- Microcredencial UAB
- Codi de l'estudi: 5191/101
- 101a edició
- Modalitat: Presencial
- Crèdits: 6 ECTS
- Inici: 17/01/2026
- Final: 01/03/2026
- Places: 25
- Orientació: Professional
- Preu: 360 €
-
Preu especial 108 €
Col·lectiu d'aplicació: Import amb el descompte del Fons NextGenerationUE aplicat
- Idioma de docència: Català
- Lloc: Facultat de Ciències de l'Educació - UAB
La divisió entre natura i cultura ha estat un pilar fonamental en la nostra comprensió del món. No obstant això, aquesta separació rígida es mostra cada vegada més insuficient alhora de mostrar la complexitat dels reptes ambientals als quals ens enfrontem.
La natura no és un escenari estàtic sobre el qual es desplega la vida humana, sinó un agent actiu amb el qual coevolucionem. Aquesta microcredencial s'adreça principalment a docents i professionals de l'educació que vulguin incorporar pràctiques artístiques vinculades a la natura com a eina pedagògica, de mediació i de connexió amb el territori. També s'obre a altres perfils interessats en la intersecció entre art, sostenibilitat, matèria i educació: artistes, educadores ambientals, mediadors culturals o agents de canvi. Les metodologies pròpies del pensament i la pràctica artística faciliten espais de reflexió crítica. L'art esdevé un camp de coneixement que situa el procés -i no només el resultat- al centre. En aquest context, el camí que emprenem és tan rellevant com el destí, i les troballes inesperades esdevenen brúixoles del nostre fer creatiu.
El programa proposa una immersió artística i sensorial en el món dels pigments minerals i les tintes vives, a través d'un recorregut vivencial que combina teoria, pràctica i experimentació artística. La natura es converteix en el nostre laboratori, estudi i referent. Fent ús dels elements que ens ofereix, ens aproparem, sobretot, a una forma de fer que descobrirem al llarg del procés a través d'un diàleg imprescindible, fèrtil i sorprenent.
El programa es desplega en tres fases que conviden a una pràctica activa i creativa:
Observar
Activació sensorial i visual a partir de l'observació de l'entorn, la recollida de materials i la descoberta de referents artístics. Construïm una nova forma d'estar i fer, oberta, porosa i sostenible.
Transformar
A través del processament dels materials, elaborarem pigments minerals i tintesbotàniques. Explorarem tècniques pictòriques tradicionals i experimentals, així com la creació d'eines i suports propis, expandint els límits del fer artístic.
Crear
Un cop incorporades les tècniques, obrirem un espai de creació oberta on el dibuix esdevé eina d'exploració visual i gestual. Aquesta fase culmina amb una proposta artística personal o compartida que articula l'experiència i el coneixement generat.
La microcredencial es desenvoluparà a la Universitat Autònoma de Barcelona, explorant els seus rodals per facilitar una pedagogia expandida, col·lectiva i sensible als espais que habitem. Obrirem processos d'aprenentatge actius, oberts i col·lectius (accés a l'educació inclusiva, equitativa i de qualitat ODS 4) per apropar a les participants des de metodologies artístiques a la consciència sobre la biodiversitat, per a prendre consciència de la necessitat d'aprendre sobre la convivència (reducció de les desigualtats ODS 10, i a la igualtat de gènere ODS5) per a finalment pensar juntes com, des de l'educació i des de l'art podem crear pràctiques que apropin a la consciència i a l'acció, i així poder contribuir a l'acció pel clima (ODS 13). Les practiques i les tècniques proposades durant tot el procés apropen a les participants en l'ús de matèries primeres sostenibles, a l'estalvi de recursos i la reducció de residus (ODS 15).
- Introducció a la recerca matèrica i visual com a pràctica pedagògica.
- Observació de l'entorn i recollida respectuosa de materials naturals.
- Processament de pigments minerals i tintes botàniques amb tècniques artesanals.
- Exploració de referents artístics i pensament ecològic.
Pràctica artística i documentació del procés:
- Creació d'eines i suports propis per a la pràctica pictòrica.
- Desenvolupament d'un projecte artístic vinculat a l'experiència personal i territorial a través del dibuix.
- Documentació del procés: quadern de recerca, registre visual i reflexió compartida.
Especialització en educació artística amb un enfocament ecofeminista a escoles, instituts de secundària i institucions d'art, i en educació a través de les arts amb un enfocament pluridisciplinar. Docència i educació en els vincles entre art i natura.
