El Màster Oficial de Mitjans, Comunicació i Cultura organitza un cicle de dues conferències sobre polarització i desinformació electoral a xarxes
Conferencies 25.11.2022  -

Ambdues conferències formen part d’una sessió del mòdul ‘Comunicació i cultura política’ i tindran lloc el 29 de novembre

El pròxim dimarts 29 de novembre començarà el cicle de conferències ‘Polaritzación y desinformación electoral en redes sociales’. En primer lloc, Eugene Kondratov impartirà la xerrada ‘Desinformación en la arena internacional: el caso de la desinformación rusa en redes sociales’ i, a continuació, Miquel Urmeneta pronunciarà la conferencia ‘Polaritzación en Twitter: el caso del 'proceso' catalán’.

La desinformació i els intents d'intervenir en la política d'altres països s'han incrementat significativament en el segle XXI. Alguns exemples són les campanyes de desinformació practicades per Rússia o la Xina, que formen part del que es considera accions d'interferència híbrida contra estats percebuts com a adversaris geopolítics. Les xarxes socials han guanyat importància com a conductes d'aquestes operacions i s'han utilitzat per a llançar algunes de les operacions d'influència més notables, inclosa la interferència de Rússia durant les eleccions presidencials dels Estats Units de 2016. En aquesta sessió s'exploraran els mètodes i les pràctiques de la desinformació en xarxes socials, al mateix temps que s'aprofundirà en el cas de la desinformació russa.

Pel que fa al conferenciant, Eugene Kondratov és estudiant de doctorat de tercer any en Política i Relacions Internacionals a la UAB. La seva recerca se centra en la intersecció de la interferència híbrida, la geopolítica i les conseqüències sociopolítiques. Actualment, imparteix el seminari de Teoria de les Relacions Internacionals en el màster IBEI. Amb anterioritat, va ser professor d'història i relacions internacionals en el Tecnològic de Monterrey a Mèxic.

‘Polarización en Twitter: el caso del 'proceso' catalán’

En el 'procés' sobiranista català, que va aconseguir un punt crític a finals del 2017, la discussió a xarxes socials ha tingut una importància creixent. A través de l'anàlisi de la comunicació a Twitter es vol caracteritzar la formació de corrents d'opinió entorn de les eleccions de 2017 quant a temes d'agenda, principals actors, polarització o desinformació. Aquesta sessió es basa en la recerca duta a terme per la tesi doctoral ‘Corrents d'opinió en Twitter durant el 'procés': agenda, actors, polarització i desinformació al voltant de les eleccions catalanes de 2017’ defensada el novembre de 2021 a la UAB.

Pel que fa al ponent, Miquel Urmeneta és doctor en Periodisme per la UAB i professor associat dels estudis de Comunicació en diferents universitats catalanes. Ha col·laborat amb mitjans de comunicació i ha impartit seminaris i conferències en diferents fòrums (especialment sobre postveritat, 'fake news' i la democràcia en l'era digital). Ha treballat en l'àmbit de la comunicació institucional per a ONGs i entitats.

Les conferències estan obertes a tota la comunitat educativa i es podran seguir en directe a través del canal de Youtube del Departament.

Anar a Notícies

Arxiu de notícies