Dra. Trinidad Garcia i Dr. Luis Albornoz investiguen la integració de Netflix en el mercat espanyol
Dra. Mª Trinidad Garcia i Dr. Luis Albornoz ens expliquen com investigar la integració de Netflix 14.12.2020  -

El divendres 11 de desembre a les 10 h va tenir lloc l’acte “Retos del estudio de los servicios audiovisuales online: Netflix como caso testigo”, a càrrec de la Dra. Mª Trinidad García Leiva i el Dr. Luis A. Albornoz. L’activitat formava part del programa de Doctorat en Comunicació Audiovisual i Publicitat. La Dra. Maria Gutiérrez, professora del Departament, va ser l’encarregada de conduir la sessió, que es va dur a terme en format online.

Els ponents van explicar les principals implicacions de l’operativa de Netflix a Espanya en matèria de diversitat audiovisual. La integració de la plataforma d’streaming s’analitza en cinc dimensions: La distribució de contingut, on entren en contacte amb proveïdors de serveis d’internet i fabricants de hardware; la producció, on participen amb productores locals de continguts audiovisuals; la publicitat i el màrqueting, amb l’ús d’agències creatives locals per a les seves campanyes; la seva relació amb les audiències, amb l’extracció de dades dels usuaris; i les seves obligacions econòmiques, on es va assenyalar que la plataforma no està integrada en el sistema tributari espanyol.

Netflix ha innovat en alguns aspectes relacionats amb la diversitat, per exemple, fomentant la inclusió en la seva estructura de recursos humans. També en la col·laboració amb productores locals dels països on s’integra, adaptant les preferències culturals de cada país. Tot i això, l’anàlisi dels seus continguts demostra que l’àmplia majoria de les obres son estatunidenques i en llengua anglesa. En el cas d’Espanya, la producció suposa només entre un 1 i 2% de les obres que Netflix cataloga com a originals. La plataforma contribueix així al desequilibri ja existent entre contingut local i contingut nord-americà, i encara no existeix regulació que introdueixi quotes de producció en aquest aspecte.

Els assistents a l’acte van poder participar amb diverses preguntes sobre els objectius d’expansió de Netflix a escala global, l’homogeneïtzació de la seva oferta,  la dificultat d’analitzar un catàleg de continguts que varien amb el temps o el nivell de col·laboració de l’empresa amb l’àmbit de la recerca en universitats, entre d’altres.

Mª Trinidad Garcia Leiva és Doctora per la Universidad Complutense de Madrid, Profesora Titular en el Departamento de Comunicación de la Universidad Carlos III de Madrid on integra el grupo d’investigació Diversidad Audiovisual. Dedica la seva recerca a les indústries audiovisuals, la diversitat cultural i les polítiques públiques i la regulació de la comunicació, així com a la cooperació al desenvolupament en matèria de cultura i comunicació. Participa en la direcció del projecte ‘Diversidad y servicios audiovisuales a la carta por suscripción’, finançat pel Ministeri d’Economía i Competitivitat d’Espanya. Ha publicat recentment, amb Luis A. Albornoz, Audiovisual Industries and Diversity: Economics and Policies in the Digital Era (Londres/Nova York: Routledge, 2019) i Diversidad e industria audiovisual: el desafío cultural del siglo XXI (Mèxic: FCE, 2017).

Luis A. Albornoz és Doctor per la Universidad Complutense de Madrid. Director del grup d’investigació Diversidad Audiovisual de la Universidad Carlos III de Madrid (UC3M), on és professor a temps complet en el Departamento de Comunicación. Imparteix els cursos Estructura del sistema audiovisual’ (grau) i Geopolíticas del audiovisual (postgrau). Actualment, en la UC3M dirigeix el Máster Universitario de Investigación aplicada a los Medios de Comunicación i el Máster de Industria Musical y Estudios Sonoros. Membre fundador i expresident (2007-2013) de l’associació científica internacional Unión Latina de Economía Política de la Información, la Comunicación y la Cultura (ULEPICC). Membre de la Asociación Internacional de Estudios en Comunicación Social (AIECS/IAMCR/AIERI) i de la European Communication Research and Education Association (ECREA).

Anar a Notícies

Arxiu de notícies

Des de
Fins a