La natura no és un escenari estàtic sobre el qual es desplega la vida humana, sinó un agent actiu amb el qual coevolucionem. Aquesta microcredencial s'adreça principalment a docents i professionals de l'educació que vulguin incorporar pràctiques artístiques vinculades a la natura com a eina pedagògica, de mediació i de connexió amb el territori. També s'obre a altres perfils interessats en la intersecció entre art, sostenibilitat, matèria i educació: artistes, educadores ambientals, mediadors culturals o agents de canvi. Les metodologies pròpies del pensament i la pràctica artística faciliten espais de reflexió crítica. L'art esdevé un camp de coneixement que situa el procés -i no només el resultat- al centre. En aquest context, el camí que emprenem és tan rellevant com el destí, i les troballes inesperades esdevenen brúixoles del nostre fer creatiu.
El programa proposa una immersió artística i sensorial en el món dels pigments minerals i les tintes vives, a través d'un recorregut vivencial que combina teoria, pràctica i experimentació artística. La natura es converteix en el nostre laboratori, estudi i referent. Fent ús dels elements que ens ofereix, ens aproparem, sobretot, a una forma de fer que descobrirem al llarg del procés a través d'un diàleg imprescindible, fèrtil i sorprenent.
El programa es desplega en tres fases que conviden a una pràctica activa i creativa:
Observar
Activació sensorial i visual a partir de l'observació de l'entorn, la recollida de materials i la descoberta de referents artístics. Construïm una nova forma d'estar i fer, oberta, porosa i sostenible.
Transformar
A través del processament dels materials, elaborarem pigments minerals i tintesbotàniques. Explorarem tècniques pictòriques tradicionals i experimentals, així com la creació d'eines i suports propis, expandint els límits del fer artístic.
Crear
Un cop incorporades les tècniques, obrirem un espai de creació oberta on el dibuix esdevé eina d'exploració visual i gestual. Aquesta fase culmina amb una proposta artística personal o compartida que articula l'experiència i el coneixement generat.
La microcredencial es desenvoluparà a la Universitat Autònoma de Barcelona, explorant els seus rodals per facilitar una pedagogia expandida, col·lectiva i sensible als espais que habitem. Obrirem processos d'aprenentatge actius, oberts i col·lectius (accés a l'educació inclusiva, equitativa i de qualitat ODS 4) per apropar a les participants des de metodologies artístiques a la consciència sobre la biodiversitat, per a prendre consciència de la necessitat d'aprendre sobre la convivència (reducció de les desigualtats ODS 10, i a la igualtat de gènere ODS5) per a finalment pensar juntes com, des de l'educació i des de l'art podem crear pràctiques que apropin a la consciència i a l'acció, i així poder contribuir a l'acció pel clima (ODS 13). Les practiques i les tècniques proposades durant tot el procés apropen a les participants en l'ús de matèries primeres sostenibles, a l'estalvi de recursos i la reducció de residus (ODS 15).
Continguts
Recerca matèrica i connexió amb l'entorn:- Introducció a la recerca matèrica i visual com a pràctica pedagògica.
- Observació de l'entorn i recollida respectuosa de materials naturals.
- Processament de pigments minerals i tintes botàniques amb tècniques artesanals.
- Exploració de referents artístics i pensament ecològic.
Pràctica artística i documentació del procés:
- Creació d'eines i suports propis per a la pràctica pictòrica.
- Desenvolupament d'un projecte artístic vinculat a l'experiència personal i territorial a través del dibuix.
- Documentació del procés: quadern de recerca, registre visual i reflexió compartida.
Sortides professionals
La microcredencial està pensada per a la formació de professionals vinculats a l'Educació, la Cultura i l'Art.Especialització en educació artística amb un enfocament ecofeminista a escoles, instituts de secundària i institucions d'art, i en educació a través de les arts amb un enfocament pluridisciplinar. Docència i educació en els vincles entre art i natura.
Beques i ajuts
Consulta tota la informació sobre possibilitats de beques i ajuts a la pàgina de beques, ajuts i convocatòries UAB.
Centres responsables
Escola de Formació Permanent
Centres col·laboradors
Departament d'Educació i de Formació Professional de la Generalitat de Catalunya
Contacte
Montserrat Marmol Codina
Telèfon: 935812651