Sala de premsa Premsa i mitjans

La UAB acull la II Jornada estatal "Llegim en Parella"

LlegimenParella
Les escoles que estan portant a terme "Llegim en Parella" tindran l'ocasió de compartir les seves experiències i conèixer alguns dels resultats i estudis que s'han fet sobre aquest programa que té l'objectiu de reunir parelles d’alumnes del mateix curs amb un grau diferent de competència lectora i que aprenen oferint-se ajuda.

04/05/2016

El dissabte, 7 de maig, un centenar de mestres d'escoles de tot Catalunya, principalment, i també les Illes Balears, Navarra i País Basc, que estan portant a la pràctica aquest programa pedagògic per millorar la competència lectora en els seus centres, participaran en la trobada a UAB-Casa Convalescència.


A més de posar en comú les experiències d'aquest programa que impulsa la UAB des de fa més de 10 anys en les seves variants en català, castellà i basc, en la jornada també es presentaran dos programes més que tracten de la tutoria entre iguals (peer tutoring): un estudi sobre el programa "Reading in Pairs" (en anglès) i el programa "Raonem en parella" (per a la resolució cooperativa de problemes en la vida quotidiana"), que s'estan duent a terme en diferents escoles.

Els docents que participaran en aquesta trobada, que estan portant a terme "Llegim en Parella" en els seus centres educatius, tindran l'ocasió de compartir les seves experiències i conèixer alguns dels resultats i estudis que s'han fet sobre aquest programa que té l'objectiu de reunir parelles d’alumnes, amb grau diferent de competència lectora i que aprenen oferint-se ajuda (l'anomenada metodologia "peer tutoring" i aprenentatge cooperatiu).

UAB-Casa Convalescència, a Barcelona (Hospital de Sant Pau- C/Sant Antoni Maria Claret, 117) acollirà aquesta trobada estatal de "Llegim en parella", des de les 9 hores i fins a les 14 hores, que ha permès la millora de la competència lectora a alumnes de  centenars de centres educatius de tot l'Estat espanyol.

Aquest programa el va impulsar fa més de 10 anys el Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals (GRAI), de l’Institut de Ciències de l'Educació (ICE) de la UAB. Es va posar en marxa el curs 2005-2006, amb resultats molt positius. Durant aquests anys milers d'alumes de Catalunya, el el País Basc, Illes Balears i Navarra, han participat en ell, amb el suport dels governs de cada comunitat autònoma. Centenars d'escoles han seguit la metodogia impulsada pel grup de recerca de la UAB per tal que el seu alumnat millorés la competència lectora.

S'han fet tres tesis que permeten veure'n les seves potencialitstas. Part els resultats es presentaran a la jornada. En aquests moments hi ha un centenar de centres a l'Estat que l'estan portant a la pràctica. A Catalunya, molts ja estan en el 3er any del seu seguiment. En la xarxa -portant el programa i rebent formació en parelles de mestres i entre mestres- actualment hi ha 30 escoles.

"L'aprenentatge entre iguals compta amb àmplies evidències científiques sobre la seva efectivitat. Utilitza les diferències entre les persones com a mecanisme d'aprenentatge", explica el professor i investigador David Durán, coordinador del Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals (GRAI) de la UAB.

Un indicatiu del balanç positiu és el traspàs a altres programes mitjançant la mateixa metodologia. Així, en la jornada també es presentaran dos programes més que tracten de la tutoria entre iguals (peer tutoring): un estudi i balanç sobre el programa "Reading in Pairs" (en anglès) i el programa "Raonem en parella" (per a la resolució cooperativa de problemes en la vida quotidiana, una competència que ben aviat l'Informe PISA en treurà resultats). Aquests programes ja estan funcionant en diferents escoles. La professora d'Eduació Primària i membre del GRAI, Maite Oller, i les professores de la Facultat de Ciències de l'Educació de la UAB, Marta Flores i Ester Miquel, en presentaran els resultats.

Els resultats del programa "Llegim en Parella" s'han recollit en un llibre internacional com una de les tres experiències europees de tutoria entre iguals més consolidada.

El propòsit d’aquesta Jornada és doble. Per un costat, compartir les experiències dels darrers cursos en els centres al voltant d’aquests programes, fent aportacions sobre com millorar la seva implementació i sostenibilitat. Per l’altre, continuar avançant en el coneixement teòric i de recerca, i donar a conèixer les vies per a incorporacions de nous centres als diferents programes. A més, hi haurà una conferència sobre el concepte "Aprensenyar" o com els alumnes poden aprendre ensenyant als seus companys, a càrrec de David Durán, coordinador del GRAI i professor de la Facultat de Ciències de l'Educació de la UAB.

La metodologia consisteix en reunir parelles d’alumnes del mateix curs amb un grau diferent de competència lectora que aprenen oferint-se ajuda pedagògica. La tutoria entre iguals, coneguda com a peer tutoring, és recomanada per diverses publicacions i institucions especialitzades en educació com ara l’Agència Europea per a l’Educació Especial o la UNESCO.

"Llegim en Parella" ha estat guardonat amb el segell distintiu “Buena Práctica Iberoameriana Leer.es” del Ministeri d’Educació, Cultura i Esports.

II JORNADA ESTATAL LLEGIM EN PARELLA/LEEMOS EN PAREJA/BIKOTEKA IRAKURTZEN:
http://grupsderecerca.uab.cat/grai/content/programa-de-la-ii%C2%AA-jornada-estatal-de-llegim-en-parella