues cultures són molt diferents i confia que serà una eina molt útil, també per a les famílies que acullen.