Dr. Roberto Suárez comparteix propostes per superar la crisi de legitimitat dels mitjans de servei públic
Dr. Roberto Suárez comparteix propostes per superar la crisi de legitimitat dels mitjans públics 04.04.2019 El departament  -  Cal centrar-se en la seva contribució social i no només en dades d’audiència


El cap d’Estratègia i Anàlisi de Mitjans de la Unió Europea de Radiodifusió (EBU/UER), Dr. Roberto Suárez Candel, va oferir la xerrada “Contribució a la societat: el futur dels mitjans de servei públic” el dimecres 3 d’abril a l’Aula 8 de la Facultat. La professora del Departament Dra. Montse Bonet va ser l’encarregada de presentar la sessió, a la qual van assistir estudiants del Doctorat en Comunicació Audiovisual i Publicitat, del Màster Universitari en Continguts de Comunicació Audiovisual i Publicitat i del Grau en Comunicació Audiovisual.

Actualment el model dels mitjans de servei públic a Europa ha estat qüestionat argumentant que distorsiona el mercat, que el seu cost no està justificat o que no satisfà els interessos dels espectadors. Per Suárez, la clau principal d’aquesta crisi de legitimitat es troba en què aquests mitjans s’han centrat a assolir un determinat nombre d’espectadors per així obtenir ingressos per part dels Estats. En un panorama mediàtic dominat per gegants globals que els superen en grandària i abast, i que operen amb lògiques molt diferents, competir tenint en compte només aquests criteris resulta improductiu. El debat s’ha de traslladar a quin és el valor del servei públic a l’hora de solucionar els problemes d’unes societats cada vegada més fragmentades, oferint continguts de proximitat.

Suárez va posar com a exemple, salvant les diferències, el cas de la Public Broadcasting Service (PBS): en el model nord-americà, com que la cadena pública es finança a partir de donatius, existeix una tradició de justificar la seva utilitat i funció. D’aquesta manera el públic és conscient del valor que obté a canvi de la seva contribució. Segons Suárez, a més d’aprendre a donar a conèixer el seu valor social, els mitjans públics han de desregular-se en cert grau per tal de facilitar la transformació empresarial i la innovació per posar fre a l’envelliment de les seves audiències.

En acabar, els assistents van poder preguntar i debatre sobre qüestions relacionades amb els límits de l’UER a l’hora d’influir sobre els continguts dels seus membres, la crisi de l’Estat del benestar i la seva relació amb la crisi dels mitjans de servei públic, la falta de relleu generacional en la indústria audiovisual pública o l’evolució de les seves formes de finançament.

Roberto Suárez és Doctor en Comunicació Social i Màster en Recerca en Comunicació per la Universitat Pompeu Fabra. Com a cap d’Estratègia i Anàlisi de Mitjans de la Unió Europea de Radiodifusió (EBU/UER), és el responsable de la definició i la implementació de la seva estratègia corporativa, per assegurar el lliurament de serveis de primera qualitat i valor pels membres de la UER, així com per fomentar l’adaptació de l’organisme al mercat i els canvis empresarials. També és responsable del Media Intelligence Service (MIS), la unitat d'investigació de mercat de la UER. Aquesta lidera la Public Service Media Contribution to Society strategic initiative, que ajuda els membres de la UER a avaluar i explicar el valor que aporten als ciutadans.

 
 
Anar a Notícies

Arxiu de notícies

Des de
Fins a
Paraula clau

Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat
Edifici I. Campus de la UAB. 08193 Bellaterra - Spain - N41º29.952' - E2º06.277'
+34 93 581 15 88 / 30 29
d.com.audiovisual@uab.cat
 

 

 

2024 Universitat Autònoma de Barcelona