Neurociència i aprenentatge

Informació del calendari i del contingut del curs

Modalitat: virtual.
Adreçat a: prioritàriament professorat de Cicles Formatius de Catalunya.
Durada: 30 hores.
Calendari: dues edicións.
1a: de l'1 al 19 de juny de 2020.
2a: del 22 de juny al 10 de juliol.
Professorat: Marta Portero Tresserra
Preu: gratuït
Calendari de preinscripció i assignacions:

  • La preinscripció estarà oberta fins al 17 de maig.
  • Les assignacions a una o altra edició es comunicaran el 18 de maig. 
  • Per confirmar la plaça de la primera edició s'enviarà un enllaç a la matrícula que s'haurà de realitzar abans del 21 de maig. 

Places exhaurides

Presentació:
Aquest curs pretén apropar els darrers avenços en neurociència i psicologia cognitiva, els quals permeten conèixer amb major detall quins factors determinen els processos d'aprenentatge i plasticitat cerebral, a l'àmbit educatiu. És un curs introductori sobre fonaments de neurociència on s'aprofundirà en la comprensió del funcionament del cervell, les etapes de desenvolupament i maduració del sistema nerviós i les bases psicobiològiques de l'aprenentatge i la memòria. D'altra banda, s'analitzarà la importància de processos cognitius com l'atenció, la motivació i les emocions en el disseny de metodologies pedagògiques. Així mateix, es posarà èmfasis en la relació entre el desenvolupament de les funcions executives i l'aprenentatge, així  com la relació existent entre el cos i els processos mentals. L'objectiu del curs és exposar de manera rigorosa algunes claus sobre la recerca en neurociència i psicologia cognitiva per tal d'apropar l'evidència científica a l'àmbit educatiu. 

Objectius:

  • Conèixer l'organització del sistema nerviós.   
  • Aprendre les principals etapes que s'esdevenen en la maduració del cervell. 
  • Identificar els principals factors que intervenen en els processos d'aprenentatge i memòria. 
  • Augmentar el coneixement sobre els processos d’aprenentatge basats en l’evidència científica i promoure una actitud científica, crítica i reflexiva davant les metodologies educatives.  

Continguts:

Bloc 1 

  • Introducció a la neurociència i les aportacions al camp educatiu (possibilitats i limitacions).  
  • Neuroanatomia, organització del sistema nerviós i comunicació neural. 
  • Desenvolupament i maduració del cervell: Infància i adolescència.  

Bloc 2 

  • Aprenentatge, memòria i plasticitat. 
  • Processos atencionals i funcions executives.  

Bloc 3 

  • Emocions i Motivació. 
  • Relació entre el cos i els processos mentals. 

Metodologia:
El curs es realitza a l'aula virtual Moodle de la UAB.

  • Lectures de material i articles. 
  • Visualització de vídeos. 
  • Realització d'activitats. 
  • Participació al fòrum. 
  • Debat i discussió virtual amb els assistents del curs. 

Certificació: 
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
Les persones participants que compleixin el requisit d'haver superat el 100% d'activitats plantejades, és a dir la superació de tots els mòduls, obtindran el certificat que acredita les hores de formació del curs.

 

Amb el suport de: