Investigadors de la UAB avaluaran els efectes de Fukushima en el Pacífic
Recorregut de l'expedició per mesurar radioactivitat a Fukushima 03.06.2011 Investigar  -  El 4 de juny va començar la primera missió multidisciplinària per avaluar els nivells de dispersió de les substàncies radioactives a la zona del Pacífic davant de la planta nuclear de Fukushima. Es tracta d¿una iniciativa de la institució de recerca nord-americana Woods Hole Oceanographic Institution (WHOI) on participen investigadors del Departament de Física i de l¿Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la UAB.

El projecte investigarà qüestions fonamentals sobre l?impacte de l?alliberament de radioactivitat artificial a l?Oceà Pacífic, i compta amb un equip d?investigació de laboratoris dels EUA, del Japó i d?Espanya, liderat pel Dr. Ken Buesseler. Els investigadors recolliran aigua i mostres biològiques i prendran mesures en una àrea de 200km x 200km mar endins enfront la planta nuclear, i també en zones més allunyades al llarg del corrent de Kuroshio. Aquest corrent, similar al corrent del Golf de l?Atlàntic, podria transportar la radioactivitat ràpidament a l?interior de l?oceà. L?equip d?investigació analitzarà la presència dels radionuclids per calcular la quantitat de radioactivitat que ha estat alliberada a l?oceà, el seu impacte potencial a la vida marina i a la salut humana, i proposarà models per comprendre millor com es dispersa la contaminació radioactiva. El treball es farà conjuntament amb científics japonesos i construirà les bases  d?una recerca internacional col·laborativa relacionada amb els efectes de l?accident de Fukushima.

L?expedició va partir el 4 de juny a bord del vaixell oceanogràfic Kaimikai-0-Kanoloa, de la Universitat de Hawaii, i durarà 15 dies. El grup de recerca del Departament de Física i de l?Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la UAB que dirigeix el doctor Pere Masqué hi participa encarregant-se de la determinació de la distribució d'Estronci-90 (Sr-90) en l'aigua, i col·labora en les mesures de Cesi-137 (Cs-137) i Cesi-134 (Cs-134). A més a més, una investigadora postdoctoral (la doctora Núria Casacuberta) participa a la campanya oceanogràfica, que comença aquest dissabte, per a obtenir les mostres i pre-processar-les a bord. Les anàlisis es realitzaran a la tornada durant els següents mesos. A Espanya col·labora amb el grup de la UAB el doctor Rafael Garcia-Tenorio, de la Universidad de Sevilla.

El projecte està organitzat per la institució de recerca nordamericana Woods Hole Oceanographic Institution (WHOI), una institució privada dedicada a la recerca marina, l?enginyeria i l?educació superior fundada l?any 1930 per recomanació de la National Academy of Sciences dels EUA. La seva missió es comprendre els oceans i la seva interacció amb la resta del planeta, i comunicar els coneixements sobre el seu paper en els canvis globals mediambientals. La recerca està finançada per la Gordon and Betty Moore Foundation, una organització fundada l?any 2000 amb l?objectiu d?avançar cap a la conservació ambiental i la recerca científica a tot el món i millorar la qualitat de vida a la Badia de San Francisco (EUA).
 Convertir a PDF
Anar a Notícies
Si tens algun dubte sobre una nota de premsa o desitges més informació
g.premsa@uab.es