Es torna a excavar el Castellot de Castellví de la Marca
Excavacions al Castellot de Castellví de la Marca 28.07.2020  -

El grup Ocorde ha reiniciat les tasques d'excavació durant els mesos de juny i agost de 2020, alhora que es restaura el conjunt del castell.

Entre els mesos de juny i agost de 2020 s’han reprès les tasques d’excavació arqueològica al jaciment del Castellot de Castellví de la Marca (Alt Penedès), on el Grup de recerca consolidat en Història Medieval Ocorde (UAB-UB) va iniciar els seus treballs durant el quinquenni anterior. Després d’haver reconstruït la torre mestra l’any 2018, enguany l’Ajuntament de Castellví de la Marca promou la restauració del conjunt del castell, una iniciativa que realitza l’empresa Arqueòlegs.cat i on Jordi Gibert Rebull dirigeix els treballs d’excavació. Aquesta intervenció s'emmarca en els projectes d'investigació del grup de recerca que coordina el professor del Departament Ramon Martí.

Les campanyes d'excavació del grup Ocorde han comptat tradicionalment amb la col·laboració d'alumnes de la UAB, però enguany no ha estat possible.

Un jaciment particular entre els castells catalans

El ‘Castellvell’ o Castellot de Castellví de la Marca, que ocupa una posició privilegiada sobre el conjunt de la plana penedesenca, correspon a un jaciment arqueològic ben particular entre els castells catalans, principalment perquè fou una fortificació principal durant diversos períodes històrics. El Prof. Ramon Martí en destaca "tant l’ocupació prehistòrica de la Cova del Castellot com l’existència d’un establiment del bronze antic sobre la pròpia plataforma on es desenvolupà el castell antic i medieval".

Martí afegeix que seria al voltant del canvi d’Era quan l’ocupació del lloc "interessà als romans, tot encetant uns usos militars o de vigilància territorial que perdurarien fins època moderna, amb diversa intensitat en cada període". Així, diu "ho constata l’actual intervenció arqueològica, que afectarà bona part del recinte d’època comtal i també el nucli tardoantic o andalusí de la fortificació, on destaca la presència d’un edifici primitiu que hom reconvertí en aula o església dedicada a Sant Miquel". Per últim, afegeix: "només els treballs arqueològics i les anàlisis de laboratori podran determinar els components i les diverses fases d’aquesta antiga fortificació, que representa un cas del tot excepcional a Catalunya".

Més informació sobre el jaciment i els treballs que s'hi han dut a terme

Anar a Notícies

Arxiu de notícies

Des de