La Fundació UAB

Sentiment de pertinença a través del coneixement mutu, valors comuns i símbols d'identitat: eixos de la jornada formativa de la Corporació UAB

Recull d'imatges de la jornada formativa per al personal de la Corporació UAB

Un diccionari, una navalla multiús, una bufanda, una bola d'estrès. En aparença, objectes sense relació, excepte per als seus propietaris, que les van triar per representar-los durant una de les tres dinàmiques en equip de la jornada de formació per al personal de la Corporació UAB. La sessió, centrada en el sentiment de pertinença, es va celebrar a Casa Convalescència el divendres 13 de gener.

16/01/2023

La importància del sentiment de pertinença radica en els dos valors que sorgeixen quan es manifesta dins un equip: la solidaritat i la companyonia, que treuen el millor de cadascú, creen cohesió i immunitzen el grup de la crítica externa.

La jornada formativa, a la que van assistir més d'un centenar de membres del personal de la Corporació, va comptar amb Pep Marí, Alumni de Psicologia i Màster en Psicologia de l'Esport, com a conductor. Formador d’empreses i conferenciant, llicenciat en Psicologia i màster en Psicologia de l’Esport per la UAB, és autor dels llibres “Aprendre dels campions” i “Liderar equips compromesos”.

Després d'unes paraules de benvinguda de la vicepresidenta executiva de la FUAB, Maria Espadalé, el formador va obrir la sessió donant les gràcies tres vegades -el què va anomenar "un ritual sagrat"- i avisant els assistents de què els faria participar de valent, ja que "s'aprèn el què es practica".

Previ a fer treballar en equip als assistents, el formador va voler fer-los partícips dels objectius que s’havia fixat per a aquesta jornada: un, conscienciar de la necessitat de cultivar el sentiment de pertinença, entès com el sentiment d’orgull pel fet de pertànyer a un col·lectiu, i dos, aportar eines per poder desenvolupar-lo. 

 

Tres activitats participatives i una reflexió

Com a preàmbul de la primera activitat participativa, per a la que havia sol·licitat als assistents un objecte personal, el formador va explicar la diferència entre el respecte per l’altre, que és un fet intel·lectual, i l’admiració, entesa des de la moderació, que té un component emocional i que requereix del coneixement mutu. I és aquí on la navalla, el diccionari, la bola d’estrès o la bufanda van entrar en joc: en equips de deu persones, cadascú va haver de mostrar el seu objecte personal i explicar per què l'havia triat. Un membre de cada equip havia de recollir les petites històries per glossar-les en dues úniques paraules i compartir-les amb tots els assistents, al final de l’activitat. Identitat, diversitat, superació, connexió, experiències o sentiments són només alguns dels mots escollits entre tots per definir les emocions despertades.

La segona activitat participativa va estar centrada en els valors, un dels tres aspectes que cal compartir per formar equip, juntament amb els objectius i el nivell d’implicació. Per ajudar a determinar els quatre principals que caracteritzen a la Corporació, de nou es va agrupar els assistents de deu en deu, demanant a cada equip que establís, de forma consensuada, la seva tria de quatre. Dels més de vint substantius sorgits de les deliberacions, els quatre més identificatius per la FUAB van ser vocació de servei, respecte, compromís i diversitat.

Per acabar la part participativa, el formador va demanar, per tercera vegada, fer grups. Aquest cop, per contribuir a fomentar símbols d'identitat, a través dels quals es transmeten els valors definits en l'activitat anterior, i que són els lemes, els rituals i els objectes. Cada equip havia de pensar en un lema i en un ritual, que, malauradament, no es van poder posar en comú per motius de temps, però que alguns assistents van sol·licitar al formador en acabar.

En la reflexió final, el formador es va passejar per la sala i va preguntar a tres assistents a l'atzar, "Amb què et quedes d'aquesta sessió?". La dificultat de cultivar el sentiment de pertinença a nivell de corporació -comparat amb equips petits o departaments-, el repte de superar egoismes i la psicologia com a eina en la què inverteix una organització per augmentar el sentiment de pertinença van ser les tres respostes que van servir de cloenda a una jornada dinàmica, en la què els assistents van gaudir i participar activament.