Fira virtual de màsters, postgraus i doctorats UAB

Sessions informatives amb les direccions i coordinacions. Del 6 al 10 d'octubre: Inscripcions obertes!

També pots emplenar el formulari d’aquesta pàgina per demanar atenció personalitzada.

  • Microcredencial UAB
  • Codi de l'estudi: 5210/101
  • 1a edició
  • Modalitat: Presencial
  • Crèdits: 6 ECTS
  • Inici: 12/01/2026
  • Final: 15/03/2026
  • Places: 25
  • Orientació: Professional
  • Preu: 360 €
  • Preu especial 108 €
    Col·lectiu d'aplicació: Import amb el descompte del Fons NextGenerationUE aplicat
  • Idioma de docència: Castellà (50%), Català (50%)
  • Lloc: Facultat Ciències de l'Educació (UAB)
"No som simplement espectadors d'aquest espectacle, sinó que nosaltres mateixos en formem part, a l'escenari amb els altres participants."(Kevin Lynch,1960)

Aquesta microcredencial s'adreça a persones de diversos àmbits, des de l'educació formal, com mestres de primària o professorat d'educació secundària, fins a artistes, arquitectes, geògrafs i totes aquelles persones interessades en la creació artística i el pensament crític. Persones que vulguin acostar-se a la pràctica artística des de disciplines com la psicogeografia, l'arquitectura, el caminar, les derives...

Prenent com a punt de partida el Campus de Bellaterra de la Universitat Autònoma de Barcelona, plantegem una exploració dels seus paisatges perifèrics, posant en valor una mirada crítica i personal que cerca comprendre i sentir uns paisatges tensionats, diversos i limítrofs on allò que és urbà o rural, es barreja i interpel·la. Com ens afecten els territoris? Com els percebem? Com els expliquem?

A través de dues derives artístiques guiades per les pròpies coordinadores de la microcredencial, les artistes Clara Nubiola i Laia Noal, explorarem els paisatges perifèrics del Campus de Bellaterra. Cada una conduirà una jornada, aportant-hi la seva mirada i pràctica vinculada al paisatge i al territori, fet que permetrà aproximar-nos a l'entorn des d'enfocaments diversos i complementaris.

Urbà, rural, deriva, límits, friccions paisatgístiques i teixits urbans seran alguns dels elements que ens ajudaran a crear un relat coral que parli de la nostra relació física i emocional amb els medis que habitem. Un relat que, prenent el coneixement situat com a posicionament acadèmic i suport per la pràctica artística, es materialitzarà en una mostra expositiva pensada i construïda col·lectivament.

Davant d'una concepció contemporània del territori que cada cop més ens desvincula física i emocionalment del nostre entorn, proposem una microcredencial que s'aproximi de manera crítica a la par que poètica als nostres paisatges i territoris més propers, a partir d'una experiència vivencial que ens permeti sentir-los, transitar-los i viure'ls utilitzant el caminar com a pràctica artística.

A partir d'una revisió dels referents que han treballat en temàtiques vinculades al relat del territori, el paisatge i la natura a través de l'art, plantegem desplegar eines que des de la pràctica artística ens permetin aproximar-nos al pensament divergent i la mirada crítica com a eines pedagògiques que puguin generar noves maneres de vincular-nos a la natura. La microcredencial es planteja com un aprenentatge vivencial basat en propostes pràctiques que permetin treballar aquests conceptes per aproximar-los a la pràctica pedagògica. Creiem que és necessari vincular l'educació a la pràctica artística per obrir noves mirades que permetin treballar des del pensament creatiu i posin en valor la transversalitat de la mirada cap al coneixement.

Plantegem desenvolupar el treball en tres fases: Una primera fase destinada a la revisió de referents, una segona fase centrada en l'exploració del territori a partir de la pràctica del caminar i la darrera dedicada a l'elaboració d'una mostra expositiva col·lectiva realitzada a partir de les caminades.

"Quan et lliures als llocs, et retornen a tu mateix; com més els coneixes, més els sembres amb el cultiu invisible de records i associacions que t'esperaran quan hi tornis, mentre que els nous llocs ofereixen nous pensaments, noves possibilitats. Explorar el món és una de les millors maneres d'explorar la ment, i caminar recorre tots dos terrenys." (Wanderlust, Rebecca Solnit)

Dates presencials: caps de setmana 7-8 i 21-22 de febrer de 2026, en horari de 9h a 17h amb dinar lectiu.

Continguts

- Revisió de referents vinculats a la pràctica artística relacionada amb el paisatge, el territori i el caminar
- La pràctica del caminar: derives per territoris de perifèria
- Activació de la mirada poètica i artística per generar nous relats
- Acompanyament d'un procés de creació artística: de la inspiració a la pràctica individual i col·lectiva
- El coneixement situat com a pràctica docent
- Reconèixer un entorn per reconeixe'ns
- L'expressió artística, eina de transformació pedagògica
- Disseny, pràctica i producció d'una peça artística coral

Sortides professionals

La microcredencial està pensada per a la formació de professionals vinculats a l'educació, l'art, la cultura i les ciències socials. Especialització en educació artística amb un enfoc transversal. Docència i educació en els vincles entre art, paisatge i territori.

Beques i ajuts

Consulta tota la informació sobre possibilitats de beques i ajuts a la pàgina de beques, ajuts i convocatòries UAB.

Centres responsables

Escola de Formació Permanent

Centres col·laboradors

Departament d'Educació i de Formació Professional de la Generalitat de Catalunya

Contacte

Laia Noves Alejandro

Més informació

Amb el finançament de

Next Generation UEMinisterio de Ciencia, Innovación y UniversidadesPla de Recuperació, Transformació i ResiliènciaNext Generation CatalunyaDepartament de Recerca i Universitats