La UAB inaugura el curs 2009-2010
22.09.2009 Institucional  -  La UAB ha celebrat el 22 de setembre la inauguració del curs acadèmic 2009-2010 en un acte al Rectorat. La conferència "Ciència i creativitat a l'era de la comunicació", del professor José María Ricarte, catedràtic de Creativitat Publicitària de la UAB, ha donat el tret de sortida a l'any temàtic de la comunicació.

Com cada any, l'acte ha començat amb la lectura de la memòria del curs anterior per part de la secretària general de la UAB, Isabel Pont, qui ha sintentitzat algunes xifres sobre l'activitat acadèmica i de recerca de la Universitat i ha destacat els esdeveniments més significatius del curs 2008-2009, com ara la celebració del 40è aniversari de la UAB, les eleccions a rector o rectora, els canvis als diferents òrgans de govern, l'aparició de noves titulacions i la creació de dos nous centres, l'Escola d'Enginyeries i la Facultat d'Economia i Empresa.

A continuació, la rectora ha excusat l'absència del professor José María Ricarte que, per motius de salut, no ha pogut oferir la seva lliçó magistral. En nom seu, el vicerector de Transferència Social i Cultural, Bonaventura Bassegoda, ha llegit el text de la conferència, que ha versat sobre la relació entre la creativitat, la recerca científica i la comunicació.

Ricarte, al seu text, afirma que la creativitat és un "complement imprescindible" de les metodologies científiques que es basa en una "atzarosa combinació de lògica i intuició", segons paraules d'Edward Schrödinger. La creativitat i la ciència pretenen, segons afirma més endavant, "fer visible el món existent", per a la qual cosa cal "pensar creativament la comunicació". I destaca que parlar de ciència, de creativitat i de comunicació, és "parlar de la universitat". El text de Ricarte conclou afirmant: "Quan s''aprèn creativitat', no s'aprèn per saber creativitat, s'aprèn per 'aprendre creativitat'. En el nostre cas, s'aprèn per comunicar creativament".

L'acte ha continuat amb una actuació del duet Florea, que ha estat guardonat amb el premi de música de cambra de Capellades "Paper de música". Tot seguit, s'ha procedit a lliurar els Premis d'Excel·lència Investigadroa 2008 de la UAB, que reconeixen els treballs de recerca més destacats a tots els àmbits. Les persones premiades han estat les següents:

• Ciències experimentals: Verónica Ahufinger,Xavier Deupí, Iluminada Gallardo, Agustí Lledós, Àlex Pomarol i Salvador Ventura.
  • Ciències humanes: Jordi Castellanos, Ricardo García Cárcel, José Martínez, Rafael Micó, Maria J. Solé Sabater i Joan Torruella.
  • Ciències de la salut: Jordi Benet, Francisco Javier Cabañes, Joan Genescà, Leonardo Pardo, Jordi Surrallés i Lluís Tort.
  • Ciències socials: Pompeu Casanovas, Josep Cid, Xavier Pons, Victoria Reyes, Dan Rodríguez i Joan D. Tabara.
  • Ciències tecnològiques: Núria Barniol, Jordi Bonache, Xavier Oriols, Julio Pérez, Jordi Sort i Maria T. Vicent.

La presidenta del Consell Social de la UAB, Alícia Granados, ha destacat la necessitat d'una nova legislació "per canviar la governació universitària" i que "l'estratègia de la UAB no pot estar desvinculada del compromís social". En aquest sentit, ha afirmat que la UAB ha de seguir sent "un referent en responsabilitat social corporativa".

L'alcalde de Cerdanyola del Vallès, Antoni Morral, ha afirmat que la UAB té "tot el suport" de l'Ajuntament a la seva candidatura a campus d'excel·lència internacional i que els "reptes estratègics de la UAB són compartits per la ciutat de Cerdanyola".

Joan Majó, comissionat per a Universitats i Recerca de la Generalitat, ha parlat dels objectius del sistema universitari català per als propers anys i ha destacat tres idees sobre l'actual situació: les bones xifres de la preinscripció universitària d'enguany, la forta implantació dels estudis adaptats a l'EEES al present curs i el compromís de la Generalitat per "mantenir les inversions en recerca".

La rectora de la UAB, Ana Ripoll, ha repassat els objectius que marcaran l'activitat de la UAB durant aquest curs, com ara la continuació de procés d'adaptació a l'EEES, sobre el qual ha agraït "l'esforç realitzat". Sobre la recerca a la UAB, la rectora ha afirmat que cal impulsar més "treball en equip en projectes de més impacte". Ha destacat que la UAB està "molt ben posicionada" per assolir el reconeixement com a Campus d'Excel·lència Internacional".

Ripoll ha dedicat un apartat de la seva intervenció a la Festa Major de la UAB per explicar que el Consell de Govern ha fet un estudi sobre el tema i ha arribat a la conclusió que cal "repensar el model de festa" degut als problemes econòmics, mediambientals, de seguretat i de mobilitat que planteja. Per tant, ha anunciat que enguany "no se celebrarà la festa com s'havia fet fins ara" i que una comissió està treballant per plantejar noves alternatives.

Finalment, el Cor de la UAB, dirigit per Poire Vallvé, ha interpretat la cançó "Yesterday", de The Beatles, i el tradicional cant "Gaudeamus igitur".

L'acte, a la sala d'actes del Rectorat, s'ha desenvolupat en condicions "infoaccessibles", és a dir, amb sistemes de subtitulació, d'audiodecripció, etc., perquè totes les persones puguin seguir les activitats independentment de les discapacitats sensorials.

Memòria del curs acadèmic 2008-2009
Anar a Notícies
Si tens algun dubte sobre una nota de premsa o desitges més informació
g.premsa@uab.es