Sala de premsa Premsa i mitjans

Educadors i professionals debaten sobre aprenentatge situat i connectat

Inauguració del IV Congrés Internacional EDO
El congrés internacional de l'EDO arriba a la quarta edició. Tindrà lloc de l'11 al 13 de maig, al Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada. La trobada permetrà conèixer les darreres recerques i experiències en aprenentatge informal i nous formats d'aprenentatge.

04/05/2016

L'Equip de Desenvolupament Organitzacional (EDO) de la UAB organitza el seu quart congrés internacional els dies 11, 12 i 13 de maig, al Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (CEJFE) de Barcelona. El congrés, titulat "Aprenentatge situat i aprenentatge connectat: implicacions per al treball", s'estructurarà en cinc conferències principals i diversos simposis, tallers i taules rodones. A més, l'EDO realitzarà la seva trobada anual el dia anterior, 10 de maig, també a la seu del CEJFE.

Aquesta trobada permetrà conèixer els darrers estudis relacionats amb l'aprenentatge informal i els nous formats d'aprenentatge, compartir experiències sobre la promoció de l'aprenentatge al lloc de treball o impulsar el desenvolupament de nous formats d'aprenentatge en les organitzacions, entre altres objectius. Hi participaran tant docents i investigadors experts en la matèria com representants del món professional: tècnics de recursos humans, formadors, gestors de centres de formació, etc.

Aprenentatge a partir de l'experiència

A la inauguració del congrés, que ha tingut lloc aquest matí, Ferran Sancho, rector de la UAB, ha lloat la "vitalitat" de l'EDO que demostra la realització d'aquest quart congrés internacional, i ha destacat la col·laboració amb l'administració de la Generalitat que suposa la trobada, especialment pel que fa al paper de la universitat com a "transferidora de coneixement a la societat".

Joaquín Gairín, director del congrés i degà de la Facultat de Ciències de l'Educació de la UAB, ha destacat la idea de l'aprenentatge "a partir de l'experiència, d'allò que es fa", i ha subratllat el concepte d'aprenentatge situat perquè, segons ha afirmat, l'aprenentatge "no es pot separar del lloc on es produeix", tot fent notar la importància en aquest sentit del lloc de treball i dels espais d'oci, on la formació està "vinculada a situacions concretes".

Per la seva banda, Meritxell Masó, secretària d'Administració i Funció Pública de la Generalitat, ha dissertat sobre els "canvis socials i tecnològics que afecten l'aprenentatge i el coneixement a les organitzacions". I Gabriel Capilla, director del CEJFE, ha fet cinc cèntims sobre el paper de la institució que dirigeix i ha fet una crida a "aprofitar" el congrés per "intercanviar experiències i coneixements".

Nous formats d'aprenentatge

La primera conferència tindrà lloc l'11 de maig, a les 9,30 h, i serà pronunciada per George Siemens, investigador de l'Athabasca University (Canadà), que parlarà de dades massives i anàlisi d'aprenentatge. La segona xerrada serà a les 15,30 h: Julio Cabero, catedràtic de didàctica i organització escolar de la Universidad de Sevilla, dissertarà sobre la creació i gestió del coneixement corporatiu.

La segona jornada del congrés s'iniciarà a les 9,30 h del 12 de maig, amb la conferència de Stephen Bellet, professor de la Griffith University (Austràlia), que tractarà sobre l'aprenentatge mimètic a la feina. La quarta conferència del congrés tindrà lloc a les 15,30 h i serà oferida per Harold Jarche, director de l'empresa consultora Jarche Consulting (Canadà), que parlarà sobre el domini de l'aprenentatge personal.

La conferència de cloenda del congrés anirà a càrrec de José Antonio Marina, catedràtic en filosofia de la Universidad Complutense de Madrid, a les 12 h del dia 13. Marina parlarà sobre nous formats d'aprenentatge.

L'EDO col·labora amb el CEFJE des del 2010 en l'organització d'aquest congrés, que s'ha vingut realitzant biennalment fins arribar enguany a la quarta edició. L'EDO és un espai de trobada, intercanvi i promoció d'idees i recerques en el camp de les organitzacions educatives de diferents tipus: centres no universitaris, universitats, centres de formació ocupacional, organitzaciones de salut, etc. Els objectius del grup estan relacionats amb l'anàlisi de les organitzacions formatives, l'estudi dels processos de canvi i la utilitat de les estratègies de millora.

Jornada anual de l'EDO

D'altra banda, el 10 de maig, la seu del CEJFE acollirà també la VII Jornada EDO "Treballar en i amb xarxes socials a les organitzacions educatives", una trobada anual per presentar les accions desenvolupades pels diferents subgrups de l'EDO i establir sinergies entre els seus membres i entitats externes.

La jornada serà inaugurada per Xavier Ribes, comissionat del rector de la UAB per a la Societat de la Informació, i es desenvoluparà entre les 9,30 i les 19,30 h. Inclourà una presentació del moment actual dels diferents subgrups de l'EDO (actuacions, identificació d'estratègies i valoració del seu funcionament), les presentacions dels estudis rellevants en marxa i l'activitat formativa “Les xarxes socials com a instrument per a la formació i investigació", que serà oferida per Dolors Reig, fundadora de l'acadèmia El Caparazón.

La trobada comptarà amb l'assistència de membres i col·laboradors del Grup EDO provinents de, a més de la UAB, de la Universidad de ALcalá, la Universidad de Granada, la Universitat de Lleida, la Universitat Internacional de Catalunya, l'Instituto Universitario ACJ (Uruguai) i la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (Xile), així com experts d'altres grups col·laboradors de l'EDO.

Més informació: IV Congrés Internacional EDO: "Aprenentatge situat i aprenentatge connectat: implicacions per al treball"
VII Jornada EDO "Treballar a i amb xarxes socials a les organitzacions educatives"