Investigadors del grup ARAEM han tornat a excavar al Pla d’Almatà, a Balaguer
Excavació al Pla d'Almatà 28.07.2020  -

La campanya del juliol del 2020 ha continuat l’excavació iniciada l’any passat a la maqbara i al complex terrisser.

El grup de recerca Arqueologia Agrària de l’Edat Mitjana, del Departament de Ciències de l’Antiguitat i l’Edat Mitjana de la UAB, ha tornat a excavar al Pla d’Almatà (s.IX-XII, Balaguer), el jaciment d’època andalusina més gran de Catalunya i un dels més extensos de la península Ibèrica, amb 27 ha d’extensió. La campanya d’enguany ha continuat l’excavació en la maqbara (cementiri) i una zona amb forns de ceràmica i un taller de ceramista.

Durant la campanya del 2019, es van delimitar 32 fosses d’inhumació i es van excavar exhaustivament una vintena de tombes. Enguany s’han excavat 4 tombes més. En la zona dels forns que van ser descoberts el 1990, es va excavar el taller adjacent, concretament la sala on es modelava la ceràmica. Es va trovar la base del torn de modelatge constituïda per una antiga pedra de molí reaprofitada. Durant la campanya d’enguany s’ha excavat el carrer adjacent al taller i un pou negre. També s’ha delimitat la boca de dues sitges.

Aquest any, però, no s’ha pogut fer el curs d’arqueologia andalusina amb estudiants degut a la situació de pandèmia. Per motius de seguretat s’ha decidit contractar arqueòlegs de l’empresa Iltirta Arqueologia amb seu a Corbins (el Segrià).

Un projecte conjunt amb el Museu de la Noguera i liderat per cinc investigadores

Les campanyes d’excavació formen part de projecte conjunt entre la UAB i el Museu de la Noguera titulat “Arqueologia d’una ciutat andalusina: Madîna Balaghí (Balaguer, la Noguera)” finançat pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Balaguer (Investigadora Principal: Helena Kirchner). L’equip de recerca està format per cinc investigadores: dues de la Universitat Autònoma de Barcelona (Dept. de Ciències de l’Antiguitat i de l’Edat Mitjana) Helena Kirchner (catedràtica) i Júlia Olivé (investigadora predoctoral), dues del Museu de la Noguera, Carme Alòs (directora) i Eva Solanes (conservadora) i una del Servei d’Arqueologia de la Generalitat de Catalunya, Marta Monjo (arqueòloga territorial).

L’equip compta, a més, amb la col·laboració d’alguns professors de la UAB com Jesús Brufal i Mateu Riera, així com de Guillermo García-Contreras (Universidad de Granada) i Aleksander Pluskowki i Rowena Barnerjea (University of Reading, UK). Finalment, la becària Ariadna Closa i la Montserrat Rovira han col·laboren en l’estudi dels sistema hidràulic de Balaguer, constituït per un canal (la Secla), captat al riu Segre, que regava una extensa horta i que està documentat des de poc abans de la conquesta feudal de Balaguer.

Anar a Notícies

Arxiu de notícies

Des de
Fins a